Citroën Xsara Picasso: climatronic defect

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

Airco wordt niet koud, pomp wordt niet aan gestuurd. Heeft het wel altijd gedaan. Systeem is ook al opnieuw gevuld +/- 675 gr.
Word dit dit door de bsi module aangestuurd? Ben al bij de dealer geweest om computer uit te laten lezen, maar niets kunnen vinden.
Het valt mij op dat de laatste tijd de blower een eigen leventje gaat leiden, begint zo maar steeds harder te blazen. Dan zet je hem handmatig weer op zacht maar begint "soms" spontaan weer te blazen. Ik heb al geprobeerd om het bedieningspaneel v/d airco te wisselen.(zonder resultaat)
Zijn er nog voorkomende mankenmenten aan dit type systeem, die ik zou kunnen proberen?

mvg

yur

Geplaatst door yur (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je op de aircopomp zelf gemeten of deze aangestuurd wordt, die spoel van die pomp gaat regelmatig stuk (heb ik al 2 keer gehad).

yur (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Willem,

Ja ik heb op de stekker van de airco pomp gemeten. Maar wordt niet aangestuurd.
Zit te denken aan een relais maar heb geen schema van dit systeem.

A Wouters (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo

Waarschijnlijk is het elektrisch gedeelte van je contactslot kapot, deze is los te vervangen. Dit kun je meten op de bsi, weet zo niet welke draad het is maar dat weten ze bij de dealer wel te vertellen komt wel vaker voor.

Succes

yur (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Wouters,

Het electrische gedeelte van het contactslot is als eens vervangen (om een andere oorzaak dan de airco) en gaf volgens mij geen verschil.
Ik zou het inderdaad ff kunnen checken bij de dealer wat de pin bezetting is van de bsi. Je weet maar nooit.....

bedankt voor de tip

andreas08 (0) PRO, 14 jaar geleden

de airco valt uit te lezen op storingen ook in de bsi maar ook kijken of er geen storingen staan in mmcomputer waardoor de airco geen toestemming krijgt om in werking te komen

DF (0) PRO, 5 jaar geleden

Ondanks geen storingen bij het uitlezen!
Mogelijke oorzaak door de aansturing vanuit de bsi.
Je kan het zelf doen. Maar voorzichtig! als je niet zo handig bent besteed het dan uit aan een expert.
Als je geen 2 linker handen hebt lees dan maar verder.
Massapool van de accu ontkoppelen om storingen en/of kortsluiting te voorkomen.
Links onder het dashboard bij de pedalen zit de bsi.
Kapje links lostrekken (om bij de zekeringen binnen te komen). Daar zit een torx 20 schroef die de bsi vastzet.
Bekleding onderop, boven de pedalen loshalen door de 4 drukkertjes los te wippen.
3 keer torx 20 van de kap bij de knieën loshalen voor meer ruimte te maken.
De bsi naar beneden kantelen en stekkers loshalen.
Nu heb je de bsi los en kan je hem eruit pakken.
Zekeringen in de zijkant bsi eruit pakken.
Zekering bezetting vanuit buitenzijde bsi: 15-30-15-30-25-20 (bl-gr-bl-gr-wi-ge) (Handig voor het monteren).
Handen wassen of handschoentjes aan om geen vettigheid of vocht op de printplaat te krijgen.
Plastic kap losklikken.
Bij de stekkeraansluitingen zitten aan de uiteinde borging van de kap deze maak je los met een klein plat schroevendraaiertje. Let op doe dit voorzichtig! De beide printplaten zitten aan elkaar met gesoldeerde verbinden. Deze wil je niet forceren!
Nu kan je goed met een lamp door de plaat heen kijken. mogelijk zitten er lelijke of verbrande plekken in.
In dit geval kan je een geïsoleerde bypass solderen op de beide verbindingen op hetzelfde eiland in de printplaat.
Is de printplaat nog netjes en niet verbrand. Dan is 1 van de soldeerverbindingen losgebrand.
Meestal 1 van de grotere soldeerpuntjes zal er donkerder bruiniger uitzien als ze buurtjes.
Als je hem niet vind op de printplaat draai de plaat dan om en kijk aan de achterkant van de zwarte blokjes die bij elkaar zitten op de plaat. dit zijn de relais.
Waarschijnlijk is 1 van deze bruiner/ losgebrand. Goed zoeken!
Voorzichtig met de soldeerbout de verbinding herstellen desnoods met een klein beetje nieuw tin.
Let hierbij op dat de soldeertin binnen de lijntjes van het printplaateilandje blijft!!!
Je weg terug spreekt vanzelf. terugbouwen accu pool erop eventuele fouten wissen en je heb weer een vrieskist op wielen.
Succes als het probleem niet ondertussen al verholpen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.