Skoda Fabia 2000: Fabia 1.4 AQW Te rijk mengsel

  • Pouwels @ 10/12/2013, 16:28

    Skoda Fabia
    bouwjaar: 2000
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.4 AQW

    Zowel op toeren als stationair is Lambda 0,96 en CO ca 0,85%, APK-afkeur dus.

    Beide lambdasondes zijn OK: Voorste (breedbandsensor) is vervangen, had nauwelijks invloed. De achterste sensor laat een redelijk stabiele 0,55V zien en varieert bij gasgeven snel van 0,03V tot 0,80V, lijkt me dus in orde.
    HC is ongeveer 150ppm.
    Gasklephuis en inlaatluchttemperatuursensor zijn schoongemaakt.
    Dit is het type AQW-motor zonder luchtmassameter, daar kan het dus ook niet aan liggen.

    Bij aanvang waren foutcodes P0130, P1176 en P0170 aanwezig, allemaal codes m.b.t. de lambdaregeling, en brandden MIL en EPC-lampje.
    Na wissen en vervangen breedbandsensor komer er , ondanks uitgebreid proefrijden, geen foutcodes meer in.
    De motor start en loopt overigens prima.

    Gezien de meetwaarden van de 4-gasmeting en de 2e lambdasonde lijkt me de oorrzaak niet in de katalysator gelegen maar loopt de motor gewoon te rijk. Of zie ik dat verkeerd?
    Kan een versleten distributieketting dergelijke uitlaatgaswaarden veroorzaken?

    Wie kan me hiermee verder helpen?




  • ralf8vg @ 10/12/2013, 22:12

    hoi wat zijn de waardes precies van de 4 gas
    hoe hoog is je co2 dus niet co waarde
    co2 hoger dan +-14? is motor oke
    hc hoger dan 150 kat slecht
    maar zou graag alle waardes weten

  • Pouwels @ 11/12/2013, 08:23

    Uitlaatgasmeting vanmorgen nog eens uitgevoerd:

    3000 rpm: CO 1,10%, CO2 14,2%, HC 52ppm, O2 0,00% en Lambda 0,96
    Stationair: CO 0,85%, CO2 14,5%, HC 140ppm, O2 0,00% en Lambda 0,97


    Ik begrijp niet dat ik bij een meting van 0% O2 500mV meet op de 2e lambdasonde, dat zou dan toch (bijna) 0Volt moeten zijn?
    De sonde lijkt prima te werken gezien de reactie bij gasgeven (snel pendelen en daarna weer naar een stabiele 0,55Volt).

  • janh5107 @ 11/12/2013, 09:31

    weinig of geen zuurstof is een hoog lamba-signaal bij een "gewone" lambasensor zoals die meestal achter de kat zit.
    reset eerst eens de adaptie-waarden van de motor ecu.

    grt, j.e

  • Pouwels @ 11/12/2013, 11:12

    Resetten had ik ook al aan gedacht, en geprobeerd. Maar lukte niet met onze tester (Brainbee).
    Ik heb de auto daarvoor nu naar een collega gebracht, hij gebruikt MegaMacs.

    Even afwachten dus.

  • oldford @ 11/12/2013, 17:08

    Ik zou de 2e lambda sensor vervangen.
    500 milivolt is veel te laag voor een gasmengsel waar geen zuurstof meer in zit.
    Het signaal moet minstens 800 milivolt zijn in dat geval.

    VAG regelt het mengsel OOK met de achterste lambdasonde.
    Als het signaal te laag is wordt verrijking geprobeert om het toch goed te krijgen.
    Je hebt daar ook al eens een foutcode (P1176) op gehad.

  • Pouwels @ 12/12/2013, 08:58

    Bedankt voor je reactie oldford.
    De 2e sonde lijkt goed te werken doordat ie bij accellereren/decellereren vlot tussen 30 en 800mV fluctueert.
    Maar bij 0% hoort het inderdaad steeds 800mV te zijn ,had ik zelf moeten bedenken.


    Ik heb de auto gisteravond bij m'n collega opgehaald.
    Het resetten van de adaptatiewaarden had geen invloed. Wel stond er inmiddels toch weer een foutcode in: 16514 / P0130 'Lambdasonde B1 S1'

    We hadden de voorste sonde al vervangen. Niet origineel VAG maar de Bosch met originele stekker, deze hebben we vaker gebruikt en nooit problemen mee gehad. Het vervangen van deze sensor heeft wel iets verbetering opgeleverd.

    Toch twijfel ik of ik de 1e en/of 2e sonde moet vervangen, en kan ik de katalysator als oorzaak nu uitsluiten?

  • Pouwels @ 12/12/2013, 09:19

    Ik vond een topic van eenzelfde Fabia met exacte dezelfde uitlaatgaswaarden. Helaas is de oplossing nooit geplaatst.

    https://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=191058

    Ik heb wel even een mailtje gestuurd en hoop op een reactie.

  • Pouwels @ 12/12/2013, 10:41

    Reactie via e-mail ontvangen, helaas kippengaas, probleem blijkt ook bij die auto nog niet opgelost.

  • ralf8vg @ 12/12/2013, 11:05

    je mengsel is te rijk omdat er teveel hc door de kat kunnen hc mogen niet boven de 50 komen
    ik zou tog aan de kat gaan denken

  • ralf8vg @ 12/12/2013, 11:26

    ben te snel met oordelen los eerst je fouten met lambda op dan kunnen we gaan oordelen
    probeer anders toch een orginelen heb al eens gehad dat het er tog aan lag

  • ralf8vg @ 12/12/2013, 13:51

    je hc liggen te hoog en je co ook deze zouden beide moeten zakken in de kat
    je lambda sensoren werken maar je krijgt in de 2 lambda sensor een fout
    deze ziet niet de juiste waarden omdat de kat niet filterd wat hij zou moeten

    je hebt een co2 van 14. .... dat is niet slecht je kan max 16 co2 hebben = super verbranding in de motor
    zoals ik al zij je hc mogen niet boven de 50 komen = kat kapot

  • oldford @ 12/12/2013, 14:28

    Katalysator moet wel zijn werk KUNNEN doen en daar is zuurstof voor nodig.
    Met een lambda getal van 0.96 of 0.97 is er niet veel zuurstof waar de kat mee kan werken.
    Zuurstof is 0% bij de 4-gas meting, dus als er iets zuurstof voor de kat is, dan gebruikt de kat dat.
    Beetje voorbarig om de kat nu al voor dood te verklaren.

  • Pouwels @ 12/12/2013, 17:03

    Kat is niet dood.
    Andere kat eronder gezet (gebruikte die we toevallig hadden want 't mag niets kosten), geen resultaat.
    Wat oldford nu schrijft had ik ook al gedacht, is nu dus ook bewezen.

    Sensor na de kat vervangen?? Dan zou hij zoals ralf8vg schrijft inderdaad een regelende taak moeten hebben.
    Ik denk toch dat de motor te rijk loopt om een andere reden. Maar welke???

  • Pouwels @ 13/12/2013, 16:47

    Ten einde raad:

    Beide sondes en kat vervangen, geen resultaat.
    Carterventilatie en vacuumaansluitingen gecontroleerd. Geprobeert met afgesloten carterventilatie en gekeken wat er gebeurt als je juist een vacuumlek maakt. Dampretour klep afgesloten en overbrugd.

    Wat nu, wat nu? ECU, iets mechanisch, kleptiming, compressie?

  • b.v.d.w.e @ 13/12/2013, 23:12

    lekt de uitlaat mischien ergens??

  • Pouwels @ 14/12/2013, 11:01

    Een uitlaatlek vóór de 1e sonde kan inderdaad een verrijking veroorzaken, hebben we in 't verleden bij Ford Escorts nogal eens meegemaakt. Ik zal eens kijken.

    Ik dacht zelf ook om de bedrading van de sondes tot aan de ECU maar eens zorgvuldig door te meten.
    Ook de temperatuursensor en bedrading ga ik checken, weerstand in dit circuit zorgt er voor dat de ECU een lagere motortemperatuur ziet en wellicht daarom het mengsel verrijkt.

    Maandag ga ik er in ieder geval vol goede moed weer tegenaan.
    Suggesties blijven uiteraard van harte welkom.

  • oldford @ 15/12/2013, 08:24

    Met 0% zuurstof hoef je niet te zoeken naar een uitlaatlek. Die is potdicht.

    Leerwaardes gewist?
    Officieel zou je deze moeten kunnen wissen met EOBD.
    Functie 4 heet immers "Wissen uitlaatgas relevante gegevens". Meestal wordt dat wissen van codes genoemd.
    Gewoon uitvoeren of er nu foutcodes zijn of niet.

    Wat voor signalen geven beide lambdasondes nu af?

  • Punt @ 15/12/2013, 12:20

    Het mengsel is maar iets te rijk ! Wordt de auto als boodshappenwagen gebruikt ? Is de olie niet te veel verdund met benzine ?.

    Een lekkende EGR klep geeft bij veel merken ook een verrijking .

    Komt de waarde van CO en O2 rond de half procent dan gaat de kat .zijn werk doen als deze niet te veel vervuid is .

    Succes.

  • Pouwels @ 16/12/2013, 14:14

    Storing niet opgelost, probleem wel verholpen.
    Probleem was APK-afkeur, stekker van 2e lambdasonde losgenomen: Uitlaatgaswaarden zijn direct als van een nieuwe auto, 100% perfect!
    Maar wat is nu de oorzaak? Feitelijk is de storing dus nog niet opgelost.

    Vandaag nog motortemperatuursignaal, en bedrading van beide lambdasondes doorgemeten. Uitlaatsysteem gecontroleerd op lekkage vóór de kat.
    Inmiddels was overigens foutcode P0130 (Voorste sonde) ook terug.

    Blijkbaar heeft de 2e sonde inderdaad óók een regelende functie.
    Ik heb wel eens gelezen dat de ECU een sprongsensor gebruikt om de breedbandsensor te ijken. Ik dacht dat er een in de breedbandsensor geïntergreerd zou zijn, wellicht vervult de 2e sensor deze functie?

    Ik zou er graag achter komen wat de oorzaak is, maar helaas. APK OK is klant tevree. Dus afmelden en wegwezen.

  • oldford @ 16/12/2013, 15:03

    "Ik heb wel eens gelezen dat de ECU een sprongsensor gebruikt om de breedbandsensor te ijken. Ik dacht dat er een in de breedbandsensor geïntergreerd zou zijn, wellicht vervult de 2e sensor deze functie?"

    Klopt wat betreft het ijken. Zit niks verder geintegreerd in de breedbandsonde.
    De theorie is dat het signaal van de voorste sonde verschuift en dat men dat met de 2e sonde kan corrigeren.
    VAG was er vroeg bij met die regelingen. Vanaf 2010 is het in Amerika onder OBD2 verplicht.

  • Pouwels @ 16/12/2013, 15:25

    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben toch benieuwd hoe het precies functioneert, en hoe men na beïnvloeding door de kat dan kan ijken. Dat ga ik op 'n rustig moment 'ns uitzoeken.

    Ook ben ik nog steeds benieuwd wat er nu precies met die Skoda aan de hand is, ik verdenk toch de 2e sonde. Aangenomen dat de nieuwe (niet origineel VAG) wellicht niet helemaal de juiste was.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Carpardoo
  • Carpardoo
  • Additievenshop Zijkant
  • obdpartners