Ford Focus: Afvallen gaspedaal tijdens het rijden

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2

Hallo allen.

Probleem is al eens eerder geplaatst.
Het betreft het afvallen van het gaspedaal tijdens het rijden.
Auto gaat stationnair draaien,reageert niet meer op het gaspedaal.
Herstarten auto,alles werkt weer,geen storingscodes.
Gaspedaalsensor vervangen,eventjes goed,storing treed weer op.
Storing treed willekeurig op,is geen peil op te trekken.
Kan ook weken weg zijn.

Aantal zaken zijn hier geopperd,ook door diagnosespecialist.
Auto is uiteindelijk naar een diagnosespecialist gebracht,niet degen die hier op de site aktief is.
Auto is een aantal weken daar geweest,storing heeft zich een aantal maal voor gedaan.

Nu is het volgende verhaal zijn conclusie:
Zoals afgesproken hierbij een stukje tekst en uitleg m.b.t. de storingsdiagnose aan uw Ford.

We hebben vastgesteld dat de motor tijdens het optreden van het probleem afgesmoord wordt. De inlaatdruk liep op dat moment terug naar ongeveer 220 mbar absoluut. Dat houdt in dat er ergens een smoorklep in het inlaattraject gesloten wordt.

Daarvan zijn er twee aanwezig, met een gecombineerde functie. Eén klep (nr 1) dient om de intercooler kort te sluiten c.q. te omzeilen. De andere klep (nr 2) ondersteunt dit en heeft tevens als functie om in normaal bedrijf de EGR (uitlaatgasrecirculatie) te ondersteunen. De kortsluitklep (nr 1) staat standaard gesloten, omdat normaliter de inlaatlucht door de intercooler geleid wordt. De andere smoorklep (nr 2) staat standaard open.

De bypassklep wordt alleen dan geopend wanneer het roetfilter geregenereerd wordt en dient om de inlaatluchttemperatuur te verhogen en zodoende het regeneratieproces te ondersteunen.
Op het moment dat we handmatig klep nr 2 sluiten, gebeurt er exact hetzelfde dan wanneer de storing optrad.

Aangezien beide smoorkleppen middels vacuüm bediend worden, volstaat demontage van de slangetjes om ze buiten werking te stellen. Dit zou normaalgesproken prima moeten kunnen functioneren. Mogelijke problemen zouden er kunnen optreden tijdens het regeneratieproces (uitlaatgastemperatuur wordt niet bereikt, regeneratieduur overschreden, e.d.) en tijdens deellast waarbij de EGR-doelstelling niet gehaald wordt. Wanneer er foutcodes/meldingen in die richting verschijnen zou het voldoende moeten zijn om de slangetjes weer op hun originele plaats te monteren en de foutcodes te (laten) wissen.

Dit lijkt mij meer op een omzeiling van het probleem dan een oplossing.

Het betreft hier een TDCI van het bouwjaar 2007.
Hier ligt toch de HDI van peugeot in?.
Kent iemand deze oplossing/omzeiling van het gaspedaal probleem?
Of deze storing al eens gehad?.

primera p11

Geplaatst door primera p11 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Hallo allen,
Let wel,ik sta als pro geregistreerd,maar ben een particuliere sleutelaar.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 6 jaar geleden

Is inderdaad een omzeiling, geen oplossing. De vraag lijkt mij vooral; waarom sluit de ECU de klep? Wat ziet hij dat hij dat doet.... Dit lijkt mij of een input probleem (aangezien de klep de output is) of een software probleem.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Hallo diagnosespecialist,

Bedankt alvast voor de support.
Ik heb het idee dat dat de start is van het regeneratieproces en dat daar iets corrupt is in de software.
Maar een electronica specialist die beschikt over verschillende uitleestools kan dan toch ook geforceerd regenereren opstarten.
Dan kun je zien wat er gebeurd.
Het is een import auto uit Italie,veel onderhoudshistorie is er niet van.
Ik zal eens vragen aan me vriend waarom er niet verder gezocht is naar de oorzaak.
En waarom er niet geprobeerd is om te regenereren.
En is de software nog wel aanwezig om dit te doen,misschien is dit deel er wel uitgeschreven,maar niet op de juiste manier.
Zou het kunnen dat dit de HDI van Peugeot is die hierin ligt.

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Misschien dat dit je helpt. Afhankelijk van het merk en type tester sluit je deze aan zoals de fabrikant van de tester voorschrijft en start de motor. Let daarbij dus ook op de aanwijzingen die de tester geeft (op welk moment je de motor mag starten). Vervolgens trek je de steker van de luchtmassameter los. Met behulp van de tester de foutcodes wissen. Daarna de steker van de luchtmassameter weer aansluiten. In veel gevallen kan daarna het roetfilter geforceerd geregenereerd worden.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Ik ben particulier en beschik derhalve niet over deze testapparatuur.
We gaan de diagnose specialist vragen hoe nu verder en of hij er nog wat mee kan.
Hij weet wel het probleem te omzeilen,maar niet op te lossen op de een of andere manier.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Update,

Probleem loopt nog.
Vermoedelijk is er aan de software gerommeld om het regenereren te beïnvloeden.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

We gaan nu kijken na een tip van een ford monteur of de binnenvoering van de slangen van de turbo niet los liggen.
Dit heeft tot gevolg dat de doorstroom opening dicht komt te zitten door de binnenvoering met als gevolg vacuum in het systeem en dat kan ook leiden tot de genoemde klacht.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

We hebben de tip na gelopen, maar dit was allemaal in orde.
Voorlopig ligt het even stil i.v.m. de feestdagen,daaran kijken we weer verder.
We houden ons aanbevolen voor tips en trics.
Ik blijf zelf richting het regenereren denken.
Ik denk dat daar in de software iets corrupt is gemaakt.
Ik zou weleens willen zien wat er gebeurd als je het regenereren geforceert laat doen via de testkast.

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Excuus voor het niet vermelden van de afloop.
Er was dermate in de software gerommeld dat de eigenaar had besloten om de auto in te ruilen met vermelding van de klacht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.