Ford Focus: Krukasbout na vervanging distributie

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hallo,

Ik heb hier een ford focus staan met 1600 motor.
De distributieriem is vorige week elders vervangen maar ik twijfel of het volgens voorschrift is gebeurd.
Er zit wel een nieuwe bout in zo te zien.
Nokkenaspoelies zijn niet los geweest, wel hebben ze de blokkeerplaat gebruikt.
Kan ik deze bout natrekken met het aangegeven koppel ?
Volstaat dan de blokkeerbout in de motor? of moet ik beter weer nieuwe bout plaatsten...?
En hoeveel Nm zegt ford volgens voorschrift?

C.Jonker

Geplaatst door C.Jonker (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Niemand????

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Bout nokkenaspoelies 60 Nm Wat bedoel je met de blokkeerbout in de motor?
Bout krukaspoelie:
1e fase 40 Nm
2e fase +90 graden (kwartslag)

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik bedoel met de blokkeerbout de bout die die krukwang blokkeert.
Die je achter de aandrijfas in het blok schroeft ipv het boutje 10 die er normaal in zit.
Maar wat word er gedaan bij twijfel? Nadraaien of gewoon opnieuw bout er in.
Is het maar 40 Nm? Ik dacht dat zo'n ding enorm vast moest ivm uitzetten van dat ding.

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Het is 40 Nm en dan nog een kwartslag verder draaien. Ford geeft aan dat er met een afstelpen wordt gewerkt. Controle of de afstelling goed is:

– Draai de krukas twee omwentelingen rechtsom en zorg ervoor dat de zuiger van de 1e cilinder in het BDP staat. Breng de afstelpen (speciaal gereedschap 303–507) aan en draai de krukas voorzichtig rechtsom tot de krukwang tegen de afstelpen aanligt. Wanneer de afstelpen niet kan worden aangebracht, draai de krukas 20º linksom en probeer het opnieuw.
– Breng speciaal gereedschap 303–376 (uitlijnliniaal) aan om de afstelling van de nokkenassen te controleren.
– Als de uitlijnliniaal niet kan worden aangebracht, moet de afstelling van de nokkenassen worden gecontroleerd. Draai de bevestigingsbout van het betreffende nokkenasriemwiel iets los en verdraai de nokkenas aan de zeskant totdat speciaal gereedschap kan worden aangebracht. Zet de bevestigingsbout van het nokkenasriemwiel vast en controleer de afstelling.

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik ken de procedure .
Dat is echter niet de vraag die ik stel.

Hans4040 (285) PRO, 6 jaar geleden

Ford stelt het volgende:
a) gebruik een nieuwe bout.
Bij M12 bout meet je de diepte van de schroefdraad in de krukas;
Bij een diepte van 42mm gebruik een bout M12X29mm.
Bij een diepte van 52mm gebruik een bout M12X44.5mm
M12 bout aantrekken met 40Nm + 90 graden

Bij M14 bout;
Aantrekken met 100Nm+90 graden, wacht 10 seconden en trek na met 15 graden.

Gebruik de borgpen om de krukas te blokkeren.
Aangezien het nogal een uitgebreide procedure is, heb ik het Pdf. bestand naar je mailbox gestuurd.

Succes.

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Dank je kerel..
Ik hou je op de hoogte..is veel meer mis .
Zie mijn andere topic

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Opgelost,
Distributie stond 9 graden verkeerd.
Alles nog een keer vervangen volgens voorschrift.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.