Volvo V40 2014: Oliepeil digitale peilstok in mm's

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Goedemiddag,

Zojuist heb ik van een volvo v40 de olie en het oliefilter gewisseld. Vervolgens met de Delphi 150 de service gereset.

Ik lees echter dat de dealer de oliepeilsensor reset middels VIDA.

Ze laten dus "alles" er uit lopen, kieperen er exact 5.2L olie in en resetten de sensor.

Er moet 5.2L in, maar er wordt ook gezegd dat het oliepeil niet tot maximaal mag i.v.m. mogelijke diesel in de olie.

Nu kan ik de sensor uitlezen en krijg ik 33.55mm als waarde te zien, maar ik heb geen referentiewaarde.

Kortom, hoeveel mm zou het moeten zijn? Ik heb sinds de oliewissel geen sensor reset gedaan en ik wil weten wat het juiste niveau is.

Als je er 8 liter in gooit en je reset de sensor dan vind de auto dat ook prima en neemt hij bij wijze van spreken die 8 liter als max aan en alles er onder als te weinig olie.

Dat zou betekenen dat ze of exact meten wat er uit komt bij een wissel en exact dat terug doen hopende dat er nog voldoende of niet te veel in zat.
Met een sensor reset is dat toch weer de waarheid.

Wie kan mij wat wijzer maken m.b.t. digitale peilstokken?

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

De sensor meet het Nivo over 5 starts, waarbij de olie een bepaalde temperatuur moet hebben bereikt. Dat is dan afleesbaar op het dashboard.
Doe er dus altijd de geadviseerde hoeveelheid in. Als je er een liter teveel in doet wordt dat dus pas na een paar starts zichtbaar.

sanscorp (0), 4 jaar geleden

Bedankt.

Het blijft apart, gebeld met Volvo dealer 1 en die zegt dat de sensor na een oliewissel gekalibreerd moet worden anders klopt er niets van het oliepeil.
(wat in mijn ogen raar is, zal wel een potentiometer zijn met een vaste waarde. Doe je daar een kalibratie / verandering in nulwaarde op DAN klopt er niets meer van je oliepeil).

Volvo dealer 2 zegt: nee wij doen alleen een service reset na een olie / filter wissel.
Want de sensor heeft af fabriek een nulpunt en daar moet je niet mee rommelen. (klinkt logisch!)

Op internet lees je dus wel dat de sensor gekalibreerd moet worden maar waarom wisten ze mij nergens te vertellen.

Het oliepeil staat nu, na enkele keren starten, 1 streepje onder MAX volgens het menu op het dashboard.
De eerst paar keren liet het scherm "laag oliepeil, vul 1 liter bij" zien, toen heb ik er met stappen van 250ml iets bij gedaan (was ongeveer 4L van de 5.2 in gegaan) tot het peil dus volgende de ECU net onder max was.

Het blijft een apart verhaal:
- Dat Volvo dealers elkaar tegen spreken.
- Je een oliepeil sensor zou moeten kalibreren na een oliewissel (want zonder service reset weet de auto niet eens dat de olie er uit is geweest / is gewisseld!)
- Dat niet bekend is hoeveel milimeter het peil volgens uitlezen met VIDA of Delphi moet zijn.

Ik geloof het wel, zie geen meldingen, heb geen reset uitgevoerd (anders dan standaard service reset).

Ik heb nog 3 vragen n.a.v. dit topic:
- Is 5.2L met of zonder oliefilter wissel is, ik vermoed zonder want staat in gebruikershandleiding, niet in service handleiding.

- Waar kan ik eventueel de exacte procedures terugvinden voor Volvo? Ik kan wel procedures vinden van de demontage (volgorde) van specifieke onderdelen maar niet over generieke zaken als olie en computer handelingen.

- Is Volvo (in zijn algemeenheid) om service bulletins, recalls en andere informatie vrij te geven?
Dit met oneerlijke concurrentie op het oog, het kan niet zo zijn dat een generieke garage niets met Volvo kan op het gebied van standaard service (recalls is een ander verhaal, dat snap ik).

Hartelijk dank!

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Het zou verboden moeten worden ,auto,s zonder een fysieke peilstok.Peilen doe je op een manier ,met een stok.Al die goedkope metertjes en sensoren wijken allemaal af. Terwijl olie peilen van essentieel belang is .Het zijn geen zaken zoals b.v in een Boeing 747.
Ferry

sanscorp (0), 4 jaar geleden

Mee eens. Maar dat is wel de kant die we op gaan.

Lijken wel geheimen...

Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het peil in mm's moet zijn en heb ik niks gereset of "gekalibreerd".

De auto geeft aan dat het peil goed is, dan moeten we daar maar op vertrouwen.

Alternatief is iemand vinden met antwoorden of de carter er onder vandaan en handmatig meten haha.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Neen ,wij gaan niet die kant op, de fabrikanten gaan die kant op .IK vind dat wij dat moeten tegenhouden.Overigens ik weet niet hoe dat bij Volvo is,maar bij sommige o.a. Mercedes kan je alsnog een peilstok laten monteren.Een alternatief is dure metertjes en niet die goedkope rotzooi.Maar het zal duidelijk zijn ,ik blijf bij een stok.
Ferry

sanscorp (0), 4 jaar geleden

Nog steeds mee eens.
Maar hoe wil je zoiets tegenhouden.

Elektronica is niet erg, als men buiten dealers om ook maar informatie krijgt m.b.t. procedures en reparaties.

Kan toch niet zijn dat er oneerlijke concurrentie is?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.