Pontiac Trans Sport: Geen vonk

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

Start niet meer. Auto was stilgezet na een korte rit en nadien wel starten, maar niet lopen. Men heeft toen een gebruikte ontstekingsmoduul opgehaald bij de sloop en toen deed ie het weer??? Na 2 dagen weer hetzelfde en nu staat ie bij ons. Wij hebben geconstateerddat er geen vonk is. Komt wel spanning op de module, maar we vermoeden dat er geen krukassignaal is.

Maar waar zit de krukassensor, of is er alleen een nokkenassensor en is dat de sensor die op de kop bij de achterste nokkenas zit gemonteerd?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Pontiac Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

dannymdouma (0), 15 jaar geleden

Hoi Siem,
Heb deze aktie ook zelf gehad alsmede zelfde bij een goede vriend.
Beide zaken verschillend qua ooraak.
In mijn geval bleek ook dat er na geruime tijd stilstand de benzinepomp overleden met zelfde beeld.
Dit is eenvoudig te controleren door op de rode draad die uit de kabelbaan komt met een eveneens meestal rode stekker onder spanning te zetten(zit bij de 3.8 ter hoogte van luchtfilterhuis peilstok motorolie) . Hiermee stuur je direkt de benzinepomp aan doet deze het niet dan was dit het.
Bij vriend bleek de oxidatie onder de aluminium plaat van de ontstekingsmodule voor dit probleem te zorgen, dus heeft men deze goed gereinigd voor optimale massacontact?
het kan natuurlijk altijd ook de nokkenassensor zijn altijd even kijken of de stekkers wel goed erop zitten gevoelig punt bij deze auto.
groetjes Danny

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Danny,

Bedankt voor de tips, maar helaas betreft het hier een 2.3 ltr Quad 4 motor, de 3.8 ken ik zelf ook ondertussen van haver tot gort.
Probleem bij deze auto is dat ie de modules opblaast?? 2 stuks in 3 dagen tijd.
Heb contact gehad met Hans Valluk , die heeft een complete ontsteking incl kap bobines module en sensor, dus dat gaan we maar overbouwen.....

groeten uit Groningen

Peco Power

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Krukas signaal hebben we gemeten en is goed. Geen vonk en ook geen signaal vanaf de ontstekingsmodule, dus wat peco aangaf gaan we eerst doen, want waarom gaat die module 2x achter elkaar stuk he???

vd Lans (0) PRO, 14 jaar geleden

Je zou ook de kap en de bobines moeten vv zo niet dan gaat weer het ontstekings module stuk.

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

[url=http://img208.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img208.imageshack.us/img208/4403/...[/img][/url]


Bart, ik heb dit schema gekregen van Peter en ga inderdaad de hele ontsteking incl. bobines te bemachtigen, want:

Ik heb gemeten

* Een krukas signaal van 5V wisselspanning tijdens starten

* Een 12 Volt tussen de draad via contact en de massadraad op dit schema.

Ik heb via de Scope gemeten, dus signalen zijn naar mijn mening goed gemeten.

Maar....ik heb een schema van GMTO, (waar ik mijn labscope van heb) en daar moet op draad REF-H een krukassignaal worden gestuurd richting de ECM. Dit signaal moet ook een blokspanning zijn en is bij mij een vrij vlakke, rimpelige spanning van 0,8 a 1 Volt. Dus daar zit de fout. Ook heb ik het oude ontstekingsmodule er nog eens aangehangen en daar hetzelfde signaal beeld. Ik heb de draad losgeknipt om een storing onderweg uit te sluiten en dan nog steeds hetzelfde signaal.

Dus concludeer ik nu dat het probleem inderdaad in de module zit en ga dus proberen het hele ontstekingsdeel incl. bobines te krijgen voor deze klant, want alles nieuwe kom je wel erg duur uit dat is een dergelijke auto niet meer waard waard vrees ik.

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

We hebben een module weten te bemachtigen, maar geen complete ontsteking kunnen vinden. De auto loopt weer en we moeten er maar vanuit gaan dat deze het wel vol houdt....

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

Siem
vaak is de kabel die bobines/ontst.module verbind doorgeschuurd/rot bij bobines
krijg je uiteindelijk vaak een defecte module/bobine van,misschien is dit de oorzaak geweest

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Ga ik morgen nog eens kijken Frank, was me nl niet iets aan opgevallen. Want.....hij staat er alweer met hetzelfde probleem en klant wordt een beetje radeloos (en wij moedeloos).

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kijk ook even vanaf module gezien naar kabel welke naar beneden loopt
misschien dat hij ergens bloot is geschuurd en bij warme motor gaat doorhangen ?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe lijkt het ermee Siem? loopt ie al weer?

gr

Peter

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Nog niet, de klant gaat komende week zelf kijken voor een andere mosduul met bobinegalerij. Probleem kan ook nog in een "oude" vastzittende bougie zitten die al een paar jar niet is vervangen. Al loopt hij wel goed rond als er een vonk is, dus afwachten maar. Ik heb nog geen tijd gehad om verder te bekijken wat Frank aandroeg.

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

"een vastzittend bougie die al al een paar jaar niet is vervangen"
is maar 1 remedie voor ,warm laten lopen totdat de elec vin een paar keer is ingeslagen ,dus echt warm !!
kap eraf en losdraaien ,60 % kans dat hij loskomt
30% kans >bougie los en geen schroefdraad meer aanwezig
kwestie van Heli Coil erin
OF
10% kans dat de kop eraf moet en je hem kunt weggooien
Klanten adviseerde ik in het verleden of linksom of rechtsom bougie heeft geen eeuwig leven !
is het reparatiebedrag op voorhand te duur/veel NIET aan beginnen
Ook al eens een klant gehad die de bougie-opening volgooide met remolie
paar dagen gewacht en geloof het of niet draaide hem zelf redelijk gemakkelijk eruit
bougie>schroefdraad even opgetapt en rijdt alweer 4 jaar rond
Uiteraard met elke 12.000KM nieuwe bougies !

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Mij is altijd verteld dat een module vaak stukgaat door overbelasting(slechte secundaire ontstekingsgedeelte-dus kabels/kap/bougies) of een slechte bobine, de primaire weerstand is dan te klein (geworden). Of verkeerde bobine gemonteerd.
Slechte koeling kan ook een reden zijn, vandaar die speciale(!) siliconekit op de achterkant van de meeste modules.
Soms helpt een extra massa van module naar schutbord oid.
Probeer anders eens wát er in de module is stukgegaan, ik weet even niet hoe. (AC tronics?)
Vervelend! toch succes.
gr marcel
PS boordspanning niet te hoog?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Siem,

Enneh, hoe is het met de Transsport van B.? Hans had mooi een ontsteking gevonden, en jij had contact gehad met diegene begreep ik. Nu weer starten en lopen?

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.........de advertentie bestaat niet meer, dus ik neem aan dat jij hem hebt Siem?

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb hem nog niet , is verzonden dus zal deze week wel binnenkomen.

Siem

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Vanmiddag de ontsteking gemonteerd en hij loopt weer. Nog een paar extra massadraden op het deksel gezet om evt. vonkvorming beter te kunnen afvoeren.

Hopelijk blijft ie het nu wat langer volhouden.

Hans4040 (290) PRO, 14 jaar geleden

Mooi zo!
En bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben benieuwd.... heb je die prehistorische boze geest er nu ook uit weten te draaien of loopt ie nog steeds op dat verdachte vonkenspugertje?

gr

Peter

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Nee Peter, die moet me niet afbreken want dan staat ie hier nog een maand. Mag de klant zelf mee gaan stoeien.

Vaandel2 (0), 14 jaar geleden

Hoi Peter,
Bedankt voor de tip, echter het bleek niet de bobine te zijn,maar de filter van de benzinetoevoer bleek helemaal verstopt te zitten.
Dus de gereviseerde bobine is er weer uit en de oude er weer in en hij rijdt weer als een zonnetje.
Bedankt voor het meedenken,wat een fantastisch idee deze site.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.