Chevrolet US Suburban: tbi injection op suburban

Brandstof: Benzine

hallo, ik heb een suburban met tbi injection er op in de werkplaats. deze heeft op z'n systeem een paarse draad waar op staat oxy. ik neem aan dat deze op een lambda sonde hoort te zitten? want die is bij deze auto namelijk niet gemonteerd. is hiervoor op een of andere manier een basis instelling te verkrijgen, of af te stellen zonder sonde? aangezien ze van die leeftijd 4,5% co mogen hebben. ik ben niet zo thuis met die amerikanen dus elke hulp is zeer zeer welkom!
groeten, Tim.

timhoeks2

Geplaatst door timhoeks2 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Suburban? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Tim,

Misschien wel handig om even het exacte bouwjaar er bij te zetten, ergens tussen 87 en 93, want toen zijn deze throttle body injection motoren gebouwd, maar vooral ook de motorinhoud, ik neem aan dat het hier om een 350 cub inch blok (5,7 liter) gaat, maar het zou ook een 305

(5liter) of een 454 (7,5 liter) kunnen zijn. Dan kan ik even gerichter voor je kijken.

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Oh ja, de auto is toch niet voorzien van een lpg installatie? of ooit geweest? want daar werden vaak lambda simulators tussen geplaatst.

gr

Peco Power

timhoeks (0) PRO, 13 jaar geleden

nee, zover ik weet en kan zien geen gas. het is nog een amerikaanse auto, daar doen ze toch niet zo aan lpg? net na het plaatsen van dit bericht nog een sonde geplaatst en aangesloten op de "oxy" draad. zo te zien in dit injectie systeem naderhand ingebouwd. stickertjes aan de bedrading over waar wat hoort te zitten en als je googled op tbi injection zie je al vrij snel die precieze injectie. het zijn 2 monopunt injectoren in een gasklephuis. staat vanalles en nogwat op internet, maar afstellen/tunen zie je niks van. ik zou al blij zijn als ie de toelaatbare waarde zou kunnen bereiken.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe oud is ie precies Tim?, want als ie ouder is dan 87 gelden er andere waarden natuurlijk, ook zou je kunnen overwegen ivm het niet aanwezig zijn van u9 emmissie om er gewoon een ouderwets gecarburateurde en misschien wel katalysatorloze (wat zeg ik toch weer allemaal slechte dingen voor het milieu...) auto van te maken. Loopt ie ook beter op lpg indien dat er in zou moeten.
Voor afstelgegevens heb ik toch echt het de motorinhoud en het bouwjaar of een VIN nummer nodig.
Gr Peter

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

http://www.chevytalk.org/fusionbb/showto...

nou, hier wat info over afstelling, schoonmaken etc etc. zitten er wel de goede bougies in, geen champions? daar loopt gm erg slecht op...

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

iac is zeker intake air control?? of denk ik nu heeel simpel? maar de auto loopt wel goed vind ik. tis net de pest met de co. maar goed, in dat stukje wat je stuurde staat dat het vooral een kwestie is van screwing around. Zal er is eens mee beginnen. Maar zal maar niks tegen m'n vriendin zeggen dan;)

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat ook wel wil helpen is olie verversen + oliefilter, een schoon luchtfilter en bougies vervangen.

En brandstof vervangen voor V-Power oid.

Gr. Harry

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

om een motor van 8,5% co naar onder de 4% te brengen??? proberen kost niks, maar dat zou wel de eerste auto zijn waaraan je dat resultaat krijgt met olie.

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Tim, nooit een auto gehad met een plens benzine in de olie? Korte ritjes alleen maar bv.

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

nee, denk van niet. wel dat inderdaad de co wat hoog is en met een knallende proefrit weer goed. maar ook dat heb ik geprobeert. maar nogmaals, dat van die nieuwe olie ga ik proberen, ik heb het alleen nog nooit gehad en vandaar de verbazing.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Geef dat ding maar een beurt, olie zit vol met van die schrale 88 octaan benzine, harry heeft daar waarschijnlijk wel gelijk in (de kenners hier snappen wel waarom) . Ik heb ook nog geen antwoord op welk bouwjaar, en wat voor motor, want sommige types mogen wel eens een tandje verspringen op de distributie en dan zal er ook niks van kloppen. Bovendien kan het vacuum niet goed aangesloten zijn, lopen ze ook niet meer milieuvriendelijk. een spuitbus gasklephuis reiniger er door doet soms ook wonderen en een carterventilatie die een luchtfilter heeft versmeerd.... ook geen frisse zaak meer.

gr

Peco Power

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

helaas had de service geen resultaat.
de auto is trouwens van 1983 en de motor van 1986 (volgens eigenaar). wel heb ik de stationair motor er even uit gehad en schoongemaakt. motor loopt minder toeren stationair, maar nog steeds 8,5% co.
in de binnenruimte zit wel een soort van obd stekker met een oranje lampje. komen hier knippercodes uit? welke moet ik met elkaar verbinden?

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

ai, 83 er heeft nog geen uitlees dacht ik, maar ben niet zeker. tbi is achteraf opgebouwd indien het een 86 er motor betreft.
kun je hier het nummer op het plaatje onder de voorruit aan de bestuurderskant plaatsen? dan kan ik de auto identificeren en kijken of de obd knippertruc werkt.

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_use... zo werkt de knippertruc , is makkelijker dan de zaak zelf typen van daar de link

http://www.gmtuners.com/OBD1_DTC.htm

hier de codes

gr

Peco Power

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

mega bedankt! mij geeft ie code 54. laag volatge benz.pomp. maar dat ligt aan de accu denk ik. morgen moet ie alweer bij de rdw verschijnen, dus denk dat ik de pineut ben.

timhoeks (0) PRO, 13 jaar geleden

nou heren, rdw ging goed! auto krijgt kenteken! was dus kennelijk toch een proefrit van 25 km nodig om alle damp er uit te krijgen. weer wat geleerd van olie. enige wat nog verbeterd moet worden is de r.a rem (remt te hard/blokkeerd).
nogmaals dank voor de hulp, vooral de snelheid van peco was extreem! ook erg vet dat je gelijk die link met de obd code's er zo snel opknalde. denk zelf toch dat het die olie geweest is (achteraf,ha ha). op een lambda sonde reageerd een motor gelijk en dat deed ie echt niet.
probleemopgelost dus.
mvg, Tim.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Suburban of stel zelf een nieuwe vraag.