Goedenavond collegas.
In de werkplaats een saxo 1.6 16V welke volgens mijn mening met defecte dynamo binnen kwam, laad spanning maar 12,6V.
Dynamo vervangen, laad spanning nog steeds 12,6V.
Meting aan dynamo levert ook 12,6V op.
Auto op contact D+ En accu + 1,5V
auto gestart D+ En accu + 12,6V
Auto op contact D+ accu + weerstand 50ohm
Helaas is er op autodata geen schema van dit model te vinden over de schakeling/bekrachtiging.
Enige tips?!
Alvast bedankt!
Geplaatst door petervdijk (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 Reacties
Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden
Plaats het chassisnummer eens . Misschien kan ik iets bij PSA .
petervdijk (0) PRO, 6 jaar geleden
hallo Rene, het chasis nummer:
VF7S6NFXF57168706
heb ondertussen nog een kabel vanaf de accu met een lampje ertussen naar D+ gelegd, maar ook dan laad de dynamo niet bij, word deze dynamo wellicht anders dan normaal bekrachtigd!!
Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden
Bericht via E-mail .
Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden
Hoi Peter ,
De schema,s zoals afgesproken .
1320 = motor ECU
BSI1 = zekering / relaiskast links onder het stuur.
BM 34 = zekering / relaiskast onder de motorkap .
Onderaan deze BM 34 zitten ook een aantal zekeringen .
Kast even démonteren .
Heb je die al gecontroleerd ?
Succes.
GOVA (0) PRO, 6 jaar geleden
De dikke + kabel klem 30 is onderbroken of slecht contact. Die van de alternator naar de starter gaat. Kan niets anders zijn.
petervdijk (0) PRO, 6 jaar geleden
Hallo gova, ik ben nog steeds opzoek naar het probleem, maar snap niet waarom je hier zo zeker van bent?
Ik heb namenlijk op mijn D+ 1,2V wanneer de auto op contact staat, ik ga er zelf van uit dat in deze aansturing het probleem zit, waarom kom jij hier niet op uit?
petervdijk (0) PRO, 6 jaar geleden
Begonnen met de D+ kabel te volgen.
Losgenomen van de dynamo, daarna met de multimeter proberen te achterhalen naar welke zekering de D+ loopt,
nu blijkt dat de multimeter bij nagenoeg elke zekering in de zekeringkast piept, volgende punt van verwarring helaas!
petervdijk (0) PRO, 6 jaar geleden
Probleem is uiteindelijk gevonden; de kachelweerstand!
Toen ik uiteindelijk relais 4 onder het dashbord verwijderde waren de ‘verbindingen’ tussen alle kabels weg.
Dit relais leidde me uiteindelijk dus naar de kachelweerstand, deze stekker losgetrokken en de dynamo laad weer bij!
Bedankt voor het meedenken!!