Opel VIVARO-2 2.5CDTI/84KW-DPF-E4 2.9T L1H1: Distributieriem

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: G9U B6, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 84

Ik ben begonnen met het vervangen vann de distributieriem van deze bus. Echter kom ik niet verder dan het kunststof distributiedeksel, en ik betwijfel of ik zo de spanner e keerrol wel kan vervangen.
Ik heb de bovenste distributiekap incusief de bovenste motorsteun verwijderd.
Ook de onderste steun - stabilisator heb ik verwijderd om meer speling te krijgen.
Door nu de motor te laten zakken of omhoog te drukken hoopte ik genoeg ruimte te krijgen, maar helaas.
Wat doe ik verkeerd? Als ik in Opel TIS kijk, dan doet Opel met de speciale motorsteun niet veel anders dan de motor laten zakken of omhoog drukken toch?

Met een hoop gefriemel krijg ik de boutjes van de kunststof distributiekap er wel af, maar het lijkt me onmogelijk om in de krappe ruimte de riem goed te kunnen vervangen?
Bij een Renault Modus vond ik het krap, maar dit is krapper!

Wat zie ik over het hoofd?

John5711

Geplaatst door John5711 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (290) PRO, 5 jaar geleden

Volgens Autodata heeft deze motor, met 84Kw, tandwielen en geen riem....
bouwjaar: 2010
brandstof: diesel
motorcode: G9U B6
transmissie: overig
cilinderinhoud: 2500cm3
vermogen: 84kw

De 107Kw heeft wel een riem.
Ik heb de complete handleiding voor je, maar die is in het Engels.
Stuur mij even je e-mail adres dan stuur ik hem op.

gr.
Hans

John5711 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik heb toch écht een riem. Net boven de krukas is een gedeelte met tandwielen waarop onder meer de waterpomp zit, en daarboven zit een redelijk korte distributieriem. Riem, spanner en keerrol.

Als je handleiding specifieker is dan het Opel TIS programma, dan ben ik erg benieuwd.
Mijn e-mail heb ik in een pb gestuurd.

John5711 (0) PRO, 5 jaar geleden

Helaas Hans,
Je beschrijving is een beknopte versie van de omschrijving in Opel TIS.
Dezelfde afbeeldingen en dergelijke, maar geen verklaring over de erg krappe ruimte.
De kunstofkap zal er nog wel afgaan met wat friemelwerk, maar om in diezelfde ruimte ook de span en keerrol nog te vervangen lijkt mij op deze manier bijna ondoenlijk. Iemand ervaring / tips over deze distributievervanging?

John5711 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik heb de distributie door een goede kennis van mij laten doen met een brug. Zonder brug is het niet te doen.
Het is dus een riem, en de waterpomp zit niet op die riem. Het is een gefriemel, en de motor moet omhoog en omlaag gemanouvreerd worden om enigzins wat ruimte te krijgen.
Maar zoals gezegd, heb ik het laten doen door een goede kennis van mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.