Rover 400: Krukassensor Rover 400 416

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste Collega's

Probleem met Rover:

Auto is onder rijden afgeslagen, en wil niet meer lopen. Toen ik auto heb afgesleept, geprobeerd of hij aan wou pakken als ik koppeling
liet opkomen, maar lukte niet. Kreeg ook de toerenteller niet in beweging.
Even aan het meten gegaan.

Hij krijgt geen vonk. Wel brandstof. Brandstofpomp relais is goed.
Verdelerkap is goed, rotor is goed. Bobine doorgemeten is ook goed. Primaire weerstand is 1,1ohm. Secundair is 5,48 kilo-ohm.

Krukassensor weerstand gemeten bij ECU, is oneindig.
Voedingsspanning van de krukassensor is bij startende motor 0,38 volt.
2 draadssensor. Op beide draden 0,38 volt met starten.

Zal de ECU grappen maken? Ik krijg ook geen scoop signaal op de sensor te zien met starten.

Waar moet ik zoeken? Zit er een of ander voedingsrelais in wat ik over het hoofd zie?
Uiteraard alle zekeringen gecheckt, deze zijn goed.

GR berry. Van den broek autos.

berryrst

Geplaatst door berryrst (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Garage_LUX (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet tijdens het starten een wisselspanning meten op pen 32 t.o.v. de massa pen 31 achter in de stekker van de ECU
Weerstand van de BDP gever Min 1000 Ohm max 1500 Ohm

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Door een meetfout meet ik idd weerstand aan de krukassensor.
1248 ohm. In orde dus.
ga zo dadelijk even kijken of ik een wisselspanning krijg zoals Rinus uitlegt.
Ik lees hier ook veel over defecte ECU´s?

GR berry

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de injectoren tikken heb je bdp signaal...... Heb je voeding op de injectoren?
mms lampje gaat aan?

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja dat heeft deze...maar deze heb ik doorverbonden.

Even update:
Heb auto uitgelezen, en bleek dat ik wel een starttoerental heb. Alle data's zijn ook goed.
Auto loopt op gas. nu hebben ze de kabelboom vh autogas vlak aan de stekker vd ECU gesoldeerd.
Met als gevolg een onderbreking/slecht soldeercontact van de massa kabel vd bobine naar de ECU.
Deze gerepareerd. Maar hij wil nog niet vonken.
Dat zwarte relais achter de ECU doorgesoldeerd. Waren 3 punten van slecht.
Ik krijg 12V op bobine. Brandstofpomp loopt.
Kan het zijn dat de ECU grappen maakt? De ECU moet de bobine aan de massa leggen toch?

Gr berry

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Even correctie: Auto "liep" op gas. Maar ook op benzine.

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je een knippersignaal op de andere kant van de bobine?
ontstekingsmodule stuk?

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Knippersignaal zal ik zo controleren. Ontstekingsmodule zit er naar ons idee niet op? Als ik op het schema kijk, kan ik die ook niet vinden.

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Krijg geen knippersignaal aan de andere kant vd bobine. Daar heb ik ook gewoon 12v.

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb trouwens geen MMS lamp!

Garage_LUX (0) PRO, 11 jaar geleden

waar heb je geen vonk?
uit de bobine of bij de bougies

Garage_LUX (0) PRO, 11 jaar geleden

12v aan beide kanten op de bobine met contact aan
Tijdens het starten moet het signaal aan de - zijde wisselen.
ECU legt de bobine aan massa

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Rinus...dat is bekend bij mij. Alles klopt...behalve dat de ECU de bobine niet aan de massa legt...dus geen vonk :(.
Wij gaan er vanuit dat de ECU overleden is. En we krijgen als het goed is aankomende week een inruiler 400 binnen. Dus gaan we even uitwisselen.
Houd jullie op de hoogte.

VFR16V (0), 11 jaar geleden

Hoe is dit afgelopen? Je kunt namelijk niet zomaar een ECU uitwisselen... zit gekoppeld aan de startonderbreking. Dus je zult ook de 5AS module moeten omwisselen als je de ECU niet kunt herprogrammeren.

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ben blij dat iemand even erop inhaakt. Want we waren er al bang voor.
Wij dachten ook dat je namelijk niet zomaar ECU kunt ruilen. We kregen de inruiler niet. En zitten nu dus in dubio wat we moeten doen.
De eigenaar zegt sowieso dat zodra de auto loopt, gaat hij weg...Maar jah, we kunnen hem dus niet zo maar even 1,2..3 aan het lopen maken.

GR berry

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan evt AC tronics wat voor je betekenen? iivm een reparatie cq controle van de ecu?
Het lijkt er allemaal op -mits alle voedingen op de ecu goed zijn- dat deze is overleden, het zal niet de eerste zijn....LPG kan zelfs ook de veroorzaker zijn.
Overleg met de klant wat hij nu eigenlijk wil, diagnose prima maar wél tegen diagnose kosten.
Rovers zijn geen ideale auto's jammer genoeg.
Herstel? prima maar in overleg ivm risico van eindresultaat. Je bent techneut maar geen wonderdokter.
Kun je hem evt de inruiler verkopen?
succes!

Garage_LUX (0) PRO, 11 jaar geleden

Mijn ervaring met AC Tronics weinig resultaat met Rover
Gaat meestal niet

berryrst (0) PRO, 11 jaar geleden

Nou....zaten weer een paar weken tussen. En de klant reed intussen in een leenauto van ons.
Wij hebben er ook niet meer zoveel aandacht aan geschonken.
En nu heeft de klant bij ons een civic gekocht. Rover mocht weg naar sloop.
Alle uren verloren....en dus ook niet de klacht gevonden.
ECU is ook niet opgestuurd naar ACtronics.

Bedankt voor medewerking.

VFR16V (0), 11 jaar geleden

Jammer, ik had namelijk nog een een ECU liggen. Ik kan sinds kort ook ECU's aan een 5AS koppelen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.