Volvo V50: startproblemen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Mijn dochter heeft een V50 2.0D van 2006.
Deze heeft met 160.000 km een nieuwe motor gekregen (op hol geslagen), totale km nu 350.000.

De auto heeft al langere tijd vage klachten.
Zelf versnellen (eenmaal gebeurt), schokjes tijdens het rijden (regelmatig) en sinds enkele maanden slecht starten.
Dat laatste gebeurt vooral bij vochtig weer constateren we nu.
Motor draait rond maar slaat niet aan.

Akku en dynamo zijn 2 jaar geleden vervangen.
Ook gaspedaalrespons en boordcomputer (ECU) zijn vervangen. Ecu is tweedehands en opnieuw ingelezen.

Na constatering startproblemen is de inspuitdruk door de garage opgemeten. Die is normaal.
Vandaag met motregen dus weer slecht starten.

We hadden gehoopt dat we met deze auto nog een paar jaar kunnen rijden.
Maar hij lijkt nu onbetrouwbaar te zijn en als je dochter na een late dienst van haar werk naar huis moet, wil je dat die auto het gewoon doet.
Wat zou de oplossing van dit probleem kunnen zijn?

Peet2727

Geplaatst door Peet2727 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Highway (110) PRO, 5 jaar geleden

Is het starttoerental hoog genoeg? laat ook het retour van de verstuivers eens controleren.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

Dank voor de reactie!.
Startoerental lijkt goed.
Maar onderzoek retour verstuivers zou inderdaad een optie kunnen zijn. Heb ik met een vectra diesel ook eens gehad. poreuze retourslangen waren toen de oorzaak. Zou een garage daar niet standaard naar kijken bij startproblemen?
Deze garage stelde eerder wel voor om de verstuivers te laten onderzoeken.
Maar die zitten er pas 190.000 in.

Is er geen verband met vochtig weer en bepaalde motorcomponenten?
Vroeger was dat bij benzine wel zo, bv slechte bougiekabels of vocht bij de contactpuntjes.

Highway (110) PRO, 5 jaar geleden

Je moet veel dingen controleren. In principe heeft een diesel geen probleem met vocht. Je zult data moeten bekijken wat is de temp. bijvoorbeeld geeft hij een verkeerde waarde aan. Heeft een verstuiver meer retour dan de andere.
Gloeispiraal allemaal goed? Bij bepaalde buitentemp gaan de gloeispiralen aan.

Heb je de auto al een keer neer gezet zo dat de garage zelf kan meten, kijken en ondervinden.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

ja,
Auto is al bij garage geweest voor onderzoek. Rekening maar geen oplossing.
Diesel is blijkbaar lastig.

volvov50 (0) PRO, 5 jaar geleden

Geachte Peet. de klacht is slecht starten toch ?? of word er bedoeld slecht aanslaan na starten??



Volvov50

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Dit kan van alles zijn.
Van regeneratie problemen,uitgeslagen verstuiverrringen.
EGR issues,timing,te lage brandstofdruk,gloeiers,versleten verstuivers.
Hier ligt een blok in van Peugeot,in de basis een ijzersterk ding.
De garage moet data gaan loggen en dan kijken wat er optreed en of de meetwaarden en sensoren de juiste info geven.
Als ze dat niet kunnen breng de auto dan maar naar de dealer of een dieselspecialist.
Want anders loop je er op leeg.
Als een universele garage niet beschikt over dit soort apparatuur kun je wel stoppen.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

Nadat er een maand lang geen problemen waren vandaag dus weer niet starten.
Daarmee bedoel ik wel ronddraaien (en met voldoende snelheid) maar niet aanslaan.
Buitentemperatuur 11 graden, vochtig weer
Geen foutmeldingen in display.

EGR is eerder softwarematig dichtgezet, roetfilter heeft ie niet, brandstofdruk is door garage gecontroleerd en ok, retouren zouden onwaarschijnlijk zijn, verstuivers, zijn die versleten met 190k? ECU is van sloop 2 jaar geleden en opnieuw ingelezen. (ook toen al eens problemen gehad)
Het zal wel van dealer tot dealer verschillen maar met één heb ik in ieder geval zeer slechte ervaringen. Daar heb ik ook ooit bijna 800 euro onderzoekskosten achtergelaten en ging zonder oplossing weer naar huis.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

Aan de acculader gehangen en na een halve dag direct starten en rijden. Ook na uitzetten weer direct starten en rijden.
De accu is nu ruim 2 jaar oud maar is in het begin een keer helemaal leeg geweest door toedoen van de garage die we toen hadden. Volgens de acculeverancier moet je dan een nieuwe kopen, volgens de garage zou het geen kwaad kunnen. Zou het kunnen dat dat toch wat capaciteit heeft gekost waardoor hij bij kouder weer net wat capaciteit tekort komt? Dat kan ook verklaren waarom hij niet start en de volgende dag weer wel. Als de buitentemperatuur dan wat hoger heeft de akku meer vermogen.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

Accu en dynamo zijn doorgemeten, die zijn ok. We hebben vervolgens geconstateerd dat de kabelklem voor de minpool van de accu niet helemaal naar beneden zat. Door het kleinere contactoppervlak trad weerstandsverlies op waardoor de accu voor de piekbelasting starten net niet voldoende vermogen kon leveren. (De klem voelde na starten ook warmer dan de pluspool) Als de temperatuur de volgende dag wat hoger was, had de accu meer capaciteit, de motor startte dan ook. Maar bij lagere temperaturen vormde het net een probleem. Dat lijkt nu opgelost te zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.