Iveco Daily 1996: Olie uit zijn carterontluchting tijdens rijden / hogere toerenrt

  • JN @ 27/10/2009, 09:11

    Iveco Daily
    bouwjaar: 1996
    brandstof: diesel
    motorcode: 8140.43 ( 120PK )

    Het is een integraal camper op basis van een Iveco Daily 120PK

    De olie komt uit zijn carterontluchting tijdens rijden.

    Het verhaal tot nu toe:

    In 2007 is er bij de Iveco dealer een fabrieks revisie motor ingebouwd in de camper ( remanufactured engine ), deze motor was compleet met nieuwe turbo en pomp. ( heeft eigenaar +/- € 12500,-- gekost !!!! )

    Motor heeft nu +/- 16000 km. gedraait in de camper, sinds kort gooit de motor via zijn open carterontluchting de olie er naar buiten uit.
    Starten en draaien doet de motor perfect zowel koud als warm en er is voldoende trekkracht en tijdens rijden geen rook uit de uitlaat.

    Er is al compressie gemeten en een lektest gedaan ( 10 tot 15 % lek ) deze zijn beiden oke.

    Carterontluchting gedemonteerd en gecontroleerd.

    Na informatie inwinnen links en rechts opperde er iemand dat de turbo misschien de oorzaak kon zijn als deze via zijn olieretour druk op het carter zou zetten, ondanks dat deze slechts 16000 km. oud was is deze toch nagezien en voor de zekerheid gereviseerd.

    Vacuum pomp daar zijn de schoepen uit gehaald omdat het vermoeden rees dat deze misschien teveel lucht in de motor zou pompen ( je gaat overal aan denken ).

    Losse slangen gemonteerd op de carterontluchtingen en deze naar buiten gelegd om te zien of de olie uit het carter omhoog kwam of via de ontluchting aan zijkant motor, olie komt uit zijkant motor bij hogere toeren en niet uit het carter omhoog, motor heeft wel behoorlijke onderdruk.

    Motor ook laten draaien zonder turbo inlaatslang omdat we dachten dat de turbodruk misschien via de inlaatklepgeleiders in de motor zou kunnen komen.

    Niets van dit alles had enig resultaat.

    Motor is uit de dealer garantie, deze is één jaar ondanks de slechts 16000 km. die er mee gereden is.

    Toen alles buitenom de motor uitgesloten was is de motor gedemonteerd en ontmanteld, nadat wij bij 2 revisie bedrijven en de dealer langs geweest met de losse motor hadden wij 3 verschillende conclusies over de evt. oorzaak.
    Deze varieerden tot overbelasting tot een motor die niet goed ingelopen was.

    Na overleg met klant en revisie bedrijf is besloten om cyl. te honen voor de hoongroeven/smering/inlopen zuigerveren.
    Nieuwe zuigerveren gemonteerd en pakkingen.

    Heel het spul weer ingebouwd, proefdraaien en rijden en het probleem is nog steeds hetzelfde.

    Na contact met het revisiebedrijf ( deze weet het ook niet meer ) weten wij het nu ook niet meer.

    We vermoeden nu toch ergens een scheurtje on de motor, heeft iemand zoiets al eens meegemaakt???

    Het is een heel verhaal maar elke suggestie is welkom.




  • klorres @ 27/10/2009, 21:34

    goed verhaal moet ik toegeven,de klacht klinkt als of je versleten zuigerveren hebt
    carter druk is meestal wel aan de hoge kant,de terug voer van olie via de pijlstok is die niet verstopt? en de boog in slang waardoor de carter dampen naar buiten gaan is die niet te laag?verder heb je alles al geprobeerd.

  • JN @ 28/10/2009, 07:38

    Klinkt inderdaad als versleten zuigerveren, deze zijn echter ( ondanks dat de compressie en lektest goed was ) vervangen,
    maar dit heeft niets geholpen.

    Boog van de slang naar buiten toe is niet te laag, deze komt zelfs boven de motor uit.

    De terugvoer via de peistok is open, dit is echter wel een rare constructie want de terugvoer waarmee de evt. olie terug het carter ingevoerd wordt is een slang van +/- 12 mm, deze gaat dan over in een pijpje van +/- 10 mm een soort Y splitsing en hier loopt dan ook de peilstok nog eens door.

    Ik heb echter ook nog een proef gedaan met de peilstok eruit om een betere doorstroming te krijgen maar dit had ook geen resultaat.

    Motor nog eens afgetapt en olie opgevangen om te kijken of er wel de juiste hoeveelheid olie in zit, kijken of de peilstok wel de juiste waarde aangeeft.

    Gisteren nog oliedruk gemeten omdat we dachten dat misschien de oliedruk te hoog zou zijn waardoor er te veel olie boven in de kop terecht zou komen waardoor er dan ook te veel olie inwendig via de retour naar het carter terug vloeit en dit op één of andere manier in de carterontluchting terecht zou kunnen komen.

    Oliedruk is ook niet te laag waardoor er ook niet ergens in de kop een eindplug uit kan liggen waardoor er te veel olie in de kop spoelt welke toch weer terug naar het carter moet.

    Als er ergens een eindplug uit zou liggen dan moet de oliedruk stationair met warme motor toch te laag zijn.

    Oliedruk koud stat. 5.5 bar , deellast 6.7 bar.
    Oliedruk warm stat. 1.5 bar , deellast 5.5 bar.

    Als de motor inderdaad een extreme carterdruk zou hebben waardoor komt de olie dan niet via de peilstok omhoog vanuit het carter maar alleen via de carterontluchting aan zijkant van de motor????

    Ik vermoed toch dat er ergens een scheur inwendig in de motor zit.

    Nog suggesties???

  • MK1973 @ 21/11/2009, 16:55

    hallo ik heb ook een iveco daily van 2001. ik heb het zelfde probleem.

    gooit enorme hoeveelheid olie via de carter, naar de garage geweest konden ook niets vinden.

  • Anoniem @ 21/11/2009, 22:43

    al gecontroleerd of er niet teveel olie in het carter zit wat gebeurt er als je op minimum peil gaat rijden,heb hier een auto gehad die gooide echt elke keer een hele hoop olie eruit en natuurlijk telkens weer bijvullen tot max. peil totdat ik dacht rijd eens rond en niet meer bijvullen kijken wat er gebeurt,was een oud autootje en in principe rijp voor de sloop dus eigenlijk niks te verliezen en tot verbazing gooide hij er niks meer uit en peil was onder minimum maar eigenaar heeft zeker vele km doorgereden tot apk en was de auto grote afkeur maar niet op het motortje dat liep nog perfect

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Lindemann Mobiel
  • obdpartners
  • Carpardoo
  • Additievenshop Zijkant