Volvo V50: Vermogen valt weg (na vervanging roetfilter en drukverdelers)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1996

Nadat het vermogen spontaan weg viel en er olie plekken onder de auto lagen, deze bij de garage gebracht. Volgens de garagist was het roetfilter compleet verstopt en liep er diesel in het carter (dit verhaal strookt volledig met de andere problemen die ik eerder op dit forum heb gelezen).

Gelukkig was ik er op tijd bij, is er een nieuw roetfilter ondergekomen, zijn er (volgens de factuur 2 drukverdelers vervangen) en heeft de garagist de olie compleet vervangen. Uiteindelijk ben ik gebeld en werd er gezegd dat de auto weer goed rijd en volledig vermogen heeft en dat ik het oliepeil toch in de gaten moest houden. Na het ophalen de auto volledig afgetankt en besloten na een naburige stad te rijden. Wat mij direct opviel is dat er nog steeds geen vermogen is (ik werd letterlijk ingehaald door een VW up).

Daarnaast is het diesel verbruik exorbitant hoog (na volledig aftanken en 250km te hebben gereden is de tank al op de helft). Ik heb het gevoel dat de motor continu aan het regeneren is. Nu na een aantal keer te hebben gereden (want de garagist had het te druk om direct mijn auto verder te controlleren en ik toch mobiel moest zijn) is er soms ineens vermogen maar 9 van de 10 keer is er gewoon helemaal niks. Duurt het tijden om bijv. van 100 naar 130km te gaan waar dit normaal gesproken zonder moeite gaat (en zelfs snelheden daar 'ver' boven). Wat zou dit kunnen zijn? De garagist gaf tevens aan dat er geen foutcodes meer waren. Elke tip is welkom.

Wizard0513

Geplaatst door Wizard0513 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, het lijkt mij inderdaad dat de motor nog steeds aan het regenereren is.
Ik zou daar niet mee doorrijden, want je loopt het risico dat de motor op hol slaat door het stijgen van het oliepijl.
Ook smeert olie die verdund is met diesel slecht. Dus dat wordt weer olie verversen.

Is de garagist een Volvo-dealer?
Heeft men het roetfilter als vernieuwd aangemeld bij de motor-computer?

Wizard0513 (0), 4 jaar geleden

@Oldford dank voor de reactie, de garagist is geen officiele volvo dealer (de prijzen en tegenslagen die ik daar heb gehad... geen volvo dealer voor mij meer.) Ik weet niet of het roetfilter is aangemeld als nieuw bij de motor computer. Wat mij wel opvalt is dat als de motor nog koud is er wel vermogen is, zodra deze warmer wordt dit minder wordt.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Om te kunnen regenereren moet de uitlaat (en dus ook de motor) wel opgewarmd zijn.
Dus dat de motor koud wel vermogen heeft, is te verklaren.

Ook bij niet-dealers kun je tegenslagen en te hoge prijzen tegenkomen. Je verhaal is hier een voorbeeld van.
De garagist had al een vermoeden dat de motor continue aan het regenereren was, maar wist niet wat de oorzaak was.
Dus preventief verving men meteen maar 2 druk-sensors. 1 defecte druk-sensor kan, maar allebei op hetzelfde moment?
En gezien het gedrag van de motor, waren ze allebei niet defect.

De huidige elektronika zit zo in elkaar (al dan niet bewust) dat je soms niet om de dealer heen kan.

Wizard0513 (0), 4 jaar geleden

@Oldford, volgens mij heeft de garagist gewoon het roetfilter vervangen plus die twee drukverdelers in de hoop er snel af te zijn.

Nou weet ik niet of een drukverdeler en een druksensor een en hetzelfde onderdeel is maar zou enigzins logisch zijn.

Verder ben ik het met je eens dat de kans dat er 2 sensoren in eens kapot zijn een vreemde kwestie is. Ik zal dit ook navragen bij de garage.

Wizard0513 (0), 4 jaar geleden

@Oldford, heb de auto vannochtend bij de garage gebracht. De garagist gaf aan dat hij altijd drukverdelers vervangt omdat na vervangen van een roetfilter hier vaak later problemen mee ontstaan (blijf hier toch enigzins sceptisch over). Er zou weer naar gekeken worden, maar kom niet weer bij deze garage zoals het nu lijkt, dan maar weer naar een volvo garage

arjenhofstra (0) PRO, 4 jaar geleden

Waarschijnlijk is de verschildruksensor samen met het roetfilter vervangen.
Kan onnodig lijken om die sensor mee te vervangen, maar het klopt wel dat die sensoren regelmatig sneuvelen.

De verschildruksensor wordt vaak vervangen bij een nieuw roetfilter, want anders bestaat de kans dat de klant binnen korte tijd na het vervangen van het filter opnieuw (ogenschijnlijk) hetzelfde probleem heeft. Vervolgens wordt dan de relatief goedkope sensor vervangen waarna het probleem definitief verholpen is.
Naast dat dit erg vervelend is als je met de auto onderweg bent, zie je dan ook vaak dat de klant gaat twijfelen of het roetfilter dan wel echt aan vervanging toe was.

Als ie nog steeds zoveel vermogen mist dan zou er inmiddels eigenlijk wel weer een foutcode in moeten staan, tenzij de software al eens is aangepast..?

Wizard0513 (0), 4 jaar geleden

@Arjen, het scheen dat een turbo slang enigzins poreus was geworden en deze is gefixt. Op advies van de garagist maar BP ultimate getankt, maar vandaag na dat ik van kantoor reed begon de auto in de 2de versnelling een partij te bokken (dit is ongeveer tussen de 1700 - 2300 tpm) + moter service vereist melding, bij een tankstation in de buurt de auto geparkeerd en uitgezet. Even gewacht en weer gestart (melding was verdwenen en is de resterende rit ook niet teruggekomen), toen ik vanavond ben gaan sporten begon de motor weer te bokken en op de terugreis weer maar als ik naar een hogere versnelling ga is het ineens weg. Nou heb ik al wat zitten lezen dat dit misschien een vervuilde EGR klep kan zijn of een mazoutfilter (geen idee wat dat is - enige toelichting op deze is wenselijk). Het oliepeil van het eerste bericht is gelukkig stabiel.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Een mazoutfilter is het brandstoffilter. Mazout is Belgisch voor diesel.
Als er een probleem met het brandstoffilter zou zijn dan heb je meestal meer problemen en bij meer toerentallen.

Ik zou beginnen met het laten uitlezen van de foutcodes.
Dat kon wel eens sneller en goedkoper zijn als allerlei onderdelen reinigen of vervangen.

Heb je nu wel weer het volle vermogen?

Wizard0513 (0), 4 jaar geleden

Het vermogen is weer terug, gister stukje richting Franeker en daar was het gewoon prima rijden.

Enige is het bokken is de 2de versnelling, maar als de motor warm wordt dan is dit ook snel voorbij. Dank voor de toelichting vwb mazout.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.