Volvo V40: In nood; problemen in Kroatie met Volvo V40!

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B4184S2, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 90

Hallo allemaal,

Ik zit met de handen in het haar;
2 Weken geleden hebben we een "nieuwe" vakantiekar gekocht, bij een autobedrijf in Amersfoort.
De auto zou technisch gezien helemaal in orde zijn, aldus de verkoper.
Los van enkele kleine probleempjes, begon het toen we in Oostenrijk waren (op weg naar Kroatie).
De auto rook naar benzine, liep slecht stationair (het toerental viel soms wat weg en sprong weer wat omhoog, bleef niet gelijk). Daarnaast schokt de auto tijdens het accelereren met lage toeren behoorlijk. Op constante snelheid is het probleem niet of nauwelijks voelbaar.
Een lokale garage heeft de auto uitgelezen. De auto gaf de melding dat er geen signaal kwam vanuit de nokkenasversteller. Hierbij bleek dat de stekker van de nokkenasversteller niet was aangesloten. Toen deze werd ingestoken, was een hard dieselachtig geluid hoorbaar. Wanneer de stekker weer wordt losgetrokken, loopt de motor weer rustiger.
Dit verhaal krijgt uiteraard nog een staartje, want er is duidelijk met deze auto gerommeld.
Ik weet niet of de benzinelucht en het slechte lopen van de motor te maken kan hebben met de losgekoppelde nokkenasversteller (?)

Nu is het grote probleem dat er hier in Kroatie tal van feestdagen zijn, waardoor er amper gewerkt wordt. Niemand lijkt zich druk te willen maken om ons verder te helpen.
De auto is vanochtend naar de dichtstbijzijnde Volvo dealer gebracht, hier anderhalf uur vandaan. Dit nadat deze afgelopen vrijdag al was opgehaald door een bergingsbedrijf. Zij konden, in verband met feestdagen, de auto vanochtend pas brengen.
De Volvo dealer heeft vandaag slechts 1 monteur aan het werk, morgen is opnieuw alles gesloten vanwege een nieuwe feestdag. Zij kunnen (willen) woensdag pas naar de auto kijken om een diagnose te stellen. Nu moeten wij woensdag (uiterlijk donderdag) weer vertrekken naar Nederland, dus veel tijd om te wachten is er niet meer.

Heeft iemand hier enig advies voor ons? We hebben onze hond mee op vakantie en willen natuurlijk niet stranden onderweg. Is het raadzaam om terug te rijden naar Nederland? Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp!

ps; Hierbij een YouTube filmpje waarop in ieder geval het geluid goed hoorbaar is. Let niet op het Limburgs, dit filmpje is gestuurd naar een Limburgse autogarage. ;-)
[yt]https://youtu.be/OmuREnJZQec[/yt]

Bjorn_A4

Geplaatst door Bjorn_A4 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Hans4040 (265) PRO, 4 jaar geleden

ANWB al gebeld?
ANWB Alarmcentrale, tel. +31 70 314 14 14.

Bjorn_A4 (0), 4 jaar geleden

Jazeker, we hebben gelukkig een verzekering met pechhulp in Europa. (Via Allianz) Zij kunnen echter ook niet meer dan de auto laten afslepen naar de dichtsbijzijnde garage. Momenteel bekijken zij of er een mogelijkheid is om ons met een huurauto terug naar Nederland te laten rijden, maar dit valt nog niet mee. Het liefst reed ik natuurlijk met eigen auto terug, mits dit verantwoord is natuurlijk.

memos (10) PRO, 4 jaar geleden

De distributieriem kortgeleden vervangen misschien? Gezien de duidelijke verf op de afdekkap?

Dan zou er het vermoeden zijn dat de riem niet op tijd staat, gezien het feit dat de nokkenasversteller is losgekoppeld.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Volgens mij is de stekker die los ligt van de nokkenas positie sensor.
Ik zie nog geen verband tussen deze losse stekker en het plotseinge ruiken naar benzine en slecht lopen.
Immers, die sensor lag al 2 weken los en daar had je dat probleem niet.
Wat me verbaast is dat ik je niet hoor over een brandend foutlampje (MIL) - oranje lamp met motor symbool.
Die zou aan moeten zijn. Werkt deze wel als je het contact aanzet?
En zo ja, wanneer gaat deze uit? Al tijdens de startpoging of 1 a 2 seconden na het aanslaan?

Doorrijden met een te rijk mengsel (ruiken naar benzine) kan je brandstofverbruik aardig opjagen (en de kosten daarvan).
Het kan ook nog eens je dure katalysator slopen en zelfs de motor kan in elkaar lopen doordat de olie verdunt en van de cylinderwanden wordt weggespoeld. Als je met een huurauto terug kan, zou ik dat doen.
Tenzij de lokale garage het probleem woensdag volledig kan fixen.

In Nederland terug zou ik de auto terugbrengen naar de verkoper voor reparatie (onder garantie) of je geld terug (plus onkosten).
Want dit valt wel onder de noemer "verborgen gebreken".
Besluit je om met je eigen auto terug te rijden, vraag dan aan Allianz wat dat doet met eventuele claims bij de verkoper.
Het is geen 50 kilometer wat je terug rijd en je kunt de schade flink groter maken terwijl je wist dat er een probleem was.

volvov50 (0) PRO, 4 jaar geleden

het geluid wat je hoort na plaatsing van stekker op Positienokkenascensor is duidelijk een defecte nokkenasinlaatzijde versteller. die ziet je nu niet omdat kap er op zit, kan zijn dat ook daar de stekker vanaf ligt. mijn advies, auto laten staan en met huurauto naar huis toe rijden. ik heb zeer mijn twijfels ook betreft Juiste Timing van Distributieriem door die Garage. vorig advies daar stem ik van harte mee in. Veel succes en horen graag hoe het afloopt. gr Ger

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Dat dieselachtige geluid is idd van de nokkenasversteller afkomstig.
Huurauto regelen en daarmee terug gaan naar Nederland.
Je spreekt over een vakantiekar,zal dus wel niet veel garantie op zitten.
Auto is ook vijftien jaar oud.

Bjorn_A4 (0), 4 jaar geleden

Heel hartelijk dank voor jullie bruikbare reacties!

Het klopt inderdaad dat de distributieriem recent vervangen zou zijn. (Ongeveer 15.000km geleden) Dit is niet gedaan door de garage waar ik de auto kocht.

Zelf vonden wij het overigens ook vreemd dat de klachten pas begonnen na ruim 1000 kilometer rijden, terwijl de stekker van de positiesensor/versteller al die tijd al los zat. Mij lijkt dat ook dat de kans bestaat dat er sprake is van nog een ander probleem.

Er branden overigens geen lampjes van motorstoring of iets anders. Of dit lampje wel brandt wanneer de auto op contact staat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De auto is zonder garantie verkocht, maar gelukkig bestaat er in Nederland wel een wettelijke regeling van non-conformiteit.

Mij lijkt inderdaad duidelijk vast te stellen dat dit niet is wat we van deze auto mochten verwachten. Het onderhoudsboekje dat op de foto's bij de advertentie stond zou volgens de verkoper in de auto liggen. Dit bleek niet het geval. Na aankoop is er nog amper contact met de verkopende partij mogelijk...

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Bjorn_A4,

Als dat soort zaken bij het ophalen van de auto anders zijn had je er met een boog omheen moeten lopen.
Nu wil je naderhand wat gaan verhalen,dat gaat je een hoop energie en geld kosten en levert niets op.
Google is onze beste vriend in dat opzicht,even googlen en vind recensies van zo'n garage.
Ook vind je daar de zwakke en sterke punten van deze auto en/of dit model.
Autofora en gebruikersreviews genoeg op internet.
Het is mij vandaag de dag een raadsel waarom mensen nog steeds een auto kopen na mooie praatjes van een verkoper.
Ga een uurtje achter de computer zittten en er gaat een wereld aan info voor je open.
Aankooptips,voor en tegens,noem het maar op.
Nu wil je je aankoopbedrag gaan verhalen van een auto van vijftien jaar oud.
Wat verwacht je van een auto van vijftien jaar oud,alle waar naar zijn geld.
Onderzoek doe je vooraf en niet naderhand.
Naderhand weet iedereen het conformiteitsbeginsel te vinden,maar onderzoek doe je vooraf.
Naderhand levert het alleen maar ellende en frustratie op.
En als je er geen verstand van hebt,laat de boel keuren.

Bjorn_A4 (0), 4 jaar geleden

Dat zijn een hoop waardeoordelen en aannames bij elkaar in 1 bericht zeg.
We zijn dagen bezig geweest met de zoektocht naar de beste auto, we zijn deze niet voor niets in Amersfoort gaan ophalen terwijl we zelf in zuid Limburg wonen. Achteraf is het altijd makkelijk lullen natuurlijk.
En wat ik verwacht van een auto van 15 jaar oud is in ieder geval meer dan een auto die tijdens de eerste rit al stilstaat.

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Bjorn_A4,

Ik heb genoeg meegemaakt op dat gebied.
Ook genoeg auto's aangekocht voor derden.
Bij allerlei soorten garage's,handelaren,particulieren,
Ik weet waar ik het over heb.
Ik geloof gelijk dat je je best gedaan hebt om een goede auto te vinden.
Nu zit je met een bak ellende een heel eind van huis af
Mijn advies is,niet meer mee rijden,af laten slepen naar Nederland en kijk of je de auto in kan leveren bij de garage en je geld terug.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Even aansluitend op Primera.Kijk op Internet en/of Marktplaats naar auto,s.Vul je postcode in en de afstand die je wil rijden.Ik vul meestal 50km in.Dan kan je wat makkelijker terug gaan als er wat is .Vul dan een bedrag in dat je kwijt wil.Dan kan je daaruit op je gemak een keus maken.Veel succes met de terug reis.
Ferry

Bjorn_A4 (0), 4 jaar geleden

Dag mensen, nogmaals dank voor jullie bruikbare hulp.
Even een update vanuit onze kant:
Dankzij geweldige hulp van Allianz hebben wij een vervangende auto gekregen, waarmee we naar Nederland zijn kunnen terugrijden.
Deze auto mochten we in Nederland inleveren, dus dat was echt een geluk bij een ongeluk. De V40 zal door een autotransportbedrijf naar Nederland worden gebracht.

Nu komt het mooie:
Toen we gisteren thuiskwam van vakantie, zat er een brief van RDW in de brievenbus, zie hieronder....
Dit maakt de soapserie compleet! We hebben voor aankoop een kentekencheck gedaan. Destijds stond de tellerstand op oordeel "logisch".
Pas toen de auto tenaamgesteld werd op mijn naam, heeft de verkoper de "nieuwe", teruggedraaide stand doorgegeven.
Inmiddels staat de stand overigens wanneer ik deze check op "geen registratie". Ik zie dat dit bij veel andere voorraad van deze zelfde handelaar ook het geval is...
We hebben destijds nog getwijfeld tussen deze en enkele andere V40's. Opvallend is dat ze destijds allen oordeel logisch hadden, en nu ze verkocht zijn allemaal oordeel "geen registratie" hebben...
Dit gaat een interessante zaak worden, ik hou jullie op de hoogte!

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Deze lagere stand is dus bij de tenaam stelling bij verkoop opgegeven en/of het APK keurings rapport.
Want de tenaamstelling en de APK zijn beide op 11-06.

Ofwel dit voertuig is niet opgenomen in de bedrijfsvoorraad (maar dan zou er MRB betaald moeten worden), dan wel het was opgenomen met de oude hoge tellerstand. In het laatste geval is de stand dus bij dat bedrijf terug gedraaid.
Als de stand is terug gedraaid dan zijn er genoeg voorbeelden van uitspraken die de koop annuleren.
Het is misschien interessant om voor een paar euro het complete teller rapport op te vragen.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Dat rapport is volgens mij gratis. Kijk maar bij de RDW. Als dat aan de hand is er spake van oplichting/misleiding.Reden voor ontbinding.Als het structureel door dat bedrijf gebeurt,zal het lastig worden om dat gedaan te krijgen.
Ferry

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ferry, klopt. Ook het tellerrapport is nu gratis.
Heb het net even uitgeprobeerd. Je kunt alleen van voertuigen die je eigendom zijn dat rapport opvragen.
Alle registraties staan er in met datum en kilometer stand, maar niet wie er registreerde en waarom.

Dus nu is helemaal simpel om dat rapport op te vragen. Alles wat je nodig hebt een DigID.

Het waarde oordeel van de huidige kilometerstand van een auto kun je wel altijd opvragen.
Die auto hoeft nog niet in eigendom te zijn.
Ook een tellerrapport dat je kreeg van een verkoper kun je controleren bij de RDW.

Bjorn_A4 (0), 4 jaar geleden

Dat rapport heb ik gisteren direct opgevraagd.
Zie in de bijlage het resultaat.
Overigens verkoopt het APK keuringsstation waar de auto door de verkoper is voorzien van een nieuwe APK ook zelf auto's.
Ook hier is ongeveer 70% van de voorraad voorzien van een onlogische NAP. Het lijkt dus niets nieuws te zijn voor deze mannen.

In de bijlage het overzicht van het rapport. Het is duidelijk dat de tellerstand is teruggedraaid in de tijd waarin deze in het bezit was van de verkoper.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.