Honda FR-V 2004: nokkenas / krukas syncronisatiefout

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Het betreft een honda FR-V maar die staat niet in de index.
Vooral bij koud weer en na koude start gaat motordiagnoselampje aan en geeft hij nokkenas / krukas syncronisatiefout aan dit blijft aan totdat de storing weer gewist wordt.

debeco

Geplaatst door debeco (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda FR-V? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hugo c (0) PRO, 13 jaar geleden

zou gemakkelijk zijn als je het nr van de foutcode gaf en is het een FRV OF EEN HRV ?
zou eens kijken naar de bekabeling van de krukassensor ( krukassensor zit in de distributiekast)
de bekabeling loopt omhoog langs de distributiekast ,is die niet doorgesleten door de v riem?
nokkenas sensor zit in de stroomverdeler bij een HRV , een FRV heeft geen stroomverdeler meer.
nogmaals graag de dtc (foutcode)

mvg hugo

Pivavar (50), 13 jaar geleden

Te dikke en/of te weinig olie (Honda adviseert 0W20) of een opgerekte ditributieketting. En een enkele keer zijn de nokken weggesleten. Komt ook wel voor bij dat blok, zeker als niet de juiste viscositeit gebruikt wordt en/of er met te weinig olie gereden is.

debeco (0) PRO, 13 jaar geleden

Storingscode is 057-03
Bekabeling is in orde maar dan zou hij ook een andere storing opgeven bv nokkenas sensor massasluiting of onderbreking.
Het betreft een FR-V.
er zit een volsynt. olie in een 5w30 van elf.
Nokken en/of ketting is zo niets aan te zien.
Het lijkt mijn sterk dat die ketting opgerekt is.
Hoe kouder het weer hoe vaker de storing erin zit en dan alleen bij de koude start.
Motor is al geflusht omdat ik in de eerste instantie aan vervuiling van de nokkenasversteller dacht.

Pivavar (50), 13 jaar geleden

DTC P0344 (57):
Tijdelijke onderbreking CMP-sensor A
Noteer deze statusgegevens:
Motortoerental
Voertuigsnelheid
Wis de DTC met de HDS.
Start de motor en laat deze 10 seconden stationair draaien.
Controleer de CMP NOISE A COUNT in de DATALIJST met de HDS.
Wordt 0 aangegeven?
JA - Ga naar Stap 7 .
NEE - Ga naar Stap 5 .

Maak een proefrit van enkele minuten met het voertuig in het bereik van de genoteerde statusgegevens.
Controleer de CMP NOISE A COUNT in de DATALIJST met de HDS.
Wordt 0 aangegeven?
JA - Ga naar Stap 7 .
NEE - Periodiek optredende storing, systeem is op dit moment in orde. Controleer CMP-sensor A en de ECM op slechte of loszittende aansluitingen.■

De volgende plekken controleren op slechte verbindingen of losgeraakte aansluitingen:
CMP-sensor A
ECM
Motormassa
Carrosseriemassa
Zijn de verbindingen en aansluitingen in orde?
JA - Ga naar Stap 8 .
NEE - Repareer de stekkers of aansluitingen en ga dan naar Stap 11 .

Controleer de CMP-pulsplaat A op beschadiging.
Is de pulsplaat beschadigd?
JA - Vervang de CMP-pulsplaat A, ga vervolgens naar Stap 11 .
NEE - Ga naar Stap 9 .

Zet de contactschakelaar UIT.
Vervang CMP-sensor A.
Zet de contactschakelaar AAN (II).
Reset de ECM met de HDS.
Voer de ECM stationair leerprocedure uit.
Start de motor en laat deze 10 seconden stationair draaien.
Controleer op Tijdelijke DTC's of DTC's met de HDS.
Worden Tijdelijke DTC's of DTC's aangegeven?
JA - Wordt DTC P0344 aangegeven, controleer dan op slechte of loszittende aansluitingen bij CMP-sensor A en de ECM, en ga vervolgens naar Stap 1 . Worden andere Tijdelijke DTC's of DTC's aangegeven, ga dan naar de storingzoekprocedure van de aangegeven DTC.
NEE - Storingzoeken is voltooid.■

Pivavar (50), 12 jaar geleden

Zou je ons willen informeren hoe (en of?) het verholpen is?

debeco (0) PRO, 11 jaar geleden

Kun je mijn vertellen wat er bedoeld wordt met CMP sensor A.

Pivavar (50), 11 jaar geleden

CMP A betekent: Vervang de distributieketting.

debeco (0) PRO, 11 jaar geleden

Sorry ik snap je reactie maar de storing kwam er alleen maar in als het het koud was en de klant vond het wel goed.
Maar nu doet hij het bij elke koude start dus wil hij het toch op laten lossen.
Ik heb de ketting bekeken maar kan daar niets aan zien en geloof niet dat die te lang is geworden.
Ook stekkerverbindingen van de sensoren zien er goed uit.
Sta op het punt de sensoren (2 nokkenassen en een krukas) te vervangen en dan maar hopen dat het opgelost is
Als de ketting te lang is geworden dan kun je dat toch zien?

Pivavar (50), 11 jaar geleden

Ok, maar dan was het wel netjes geweest om even te melden dat de klant het wil aanzien en er nog geen verdere actie ondernomen wordt. Klaar, en nu weer on-topic.
CMP is camshaftposition = nokkenaspositie. Opgerekte ketting kun je zo niet zien, dat zie je pas als je de oude en nieuwe naast elkaar legt. De oude zal zomaar 2-3 cm langer zijn, dus eigenlijk 4-6 cm als je hem uit zou rollen. Dit is een electrische fout die veroorzaakt wordt door een mechanisch defect.

debeco (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

Ik ga hem nu los maken en ketting + evt spanner vervangen.
Ik laat t nog weten hoe t afloopt

Groeten William

debeco (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat zou jij met de tandwielen doen

Pivavar (50), 11 jaar geleden

Zonder zichtbare schade gewoon laten zitten.

check

Beste antwoord, geplaatst door debeco (0) PRO, 11 jaar geleden

Nou hij heeft al weer bijna een week gelopen met de nieuwe ketting en alles is opgelost.
Alleen nu geeft hij de storing aan: Brandstoftoevoer te mager.
De adaptiewaardes zijn gereset.
De auto loopt overigens wel op LPG.
Deklant rijdt nu even op benzine of dat dan de storing ook rerug komt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda FR-V of stel zelf een nieuwe vraag.