Skoda Fabia: Ploffen in luchtfilter en tijdens optrekken inhouden

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: chfa

Deze auto ploft in luchtfilter bij koude motor en tijdens optrekken inhouden zowel bij koude als warme motor


hij gaf eerst een foutode 16686 (zie hieronder) - daar hebben we de bobine met bougieonsteker vervangen en deze foutcode blijft weg maar het probleem van ploffen en inhoudn blijft


16686 P0302
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Cilinder 2 heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 2
en Cylinder 2: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes



Mogelijke verschijnselen:
Moeilijker te starten dan anders
De motor stottert, aarzelt, slaat over
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Eerste verdachten:
bougies / verstuivers defect
bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
defecte bobine (huis)
lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
Tweede verdachten:
onvoldoende compressie
niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
timing nokkenas?
kettingspanner?
koolafzetting op de kleppen
verbrande klep
haperende klepstoter
Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
Katalysator niet in orde
EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
Nokkenaspositiesensor (G40) defect
Sensor Wagensnelheid los / defect
Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
ECU slechte contacten

Mogelijke oplossingen:
Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
Ga eerst op zoek naar:
check bobine(s)
kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
vervang kabelboom in cylinderkop
check lucht inlaat systeem
check brandstof voorziening
Check compressie
Check kleppen en klepstoters
Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
Check katalysator
Vervang brandstofinjectoren
Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
Check EGR klep (N18)
Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken

joske 15

Geplaatst door joske 15 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

16686 P0302 Cilinder 2 heeft geen verbranding


Is dit een 3 cilinder met 3 staafbobine's zonder turbo? (ik ken de motorcode's niet allemaal). Zo ja, verwissel dan even de injector van cilinder 2 naar cilinder 1 en kijk via de meetwaardeblokken of de cilinderoverslag veranderd naar cil 1. Zo ja dan injector stuk, dat komt wel vaker voor.

anoniem-1573996169 (0), 10 jaar geleden

ploffen in inlaattraject gaat er ergens geen uitlaatklep open of verbrande inlaatklep en zit je kat niet dicht?

anoniem-1573996169 (0), 10 jaar geleden

als hij geen vonk heeft ploft hij niet in je inlaat of die ene cilinder moet van vonktiming zijn veranderd,wat niet kan.

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

we hebben de bougies vervangen - compressie gemeten die is goed - als je start gaat goed laat hem stationair draaien ploft hij (mish fire) boven de toerental 1000 draait de motor normaal
het is tussen koude en warme motor dat hij ploft bij warme motor draait hij normaal

marcel7031 (0) PRO, 10 jaar geleden

ketting opgerekt?

Thijs92 (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de skoda veel heeft gelopen kan het ook zijn dat de egr klep open blijft staan omdat de klacht alleen aanwezig is als de wagen nog niet op bedrijfstempertuur is. De injectoren injecteren al veel benzine in en dat komt dan weer retour de inlaat in dit resulteert een slechte verbranding. Probeer een paar keer op de egrklep te tikken misschien zit er wel beweging in. Ketting kan inderdaad ook versleten zijn maar dat is ook vaak hoorbaar.

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

de katalysator was verbrand deze verwijderd - compressie 5 kg - enorm roken tijdens optrekken en nog steeds inhouden en ploffen

marcel7031 (0) PRO, 10 jaar geleden

compressie 5kg? dat is niet logisch joske. Lektest gedaan?
timing controleren geeft uitsluitsel over opgerekte ketting.
De verbrande kat wijst op een te rijk/onverbrand mengsel met een reden toch?

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

we hebben vervangen
bougies
lamba sonde boven en onder
nokkenassensor
krukassensor
luchtmassameter
injectors

we hebben tevens nazicht ketting distributie gedaan - cilinderkop verwijderd en terug geplaatst dit was ok

het probleem is nog steeds aanwezig als hij ploft en stilvalt zijn de bougies nat van de benzine - als de motor koud is draait de motor 1 a 2minuten perfect daarna begint hij te ploffen en valt stil (enkel bij stationair) . Eenmaal de motor een beetje op temperatuur draait de motor perfect (leest nog steeds geen foutcode uit)

Laatst bewerkt door joske 15 (Vandaag 09:25)

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

we hebben tevens de kleppen eruit gehaald deze waren ok toch lichtjes gerodeerd.
evap systeem ook afgesloten
het probleem is nog steeds aanwezig als hij ploft en stilvalt zijn de bougies nat van de benzine - als de motor koud is draait de motor 1 a 2minuten perfect daarna begint hij te ploffen en valt stil (enkel bij stationair) . Eenmaal de motor een beetje op temperatuur draait de motor perfect (leest nog steeds geen foutcode uit)

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

Probleem is opgelost - het roken kwam van de enorme hoeveelheid benzine die in de carter gekomen was (oliepeil veel te hoog) - gevolgen katalysator verbrand. Het grote probleem was de sporadisch werkende temperatuursensor (als de sensor dus niet werkte spoot hij extra benzine in omdat hij ervan ging dat de temperatuur min 20gr was).

Allen hartelijk dank voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.