Lancia Lybra: Oliedruk valt weg bij warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 JTD 103 kW

Auto kwam binnen met kapotte turbo. As was gebroken. Heeft 200.000 km gelopen.
Turbo vervangen door een splinter nieuwe. De oliedruk en retourleiding naar de turbo gereinigd, verse olie en filter, inlaatbuizen/slangen/interkoeler ook gereinigd.
Ook de oude banjobout met zeefje schoon gemaakt en weer gebruikt.
Motor gestart, loopt prima. Stukje gereden en rijdt goed.
Maar na het stukje rijden ging oliedruk lampje aan bij stationair.
Hoe warmer de motor en dus ook de olie hoe hoger het toerental voordat het druklampje uit gaat?

Drukleiding van de turbo los gehaald en gestart (zonder aanslaan), komt olie uit de drukleiding.
Oliedruk sensor vervangen, die was het dus niet.

Na afkoelen motor weer gestart en dan voldoende oliedruk, lampje brand niet.
Na 5 minuten stationair begint het oliedruk lampje weer te branden!
Waarschijnlijk is de oude turbo door dit probleem ook kapot gelopen.

Zou de oliepomp zijn drukopbouw en opbrengst verliezen bij dunner wordende olie?
Zou het nieuwe oliefilter niet goed zijn? ( morgen een andere erop zetten.)
Wie heeft het antwoord?

Ik hoor graag reakties.

Jon

Auto-GT

Auto-GT

Geplaatst door Auto-GT (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Lybra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

olie druk meten het zou ook kunnen dat er eenlager teveel speling heeft.
laast ook bij een wagen gehad ook daar ging de turbo stuk door teweinig oliedruk warm en ook ging dar het olielampje warm branden.
dus ik zou als eerste oliedruk meten.

groetjes jan.

Auto-GT (0) PRO, 13 jaar geleden

Na demontage carterpan en een hoofdlagerkap heb ik de oorzaak gevonden.
Een uitgelopen krukaslager dus. En goed kapot ook.

Er was niets van te horen als de motor liep terwijl de lagerschalen zelfs verdraaid zijn, 2e krukaslager vanaf koppelingskant.

Grt. Jon
Auto-GT

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

nou mooi dat je het gevonden hebt en hoe stat het met de schade aan de krukas.

groetjes jan.

Auto-GT (0) PRO, 13 jaar geleden

Ook de krukas ziet er niet goed uit. En ik heb nog maar één lagerkap eraf!?!?
In de pompzeef en onderin carterpan allemaal schilfers metaal.
Het zal wel een andere motor worden denk ik.
Ruilblok of uit schade auto.

Grt. Jon

Auto-GT

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

ja dat ziet er dan zeker naar uit net wat je op de kop kan tikken.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.