Skoda Fabia: Wel starten en stationair, geen toeren en veel grijze rook

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi axr

Hoi,

Heb hier een probleem met een fabia 1,9tdi.
Auto start meteen, loopt perfect stationair maar komt niet op toeren.
Als je toeren probeert te maken dan begint hij te nagelen en schiet hij door tot max 2500 rpm.
Er komt dan ook veel rook uit de uitlaat als of de diesel niet volledig verbrand( net zoals bij oude diesel en een gloeier defect is)
Auto uit gelezen met de obd scanner en geen fouten.
Mijn normale scanner is defect gegaan vandaag.dus ik kan nog geen data uitlezen.
Er brand geen storings lamp.
Net ff snel het brandstof filter vervangen, oude zat wel netjes vol met diesel maar het maakt geen verschil.
Er is wel net getankt met de auto maar 100% diesel.
Auto is gebracht voor schokdempers achter vervangen voor garantie, dus daar kan het niets mee te maken hebben.

Ik heb zelf een aantal punten die het misschien kunnen zijn:
Opvoer pomp in de tank,
Hogedruk pomp defect.
Verstuiver mechanisch defect.
Lucht klep in inlaat spruitstuk dicht.

Kan iemand mij een beetje opweg helpen of heeft hier ervaring met een soort gelijk probleem of auto.
We horen het wel.
Groeten
Autobedrijf van breugel

autobedrijf van breugel

Geplaatst door autobedrijf van breugel (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

je zal toch eerst de brandstofdruk moeten meten of uitlezen

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja dat weet ik, alleen denk ik niet dat ik morgen al een werkende scanner heb.
Ik heb de hoop op dat iemand een soort gelijk probleem gehad heeft.

dreuge (0) PRO, 9 jaar geleden

Versleten nokkenas/klepstoters. Klepdeksel eraf halen. Dan kun je de nokkenas controleren. Als er vlakke kanten aan zitten of braampjes dan zal de klepstoter ook uitgesleten zijn. Dit heb ik bij een een Octavia en Superb 1,9/2,0 TDI al paar keer gezien.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Werkt de gasklep op de inlaat wel naar behoren ? deze gaan nog weleens defect.

Gr. paul

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi Paul

Ja daar dacht ik ook al aan.
Die ga ik straks meteen controleren.
Is daar een trucje voor.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag kleppendeksels eraf gehaald.

Er zit diesel bij de motor olie.
Rondom de verstuivers was het aluminium helemaal schoon.
Overleg gehad met diesel specialist en besloten om de verstuivers ultra soon te laten reinigen.
Daarna nieuwe ringen set monteren en nieuwe rek bouten besteld.
Nu hopen dat lek veroorzaakt is door de verstuivers, en niet de pomp.
Onder voorbehoud wel gemeld dat pomp eventueel ook nog defect kan zijn.
Wat me opviel is dat 3 verstuivers er met enige kracht uit gingen en 1 verstuiver kon ik er zo uitpakken.
Van die laatste was de norzel ook helemaal schoon en van de andere niet daar zat kool aan?
Heeft iemand daar een verklaring voor?
De zittingen zagen er goed uit, alleen een lichte afdruk aan de randen maar dat gaat nog wel denk ik.
Heeft iemand nog een tip hoe het afstellen met de stelbout straks in zijn werk gaat?

Ik hoor het wel.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag gaan we verder met de reparatie.
Klant heeft besloten om ook meteen de vacuümpomp/brandstof pomp mee te vervangen.

Kan iemand mij vertellen wat het aantrek moment moet zijn van de tuimelaar Assen van de verstuivers?
Dat kan ik niet terug vinden.
De bouten van de verstuiver heb ik gevonden.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

20 Nm + 1/4 omw. (90°) verder draaien (bout betreft een rekbout) altijd vervangen.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]Klant heeft besloten om ook meteen de vacuümpomp/brandstof pomp mee te vervangen.[/quote]
Mocht de tandempomp inwendig lek zijn dan is dit in het filter te zien.
motorolie vermengt met diesel.

Gr. paul

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi

even een update.
Auto is weer rijdend maar nog niet probleem loos.

jullie tips zijn gewenst.

Diesel lekkage opgelost door de verstuiver ringen te vervangen, lift hoogte van nokkenas gecontroleerd, brandstof pomp/vacuumpomp vervangen, brandstof filter vervangen, opvoerpomp in tank gecontroleerd, motor olie en filter vervangen, diesel reinigers toegevoegd.
even bij de diesel speciallist geweest, die zegt dat misschien de kat dicht gesmolten zit?
klinkt dat logisch?
stopklep werk goed.
geen foutcodes.

auto start prima, loopt goed stationair en komt wel op toeren als je heel langzaam gas geeft.
wanneer je in 1 keer het pedaal intrapt begint hij te nagelen en te roken grijs/zwart.

als je gaat rijden hetzelfde, weinig vermogen en als je rustig rijdt kom je op gang.
bij meer belasting gaat hij nagelen en roken.

wat zie ik over het hoofd?

oja , na proefrit was uitlaat overal even heet muv achterdemper die was warm/ handwarm aan te raken.

jullie tips zijn welkom, ik weet het even niet meer.

groetjes
Bart

autobedrijf van breugel (0) PRO, 9 jaar geleden

Opgelost!

Kat zat helemaal dicht.
Iedereen bedankt voor het meedenken .
Fijne dagen
Groet
Bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.