Citroën C3: Motor koelt sterk af met rijden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Hallo,...raar probleempje,...Cilinderkop pakking vervangen i.v.m. olielekkage 150000 km
Koppakking,distributie ,waterpomp ,termostaat meteen vernieuwd...auto loopt perfect echter onder het rijden gaat de teperatuur (lampjes 3 stuks normaal) naar 1 lampje .
Temperatuur zender vervangen,blijft hetzelfde,termostaat wederom vervangen ,...auto blijft in temperatuur zakken gemeten plm.60 graden,....maar let op de kachel werkt perfect ,word goed en snel warm (na 1 km al normaal warm en blijft ook goede warme lucht afgeven) Goed ontlucht ook aan de kachelsang. Lijkt erop dat de radiateur te goed koelt ?? na proefrit laat ik de auto versnelt draaien loopt na enige tijd plm. 20 minuten de temperatuur weer op naar warde plm 70 graden,...rara wat heb ik verkeerd gedaan ?? na 40 jaar sleutelen kom ik er niet achter het probleem,wie kan mij helpen ??
Auto geeft geen foutcodes aan !!

GGadaen

Geplaatst door GGadaen (0) PRO , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Worden de slangen allemaal goed warm? Heb je ook de temperatuur gemeten met een externe thermometer? Dus in de radiateur/expansiereservoir, de temperatuur van de cilinderkop, enz.

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo,cilinderkop word goed warm,slangen plm 60 graden verwarmingsslangen 70 graden na warmdraaien op de plaats,na een rit slechts 45 graden aan de slangen van de radiateur,maar de kachelslangen blijven 70 graden,je zou bijna zeggen hij koelt tegoed sta ik stil
De radiateur word slechts plm 50 graden,voor de reparatie was de koeling perfect 85 graden,waterpomp is precies hetzelfde,en er is geen lucht in het systeem,ik heb zelfs de koelvloeistof ververst,zou een te hoge kooktemperatuur hebben,..ook niet,..ga vandaag maar eens een gedeelte van de radiateur afdekken,misschien word ik dan wat wijzer ?? temperatuur in het expansievat plm 50 graden, staat de auto stil loopt de temperatuur weer op naar normale waardes volgens de meter in de auto,ik meet dan ook een hogere temp. aan de slangen extern gemeten plm 70 graden,..alvast bedankt voor het meedenken,...gr Gerard

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo .
Geef eens de motorcode ( 6e - 7e - en 8e positie van het chassisnummer ) .
Bij sommige motoren is een speciale procedure voor het ontluchten nodig .
Ik kan dit voor u controleren .
Misschien ook bij u van toepassing .

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Hoi,alvast bedankt voor meedenken
chassisnr. VF7FCKFVE 27252239 misschien kunt U mij verder helpen.gr.Gerard

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Gerard ,het volgende .
Niet een echte speciale manier van ontluchten maar wel het volgende :
U heeft de thermostaat vervangen . De nieuwe moet op een speciale manier gemonteerd worden , ook ivm het ontluchten . Zie de tekening .
Daarnaast dient het vullen / ontluchten te gebeuren dmv zwaartekracht . Zie de tekening voor de vulbuis .
En daarbij nog de ontluchtingsnippel aan het thermostaathuis . zie tekening , onderdeel no: 3.
Er zit ook nog een nippel in de slang bij het schutbord .
Succes.

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo Rene,,,ga het proberen dank voor het meedenken en de moeite...word echter pas maandag daar de klant nu de auto kan missen groet Gerard

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Zou idd de positie van de thermostaat kunnen zijn. Wat betreft het ontluchten, overweeg eens om het vulgereedschap aan te schaffen waar men eerst het koelsysteem mee vacumeerd. Dit werkt ideaal.

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Gaan we ook proberen...dank voor de tip...gr.Gerard

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Koelprobleem,. !! heb systeem ontlucht met citroen specaal gereedschap....maar de motorl koelt nog altijd af met rijden,....een stuk van de radiateur afgedekt, nu blijft de temperatuur goed,
kan de waterpomp te grote capaciteit hebben ?? verwarming werkt perfect , volgens de citroen mannen kan er een waterpomp geleverd zijn van een 1600 zou de zelfde pasvorm hebben,kan iemand mij verder helpen ?? nogmaals voorheen geen enkel probleem met temperatuur koppakking enkel vervangen voor olielekkage,, werkt nu goed ,....maaar ikwilhet gewoon weten..bedankt voor het mededenken zover .gr.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Waterpomp geloof ik niet. Dan zou thermostaat het toch af moeten regelen. Heb je gekeken of thermostaat goed afdicht? Misschien zit er wel iets klem tussen.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Al iets gevonden ? Toch wel een juiste thermostaat gemonteerd ? Vele type,s die er op lijken .

GGadaen (0) PRO, 6 jaar geleden

Goedenmorgen,wonderbare genezing,...auto komt weer op temperatuur, auto heeft 800 km aan eenstuk gereden en nu is het probleem de wereld uit !! Moet dus toch lucht zijn geweest,...het koelvloeistofpeil is niet gezakt staat nog altijd perfect ....Vele dank voor het meedenken...groet Gerard Gadaen autobedrijf GG

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ontluchten van dit type motor blijft een crime . Uiteindelijk toch gelukt .
Dank voor uw feedback . Fijne feestdagen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.