Volvo V50 2008: Turbo, verstuiver, vliegwiel?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Januari 2017 heb ik een Volvo v50 uit 2008 gekocht met 206.000 km op de teller.

Inleiding
De auto bleek achteraf geen Roetfilter en EGR klep te hebben. (alle bonnen zijn aanwezig) en dit viel me later op. Er stond ook bij dat chippen niet mogelijk is, vanwege de turbo, maar dat de turbo geen probleem zou geven na verwijderen van Roetfilter en EGR.

Wat ik overigens vanaf de aanschaf van de auto heb, is dat bij een stoplicht het toerental even onder de 7000 toeren duikt en weer terug naar 9000 toeren stationair springt. Dit is voornamelijk in de winter.

Issue en onderhoudshistorie
208.000 (29-03-2017) Kleine beurt gehad, nieuw accu.

218.000 (07-12-2017) Grote beurt en Dynamo vervangen

Nadat ik een keer een intensieve rit 160 / 170 km per uur voor 1 uur achter elkaar had gereden, stonk het in de auto. Gevolg reparatie (27-03-2018)
223960 (27-03-2018) Linker verstuiver vervangen (bestuurderszijde)

Weer stank in de auto.
224800 (29-05-2018) Alle (overige 3) verstuivers vastgezet

229400 (10-07-2018) Distributieriem/waterpomp vervangen
Na de reparatie van 10 juli dit jaar liep de auto 'anders'.

Wat me opvalt is dat het geluid hoorbaar is vanaf het linker voorwiel en wanneer je achter het stuur zit. Sta je voor een geopende motorkap, dan lijkt het blok normaal te lopen.

[yt]https://youtu.be/QgL7rSIHEUo[/yt]

234895 (20-08-2018) Oliefilter, nieuwe olie, brandstoffilter, luchtfilter, nieuwe oliefilterdop
Omdat zowel de monteur als ik op vakantie waren ben ik gisteren na onze vakanties gelijk langs geweest. De monteur gaf aan dat het te maken heeft met het vliegwiel. Omdat ik er niet helemaal op gerust ben of dat daarmee de oorzaak ook is verholpen heb ik wat rond gekeken op problemcar en kwam ik erachter dat er mogelijk een relatie zit tussen het vliegwiel en de verstuivers. Ik zou graag willen uitsluiten of dit niet de oorzaak is voordat iets vervangen wordt en het probleem zich mogelijk later weer voordoet. Het vliegwiel is kort na het verstuivers incident slechter geworden.

Maak ik me onnodig druk, of moet ik toch eerst andere onderdelen laten checken.
Kan ikzelf de mogelijke oorzaak vaststellen? Of kan ik beter naar een dieselspecialist gaan / een specialist die bekend is met Volvo kwaaltjes? Alvast bedankt voor het meedenken.

Marvin85

Geplaatst door Marvin85 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als ik het goed begrijp heeft de auto origineel dus wel een roetfilter en EGR gehad, maar zijn die verwijderd.,
Dat kan alleen zonder continue foutcodes te krijgen als de software gewijzigd is (chippen dus).

Ik zou overigens niet meteen de auto laten chippen voor meer vermogen, de motor staat bekend als ietwat fragiel.

Het verwijderen van het roetfilter is overigens een probleem bij de APK-keuring. Je wordt er op afgekeurd.
Tenzij je de verwijdering bij de RDW meldt, maar dan moet je zo'n 250 euro extra MRB per jaar betalen.

Marvin85 (0), 5 jaar geleden

Dit is destijds door digicar netjes in de software weggeschreven ongeveer 3 jaar geleden. Overigens was het laatst bij de apk geen probleem.

De auto is niet gechipt en dat is ook niet de bedoeling / essentie van de vraag.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De nieuwe regels voor de APK m.b.t. aanwezigheid van het roetfilter zijn in 2018 ingegaan (op 20 mei om precies te zijn).
Tja, wat is chippen. Als je daarmee uitsluitend opvoeren bedoeld dan is dat kennelijk niet gebeurd.
Als onder "chippen" wordt verstaan elke wijziging in de software (de inhoud van de chip is gewijzigd) dan is dat wel gedaan.
De vraag is maar net welke foutcodes er allemaal uitgeschakeld zijn.

Dit is wat Digicar nu zegt over verwijderen van roetfilters:
https://www.digicar.nl/blog/apk-2018-uw-...

Marvin85 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de aanvullende informatie oldford. Graag zou ik het topic meer willen richten op het probleem dat ik nu met de auto heb mbt tot het vliegwiel en de verstuivers.

P.s. OOp de rdw staat mijn Volvo zonder roetfilter geregistreerd zie ik.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Digicar is een gerenommeeerd bedrijf en doen niet zomaar iets.
Deze 1.6 diesel kent een scala aan problemen.
Ook het feit dat de verstuivers opnieuw vastgezet zijn geeft te denken.
In de software zal het een en ander aangepast zijn t.a.v. het niet aanwezige roetfilter.
Zijn de verstuiversnu ook echt lekvrij?.
Vaak zijn de aanwezige problemen restschade wat door het roetfilter en EGR veroorzaakt is.
Een vliegwiel kan als het het echt slecht is rammelen en een onrustige stationnaire loop veroorzaken.
Maar het kan ook maar zo dat de verstuivers slecht zijn.

Marvin85 (0), 5 jaar geleden

Ik ga vanavond kijken of de verstuivers nog lekken. Aangezien ik de afgelopen 3 maanden niets meer ruik ging ik daar wel een beetje vanuit.

Ik krijg overigens het gevoel dat het blok sinds gisteren weer minder lekker is gaan lopen na +/- 75 km. Ook leek het ui balans/rammelen gisteren tijdens de rit voor 5 minuten even weg te zijn.

Marvin85 (0), 5 jaar geleden

Het is even geleden (zo, al weer 3 maanden, ik moet me schamen). De verstuivers lekken idd niet meer. Ik ga binnenkort proberen alle zaken zoals egr etc schoon te maken. Wat me opvalt is een aantal zaken. Het vreemd lopen is bekend, maar nog niet opgelost (film 1) Als na het schoonmaken dit niet verdwenen is, proberen toch eens een echt specialist te zoeken die begint met meten ipv vervangen.
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=ngJ7aNev...[/yt]
Wat volgens mij nieuw is, is het piepen nadat ik de auto uit zet. (film 2)
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=82fHjbuw...[/yt]

Marvin85 (0), 4 jaar geleden

Afgelopen week is dan eindelijk de auto weer helemaal in orde na 17 maanden leuren met de auto.
Ik ben bij allerlei garage bedrijven geweest. De ene gaf het advies de auto weg te doen ( iets met olie happen ), de volgende zei, ik zou er niet aan beginnen, dat is het niet waard.

-Uiteindelijk is het massavliegwiel, de druklagers, drukgroep en koppelingsset vervangen.
-De auto viel op een gegevens moment ook elke keer uit, dit bleek het brandstoffilter te zijn.
-Wat rubberen slangetjes? ( ik vermoed zelf ten behoeve van de turbo druk)

Wat ben ik blij dat ik aankomend jaar zonder 'slecht gevoel' met het gezin in de auto kan stappen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.