Land Rover Defender: Sporadisch slecht aanslaan, koude en warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 90

Beste collega's,

hier staat een LandRover Defender TD5 Diesel die sporadisch slecht aanslaat. De startmotor draait vlotjes rond. Ook rijdt de wagen als een trein als hij gestart is, en nog nooit stilgevallen.

Weinig ervaring met dit type motor, aangezien we vroeger Citroën deden, en nu overgegaan zijn naar EuroRepar-garage. Ik ben dus meer bekend met het common-rail systeem. Dus alle hulp is welkom bij dit type injectie-systeem.

De krukas-sensor (op de versnellingsbak) hebben we al vervangen. Een nokkenas-sensor lijkt deze motor niet te hebben, klopt dit?
Een drukmeter aangesloten tussen opvoerleiding en "brandstofklep" (die achterkant cilinderkop) vertelt ons een druk van 4 - 4,5bar druk vanaf de opvoerpomp. Deze druk durft af en toe wel eens heeeeel kort weg te vallen tot 2-3bar. Maar ik vermoed dat dit te verwaarlozen is.

Ik vind berichten terug ivm O-ringen en dichtingen van de injecteurs, kan iemand me hier meer info over geven waarom dit het slecht starten zou kunnen veroorzaken?

Grtjs

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Defender? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Highway (145) PRO, 4 jaar geleden

bekabeling, deze loopt vol kan zelfs in de computer komen.

Saxofreak (0) PRO, 4 jaar geleden

Bekabeling en stekkers vd injectiecpu zijn nagekeken, niks abnormaal. Toerentalsensor is vervangen, de brandplaatjes en de O-ringen van de injectoren zijn vervangen. Maar voorlopig nog niet veel beterschap.
Klant wist wel te vertellen dat deze startproblemen precies zijn verschenen na het monteren van een aftermarket-startmotor.
Het gekke is ook, dat wanneer de wagen het startprobleem heeft, de toerenteller op het dashboard alle kanten uitslaat!! En wanneer hij goed start, gaat hij gewoon naar zijn stationair toerental.
Toen hebben we zelf een eigen kabeltje gelegd tussen + en startrelais, met een drukknop ertussen, zodat we niet met contactslot moeten starten, maar kunnen starten met deze drukknop. En vreemd, maar dit lijkt beterschap te bieden...
Zou er iets met die aftermarket-startmotor kunnen zijn???? En dat deze de rest vd motorelektronica in de war stuurt bij het starten????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Defender of stel zelf een nieuwe vraag.