Opel ASTRA GTC: Auto ontkoppeld niet goed

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XER, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Na vervangen van de koppelingsplaat drukgroep en druklager wil de auto niet goed meer ontkoppelen
Alles is vervangen met nieuw luk setje
De leiding is ontlucht met pompje. Het druklager is ontlucht door het pandaal te bedienen vast te houden ontluchtings ventiel open druk zakt weg en ventiel weer dicht dit is ondertussen zeker 40
X herhaald. Maar geen verschil.

Als de auto uit staat schakeld de auto prima
Start je de auto schakeld hij niet meer

Als de auto uit staat in zn vrij Kun je de auto rollen zet je de auto in zn versnelling met de koppeling in blijft de versnellingsbak mee draaien

Robinnn

Geplaatst door Robinnn (0) PRO , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Is het de Easytronic-versnellingsbak of de gewone conventionele bak? Heeft het pompje wel voldoende druk geleverd (2 bar)?

Robinnn (0) PRO, 6 jaar geleden

Het is een gewoone versnellingsbak
Pompje vandaag vervangen voor een nieuwe van abs en nu krijgen we haast geen druk meer op het pendaal Komt geen lucht meer uit het ventiel met onluchten. Ook niet naar een uur volhouden

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Heb je het als volgt gedaan? (Afbeelding in de bijlage)

Let op! De hydraulische koppeling wordt alleen nog aan de onderkant, dat wil zeggen via de ontluchtingsnippel ontlucht. Gebruik hiervoor een ontluchtingsapparaat in combinatie met twee extra slangaansluitingen. Er mag niet meer met de hand worden ontlucht. De slangaansluitingen zijn te bestellen onder Opel-nummer MKM-6174. Figuur 8.9 toont de aansluiting. Het remontluchtingsapparaat moet op een bedrijfsdruk van circa 2 bar worden afgesteld.


Figuur 8.9: Aansluiting ontluchting
1 Adapter van remontluchtingsapparaat
2 Speciaal gereedschap MKM-6174-2
3 Speciaal gereedschap MKM-6174-1
4 Ontluchtingsnippel

- Verwijder het deksel van het remvloeistofreservoir.
- Schroef de adapter (1 in figuur 8.9) van het remontluchtingsapparaat op het remvloeistofreservoir.
- Sluit speciaal gereedschap MKM-6174-2 (2) aan op de adapter en leg het uiteinde van de slang in een geschikte opvangbak voor remvloeistof.
- Verwijder de stofkap van de ontluchtingsnippel (4) en sluit speciaal gereedschap MKM-6174-1 (3) er met het remontluchtingsapparaat op aan.
- Schakel het remontluchtingsapparaat in en draai de ontluchtingsnippel twee tot drie slagen open totdat de remvloeistof er zonder luchtbellen uitstroomt.
- Sluit de ontluchtingsnippel en draai deze vast met 5 Nm.
- Verwijder speciaal gereedschap MKM-6174 en verwijder de adapter van het remontluchtingsapparaat.
- Zet de stofkap op de ontluchtingsnippel.
- Vul het vloeistofpeil bij tot het MAX-merkteken en sluit het remvloeistofreservoir af.
- Controleer de pedaaldruk van het koppelingspedaal.
- Controleer het schakelmechanisme op gangbaarheid. Start de motor, trap de koppeling in en schakel door alle versnellingen heen.
- Maak een proefrit.

Let op! voor het vullen van de drukleiding van het transmissiehuis naar de centrale koppelingsbediening dienen bovendien nog de volgende stappen te worden uitgevoerd. Let er hierbij op dat het remvloeistofreservoir altijd goed gevuld is en niet leegloopt:
- Verwijder de stofkap van de ontluchtingsnippel en sluit speciaal gereedschap MKM-6174 aan.
- Bedien het koppelingspedaal en houd het ingetrapt.
- Draai de ontluchtingsnippel zo ver open totdat lucht respectievelijk lucht/remvloeistofmengsel naar buiten komt.
- Sluit de ontluchtingsnippel met de hand.
- Laat het koppelingspedaal los.
- Wacht circa 5 seconden.
- Herhaal deze ontluchtingsprocedure viermaal.
- Sluit de ontluchtingsnippel en draai deze vast met 5 Nm.
- Verwijder speciaal gereedschap MKM-6174.
- Zet de stofkap op de ontluchtingsnippel.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Hoe voelt het pedaal aan? Heb je eerst vrije slag of gelijk druk?

Robinnn (0) PRO, 6 jaar geleden

We hebben het meerdere malen ontlucht zo als beschreven. Toen hadden we ook normale druk maar toen ontkoppelde de auto niet helemaal Toen is de hoofd cilinder vervangen. Deze was niet lek maar het druklager is nieuw de leiding is netjes open. Dus lijkt het maar aan 1 ding te liggen de hoofd cilinder

Dus is hij vervangen. Maar sins krijg ik eigenlijk geen druk. Als het pendaal ingetrapt wordt geeft hij iets van druk de laatste 5 cm En dit veranderd niet na ontluchten met de vacuüm pomp. En ook niet door pendaal in nippel open nippel dicht pendaal los x30 Wel komt op bijde manieren netjes vloeistof uit het nippel en geen lucht

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Probeer het eens andersom. Vul een oliespuitje met remvloeistof en pomp het van de hulpcilinder terug naar boven. Of via de ontluchtingsnippel van de remtang met een slangetje naar de hulpcilinder en dan voetrem bedienen...

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

De uitvoeringen met een Z14XEP motor en een (1) uitvoering met een Z16XEP-motor hebben een F13-versnellingsbak. Daarvan wordt de centrale koppelingsbediening (druklager enz.) met een transportbeveiliging (een rood oog) geleverd. Als die bak is gemonteerd, heb je die transportbeveiliging verwijderd?

Robinnn (0) PRO, 6 jaar geleden

Ook andersom gedaan met een spuit vanaf het onluchtingsnippel remvloeistof naar boven gespoten ook dat veranderd niks

Het is een z16xer. En er zat zeker geen borging op

We hebben hem met een ander systeem laten onluchten op fase 1 geen verschil. Fase 2 is er druk kan er prima geschakeld worden.
Wordt het ontluchtings systeem afgekoppeld.
Verdwijnt ook de druk weer en ook weer een vrije slag
Nergens een lek te vinden

Nou lijkt me het toch te zitten in het druklager te zitten. Dus de bak maar weer los ....

Robinnn (0) PRO, 6 jaar geleden

De koppelings set is vervangen voor een andere omdat er ooit een terugroep actie is geweest en er een ander vlieg wiel opgekomen is. dus ook een andere koppelings set nodig heeft. Dat zou het probleem opmoeten lossen. Van het niet ontkoppelen.

Maar nog weet totaal geen druk op het pendaal te krijgen Manuel of met vacuüm pomp ontluchten totaal geen verschil er is ruim een liter vloeistof door heen gegaan. Nergens geen lekkage Leiding blijft constant schone remvloeistof geven zonder lucht bij het onluchten Er zit geen ontluchtings nippel op de hoofdcilinder Maar denk toch dat daar lucht blijft hangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.