Motorfiets: choke

Bouwjaar: 2000

Mijn motor blijft op choke niet stationair lopen, als ik hem koud start met choke open (welke stand maakt niet uit). Dan loopt hij voor een halve minuut en slaat vervolgens af. Daarna is ie wel gewoon weer te starten maar moet met de gashendel aan de praat worden gehouden. zogauw mijn temperatuur meter een streepje aangeeft dan kan ik de choke dicht doen en loopt ie gewoon stationair. Wat kan dit zijn.?

Autobedrijf Luik B.V.

Geplaatst door Autobedrijf Luik B.V. (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets ZX6R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

wkt4 (0), 19 jaar geleden

heb je het stationair toerental al aangepast? er zit aan de zijkant van het blok (geloof rechterkant) een stelschroef, deze iets verder opendraaien

Autobedrijf Luik B.V. (0) PRO, 19 jaar geleden

JA, dat kan ik wel doen, maar dan draaid hij warm een veel te hoog stationair toerental. Naar mijn mening is er wat mis met de afstelling van de choke ofzo. Eenmaal warm is alles goed.

wkt4 (0), 19 jaar geleden

kijk eens naar je luchtfilter, is deze nog wel een beetje schoon, zo niet schoonmaken of vervangen

Autobedrijf Luik B.V. (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat soort dingen heb ik allemaal al na gekeken, ik ben automonteur en de standaard dingen weet ik allemaal wel, ik heb gewoon iemand nodig die weet heo een en ander hoort te staan. Dan kan ik dat even checken c.q. afstellen. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

ovi (0), 19 jaar geleden

Als je uw choke open draaid zit er ergens een systeempje dat de gasklep ook een beetje moet openzetten zodat de motor met de choke op iets hoger stationair draaid.
Bij mijn oude Silver-Wing is dit een hendeltje dat je duidelijk ziet bewegen als je met de choke beweegt.(tussen de gasklepbedieningsstang die de carburators verbind)
De bedoeling is dus dat je dit hendeltje bijregeld tot hij niet te hoog of te laag draaid met de choke op.
De groeten.

pkessen (0), 17 jaar geleden

In mijn ervaring hoef je de choke alleen maar om te starten helemaal open (dicht) te zetten, meteen als de motor loopt zet ik de choke naar half of minder zodat het versnelde toerental in de buurt van de 1200 tot 1500 blijft. Direct bij het wegrijden druk ik de choke al helemaal terug. Dit heb ik met Honda's Kawasaki's Yamaha's en Aprilia's gedaan en het werkte altijd.
De choke vol erop kan een veel te rijk mengsel veroorzaken waardoor de motor makkelijk kan afslaan.

Calx (0), 16 jaar geleden

Marcel,

Over welke brommer hebben we het hier eigenlijk?
D'r zit nogal verschil in de div. types.
Model, bouwjaar, wel/geen grijze import (uit welk land etc.)
Bij import wil het bij motoren op leeftijd komt het vaak voor dat er een slangetje lek /poreus is waardoor er valse lucht aangezogen wordt.

Succes!

pkessen (0), 16 jaar geleden

We hebben het niet over een specifieke brommer of motorfiets maar over de werking
van de choke, en die verrijkt bij een verbrandingsmotor het mengsel.
Teveel verrijken of dat te lang doen geeft vervuiling op de bougie, in de verbrandigs-
kamer op de kleppen en is totaal onnodig. Het is een gevoels kwestie van hoever maar
de choke kan direct na het aanslaan al meteen tot minimaal de helft gereduceert worden.
Sterker nog, de meeste otto motoren slaan zelfs af als je ze te lang op volle choke
probeert te laten lopen..

Voor de juiste werking van de choke en carburatie in het algemeen ga je er van uit
dat de rest in orde is natuurlijk, en valse lucht lekkages en andere afwijkingen horen
daar antuurlijk niet bij.

[quote=Calx]Marcel,

Over welke brommer hebben we het hier eigenlijk?
D'r zit nogal verschil in de div. types.
Model, bouwjaar, wel/geen grijze import (uit welk land etc.)
Bij import wil het bij motoren op leeftijd komt het vaak voor dat er een slangetje lek /poreus is waardoor er valse lucht aangezogen wordt.

Succes![/quote]

Calx (0), 16 jaar geleden

Marcel heeft het duidelijk over "mijn motor".
Maar als zijn zoektocht reeds beeindigd is dan is dat niet relevant meer.

pkessen (0), 16 jaar geleden

Ja, en ?
Dat doet aan de werking van de choke niet af die is voor elke
interne verbrandigsmotor met carburateur gelijk hoor;-)))

[quote=Calx]Marcel heeft het duidelijk over "mijn motor".
Maar als zijn zoektocht reeds beeindigd is dan is dat niet relevant meer.[/quote]

Calx (0), 16 jaar geleden

Dit gaat nergens over..tabee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets ZX6R of stel zelf een nieuwe vraag.