Daewoo-Chevrolet Matiz: Matiz houdt in en start slecht

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3cyl

Heb hier een matiz staan... wederom een gevalletje wat binnenkomt nadat een ander eraan gewerkt heeft.

Wagen had een lekke koppakking. Deze is vervangen te samen met distributie, bougies, filter etc. Wel was de kop wat ingevreten en is deze flink gevlakt,
Sindsdien loopt de wagen wel. Maar start trager als normaal... soms zelfs slecht. En houdt in.. met name op lage toeren. Alsof er een kar achter hangt. Op toeren wordt het wel iets beter maar nog niet hoe het moet zijn. De wagen heeft moeite de 120 te halen. En zuipt 1 op 10.

Wat heb ik gedaan. Verdelerkap gecontroleerd en dergelijke. Gekeken naar bedrading, aansluitingen en zien of er niks los lag rondom de kop. Gasklep bekeken.
Verdeler zit gewoon op de nokkenas. Klant was bang dat hij mss distributie 1 tand verkeerd gezet zou hebben. Nu controleerde ik echter ontstekings tijdstip. Deze zou 10graden voor moeten zijn. Hij stond 12 graden voor. Wat te verklaren kan zijn door de kop die gevlakt is...lager is en daardoor de nokkenaspoelie die 2 graden zou kunnen verdraaien. 1 tand verkeerd zou een 7.5 graden moeten zijn.. kijkende naar het aantal tanden op de nokkenaspoelie. Heb alsnog de ontsteking netjes op die 10 graden gezet. Maakte helaas niks uit

Klant vertelde dat hij iets beter liep op super98. Echter kwam hij bij mij met super erin..en was echt niet zoals het moest zijn.
Nog gekeken of de uitlaat mss verstopt kon zijn.. mss te lang met koppakking lek rijden en daardoor kat schade... nu het vreemde.. met losse uitlaat was de wagen niet te starten. Met de uitlaat half vast begon hij te ploffen en met de uitlaat vast liep deze weer. Dus blijkbaar gevoelig op tegendruk. Zou haast denken dat deze super arm staat... echter zuipt de wagen voor 2.

Wederom een raar geval. Tis een oud beestje... maar met maar 122000km zou het toch fijn zijn dat ie met al die nwe delen erop nog wel ff zou kunnen rijden.

Iemand een idee? Kan geen OBD stekker vinden.. of ook maar iets wat er op lijkt helaas.

Grtz, Hans

fury

Geplaatst door fury (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

thei11316 (0), 9 jaar geleden

OBD stekker zit onder het dasbord aan de pasagierkant en vrij dicht vooraan.

fury (0) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag nog even gekeken... voor de zekerheid EGR klep afgeblokt.
Viel me op dat de bougies vrij vlot nat slaan. Dus van andere matiz even de bobine overgezet.
Helaas nog geen verschil.
Dus even voor de duidelijkheid.
Bougies nw
luchtfilter nw
koppakking nw
bougiekabels zien er zeer recent uit
distributie nw
bobine vervangen
Ontsteking staat op tijd
en wonderlijkste van al is nog.. uitstoot is goed. Lambda keuring 1.00 uitstoot CO ca 0.01 s 0.04 ..op toeren iets hoger.. ca 0.1 zo.
Daar de wagen behoorlijk zuipt... is dit toch wonderlijk.
Alsof er een kar achter hangt met rijden.. remmen oid lopen niet aan.
Begint raar geval te zijn.. iemand nog een idee?

Zal idd eens goed zoeken naar die obd stekker.. vrees dat het nog geen obd2 is?

Grtz, Hans

fury (0) PRO, 9 jaar geleden

Gevonden! Bleek dat er 2 nokjes op de krukaspoelie zaten... en de eerste was wit gemaakt.. terwijl de 2e het BDP was. Dus nokkenas bleek toch 1 tand verkeerd te staan. Stom.. maar dat krijg je als je er zelf niet aan werkt... en ook als men de distributie kappen weglaat omdat ze dit onnodig vonden. Wel heel toevallig dat met de stroboscoop dat 1e nokje bij 1 tand verkeerd op 12graden stond waar 10 graden de norm was.dus zeer dicht op juist epunt. Dus gevaarlijk om de mist mee in te gaan. Nu netjes 2e nokje maar wit gemaakt.

grtz, Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.