Lexus 0: IS200 tikkend geluid na vervangen oliepomp/distributie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1gfe

Hallo
een vriend van mij heeft een lexus is200 en nou had hij laatst een probleem met zijn olie druk. Het oliedruk lampje ( het rode lampje ) bleef branden.
Als eerste had ik de olie ververst met een nieuw filter.
Daarna de olie druk gemeten en bleek dat de motor geen olie druk kreeg.
conclusie van mij was dat de oliepomp niet goed meer was. De drukregel klep in de oliepomp was vervuild en zat dus vast.
Uiteindelijk een geheel nieuwe oliepomp besteld en deze gemonteerd samen met de distributieriem etc..

Nadat alles gemonteerd was de auto gestart en alles liep zo soepel als een naaimachientje. Het olielampje was netjes uit en alles leek perfect te werken.
toen zei ik tegen hem rij even een klein rondje om te kijken of die goed rijd.
Tot mijn schrik toen hij terug kwam zat er ineens een vreemde tik in de motor. Het lijkt van onder de kleppendeksel te komen.
Ik weet even niet meer wat het kan zijn. Heeft iemand een idee?
Ik heb kompressie gemeten en alle cylinders zijn goed allemaal rond de 11 bar.

Zou de motor dan toch schade geleden hebben doordat die zonder olie druk gedraait heeft? Wat kan nu zo'n tikkend geluid geven? Zou de distributie versprongen zijn?
Dan zou naar mijn idee alleen de kompressie meting slecht uitkomen?
Ik weet even niet meer wat te doen.

Mvg

Daniel

phaebo

Geplaatst door phaebo (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lexus 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Highway (65) PRO, 9 jaar geleden

Ik zou de carterpan demonteren en de drijfstanglagers controleren. Ik denk (vervuilde drukregelklep) er veel vervuiling zit in de motor. Je hebt een nieuwe oliepomp gemonteerd, omdat de oliedruk te laag was. Mijn vermoeden is dat er toch schade is ontstaan.

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

ja maar dan moet je de schade al hebben gehoord bij een defecte oliepomp. of hebben gehoord toen je hem starte, heb je de distributie nog gecontroleerd of deze niet is versprongen

phaebo (0) PRO, 9 jaar geleden

Nadat de oliepomp vervangen was deed de motor het perfect. Heeft een half uur staan draaien waarna ik zei tegen hem rijd even een rondje om te checken of alles goed is. Toen hij terug kwam zat er een tik in de motor. Ik denk dat met het afremmen op de motor de riem versprongen is of iets dergelijks. De motor loopt nog wel dus wellicht maar 1 tandje versprongen ofzo.
Met het monteren van de riem zat het ook al niet mee met de spanrol dus ik verdenk de spanrol.
Donderdag ga ik ermee verder. Als eerste ga ik de distributie timing controleren. Daarna de kleppendeksel eraf om de klepspeling te checken.

phaebo (0) PRO, 9 jaar geleden

Ok vandaag heb ik de distributieriem opnieuw gecontroleerd. Deze stond gewoon netjes op tijd. Wel ben ik er achter wat het tikkende geluid is. Namelijk de krukaslagers liggen eruit. Probleem is dus toch gekomen doordat de auto geen oliedruk had. Waarscheinlijk is de auto in het verleden slecht of weinig onderhouden waardoor de oliepomp drukregelklep ( relief valve ) vast is gaan zitten en de auto geen oliedruk meer had.
Nadat ik de oliepomp kompleet vervangen had liep de auto goed maar toen deze belast werd kwam toch de werkelijke schade naar voren dat toch de krukaslagers deruit liggen. Bedankt voor het meedenken.
Hier ga ik een nieuwe ( 2e hands motor in plaatsen )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lexus 0 of stel zelf een nieuwe vraag.