Daewoo-Chevrolet SPARK: Motor houd in geeft code P0303 P0131 P0171 Alleen bij warme moto

Bouwjaar: 2012, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Als de motor aan het opwarmen is rijd hij als een speer en lijkt er niets aan de hand.
Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is gaat hij inhouden ,sputteren en op 3 poten lopen alleen onder belasting en boven de 1500-2000 toeren.
Dit is ook op benzine of gas voelt het uiteraard nog erger.
Gedaan: bougies, kabels, bobine vervangen
injectors omgewisseld van 1 naar 3. compressie gemeten is overal perfect 10,5.
wat zie ik over het hoofd?

ferry vw monteur

Geplaatst door ferry vw monteur (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Spark? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

John5711 (0) PRO, 5 jaar geleden

Is je koelvloeistof temperatuur opnemer wel goed? Dat hij de juiste waardes doorgeeft bij een warme motor? (kost € 10)

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De lambdasonde geeft een te laag signaal af (P0131) en dat resulteert waarschijnlijk in een arm mengsel melding (P0171).
Als het mengsel niet goed is, kun je ook misfires krijgen.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
- defecte lambdasonde of bedrading
- mengsel is te arm
- uitlaatspruitstuk(pakking) is lek

Wat doet het brandstofverbruik nu? Gelijk, minder, meer?

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

bedankt voor de reacties, Heb de koel temp. sensor nog even na gemeten en is inderdaad afwijkend. geeft een te hoge waarde aan. op het moment dat de fin aanslaat staat deze op 106 graden en slaat af bij 104 wanneer ik gewoon met de auto ga rijden is de temp. rond de 80 graden volgens de sensor. wanneer ik de temp. met de I.R. meter opmeet is het nagenoeg constant 90 graden.
de sensor ga ik dus zeker vervangen, ben benieuwd wat dat oplevert aan meet waardes.

uitlaatspruitstuk is niet lek, lambasone ga ik ook nameten. injectors heb ik getest maar niet de benzinedruk, zou dan ook te arm staan op LPG.

Ik heb in ieder geval weer wat te onderzoeken.

arjankempeneers (0) PRO, 5 jaar geleden

En de viergastest? Luchtmassameter?

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik ga zo de benzine injectors testen. maar wat een drama om die injector rail er af te krijgen kan er zo slecht bij.
Vraag me af of er geen makkelijke manier is om die 4 boutjes er af te krijgen?
1 boutje 1 moetje in het midden en 2 moertjes aan de zijkant.

Er zat 1 defecte LPG injector tussen, werkte in eerste instantie goed maar als deze warm werd niet meer, liet niets door en klikte bijna niet.

Jos van Dartel (0) PRO, 5 jaar geleden

Jerry,

Defecte LPG-injector? Bega niet de vergissing de gasinjector als defect te bestempelen, wanneer deze geen signaal meer geeft. Het kan namelijk zijn dat de benzinecomputer de benzine injector stilgelegd heeft ten gevolge van misfires op de betreffende cilinder. Het gevolg is dan dat ook de gasinjector niet meer werkt.

Je hebt nieuwe bougies gemonteerd. Hoe zagen de oude bougies eruit en welk merk heb je gemonteerd?

De foutcodes hebben op het oog met elkaar van doen, oorzaak en gevolg liggen dicht bij elkaar.
- Heb je gecontroleerd wat de fueltrim doet op beide brandstoffen? En kun je de waarden hier weergeven?
- Heb je een viergasmeting uitgevoerd op beide brandstoffen? En kun je de waarden hier weergeven?
- Heb je de werking van de lambdasonde gecontroleerd? en kun je daarvan hier iets melden?

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

probleem opgelost.

Benzine injectors getest en er zat 1 druppelaar bij ook na het reinigen bleef deze druppelen. de 3 anderen gaven ook geen mooi beeld na het reinigen wel.

1 lpg brc Mtm blauwe injector vervangen de rest schoongemaakt en getest. daarna hadden ze alle 4 weer een mooie klik en flow.

Lambasensor, luchtmassa meter opgemeten en okay bevonden.

Koelvloestof temp. sensor vervangen. er bleek ook een luchtbel in koel systeem te zitten omdat ik na afloop een halve liter koelvloeistof tekort kwam.

Moet wel zeggen dat als je bij het testen overschakel van benzine naar LPG de fouten worden overgenomen. moet echt contact uit en de boel resetten en dan op andere brandstof testen.
Zo ook bij het testen van lpg start de auto zelf op benzine en schakelt dan over LPG dan zitten de benzine fouten al in de eprom als deze op LPG overschakelt. hetgeen het lastig maakteen juiste diagnose te stellen.
Dus eerst eprom resetten en dan op LPG starten voor een goede meting.

Vanmiddag 2uur met de auto gereden zonder enige problemen, loopt goed op benzine en LPG.

Bedankt voor jullie hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.