Volvo V70: Slecht, tot bijna niet starten bij koud weer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: 5244, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 120

Hallo, sinds de eerste keer vorst (rond oud en nieuw 2017/2018) sloeg de auto, Volvo D5 bj 2003 km stand 353.000, niet aan. Daarna in de garage gezet en toen startte deze s' middags weer wel. Bleef daarna slecht starten, kon soms wel 10-15 seconden duren. Gloeispiralen gecontroleerd, zijn goed. Verstuivers laten testen bij MH in Nijmegen. Deze waren ook nog alle 5 goed. Wel was het dat wij voor het testen toch aardig wat diesel bij één uit de retour zagen komen. Na het testen, met de potjes test, niet meer. Alle vijf gelijk.
Op advies van MH nog de brandstoffilter vervangen. Auto startte ook weer redelijk vlot. Echter nu het weer kouder wordt gaat het weer moeizaam. Iemand enig idee?
( Als de motor warm is geen enkel probleem en loopt ook na de slechte koude start gelijk goed)

Gregy

Geplaatst door Gregy (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Wat is je starttoerental , als de startmotor langzamer werkt door ouderdom/slijtage kom je niet aan je compressie eindtemperatuur en zul je langer moeten starten , accu is hier ook een optie , net niet meer genoeg capaciteit bv.

Gregy (0), 6 jaar geleden

Voor mijn gevoel draait de startmotor voldoende snel rond en accu is ook doorgemeten.

eddy blus-1 (0), 6 jaar geleden

Het klinkt misschien raar, maar misschien is de temperatuursensor onder het thermostaathuis defect. een verkeerde waarde geeft een foutief inspuitmoment bij koude motor.
Dit is een andere sensor dan deze die de temp op het dashboard weergeeft.
Op het VolvoV70 forum loopt er een topic over, verschillende mensen hebben er problemen mee.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Ik zou bovengenoemde zaken eens laten controleren.
Dat de startmotor het op het gevoel goed doet zegt niet zoveel.
Nou is dit type motor sowieso geen geweldige koudstarter.
Opbrengst brandstofpomp kan ook een probleem geven.
Compressie verlies komt ook voor.

ford3600 (0), 6 jaar geleden

hoe heb je de gloeiers gecontroleerd alleen het puntje mag rood oplichten

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Wat u zou kunnen proberen is het voorgloei proces nog eens herhalen voordat u daadwerkelijk de motor start. De tank goed gevuld houden want zo wordt neerslag van vocht voorkomen. In een grijs verleden deed men wel eens een kleine hoeveelheid benzine bij de diesel maar of dat nu nog van toepassing is durf ik niet te zeggen.

Gregy (0), 6 jaar geleden

De 5 gloeispiralen zijn net 1 jaar oud.
Afgelopen maandagochtend startte hij überhaupt niet meer.
Nu iedere ochtend een straalkacheltje op de motor gericht voor een ongeveer een half uurtje en daarna start de auto weer. Wel met veel moeite starten maar hij loopt.
Eddy blus-1 gaf aan misschien toch de temperatuursensor?

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Heeft u al geprobeerd om het voorgloeiproces nog eens te herhalen voordat u de motor start. Mijn toenmalige Ford Escort was motorisch in orde maar sloeg bij extreme koude ook niet bij één keer voorgloeien aan.

Gregy (0), 5 jaar geleden

Blijkt toch 1 verstuiver niet goed te zijn. Vervangen en starten zonder problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.