Suzuki Vitara: Bij koude start geen reaktie op gasgeven

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0TD

Storingslampje ging branden en de auto had geen vermogen meer (max 2700 toeren) na een nieuwe start wel weer een brandend storingslampje, maar geen probleem meer van een soort van noodloop. Uitlezen gaf een probleem aan mbt brandstofpomp. Storingskode gewist en daarna 6 weklen lang geen probleem meer gehad. Toen weer hetzelfde, noodloop en storingslampje die ging branden. Na een nieuwe start geen noodloop meer en toen ie bij ons kwam hebben we ook weer een storingskode mbt aansturing brandstofpomp. Ik heb de kode niet exact, maar na wissen was het lampje weer uit en weer 6 weken geen probleem.

Maar ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, de klant heeft de auto al zo'n 4 jaar en heeft bijna altijd met de eerste start dat hij primaa aanslaat, maar een minuut niet reageert op het gaspedaal. Kent iemand dit probleem en zou het met de storingskode en de noodloop te maken kunnen hebben? Want om dit te kunnen oplossen zou het toch iets frequenter moeten optreden.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

FWL (0), 15 jaar geleden

Hallo Siem,

Klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een brandstofdrukprobleem. U dient in dit geval eerst de brandstofdruk na het brandstoffilter te meten. De druk dient bij een goed draaiende motor +/- 3 bar te zijn.

Indien de gemeten druk lager is dan 3 bar, dan is het probleem aanwezig in het lage drukgedeelte. Controleer in dit geval:
- Lage drukpomp (opvoerpomp)
- Leidingen en slangen lage drukgedeelte
- Brandstoffilter en brandstoffilterhuis

Indien de gemeten druk wel 3 bar is, dan dient u eerst:
1. De slangaansluiting van het brandstoffilterhuis naar de hoge drukpomp te controleren
2. De drukregelaar welke achter op de pomp bevestigd zit te demonteren en het zeefje op vervuiling te controleren.

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Ferry, we gaan dit checken. Klant heeft voor 2e week september een afspraak gemaakt.

Thx.

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Klant is vorige week geweest en we hebben weer foutkodes uitgelezen. Daar kwam naast andere ook weer een foutmelding mbt gloeibougies uit en die waren alle 4 stuk. Die hebben we vervangen en ook het kontaktslot (elektrisch gedeelte) was niet 100%.Eer bleef nl. een temperatuurlampje branden en door de sleutel iets terug te draaien ging die pas uit. Brandstofdruk heb ik nog niet gemeten, maar wel de slang aansluiting.

We hebben voor morgen een nieuwe afspraak om weer uit te lezen, want hoewel het probleem bij starten bijna helemaal over was, gaat het soms nog niet goed, al reageert de motor nu wel veel sneller dan eerst.

En we gaan eens onderzoeken hoe we de brandstofdruk kunnen gaan meten en het zeefje op de pomp controleren.

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Brandstofdruk is en wsas goed, 3 Bar. Maar nu een foutkode P00c8, fabrikant specifieke kode. Enig idee wat dit inhoudt of moeten we even met originele apparatuur uit laten lezen?

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Uit laten lezen door bevriende dealer. Daar kwam uit dat er een probleem is geweest met brandstofdruk. Hij gaf dezelfde tip als Ferry, maar dat hadden we al gecontroleerd en is allemaal in orde. Verder stond er ook nog in het handboek dat als dat in orde was er contact opgenomen moest worden met de technische dienst van de importeur???

Foutkodes zijn gewist en auto weer meegegeven. Zal de vraag ook eens stellen bij Peugeot, aangezien er een peugeot blok in ligt en er met Suzuki niet veel ervaring is met deze motoren.

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=5...

Ik heb de discussie ook bij Peugeot neergelegd omdat er een peugeot diesel in zit. Misschien komen we dan tot een oplossing....?

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

[quote=FWL]Hallo Siem,

Klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een brandstofdrukprobleem. U dient in dit geval eerst de brandstofdruk na het brandstoffilter te meten. De druk dient bij een goed draaiende motor +/- 3 bar te zijn.

Indien de gemeten druk lager is dan 3 bar, dan is het probleem aanwezig in het lage drukgedeelte. Controleer in dit geval:
- Lage drukpomp (opvoerpomp)
- Leidingen en slangen lage drukgedeelte
- Brandstoffilter en brandstoffilterhuis

Indien de gemeten druk wel 3 bar is, dan dient u eerst:
1. De slangaansluiting van het brandstoffilterhuis naar de hoge drukpomp te controleren
2. De drukregelaar welke achter op de pomp bevestigd zit te demonteren en het zeefje op vervuiling te controleren.[/quote]
Ferry, ik weet niet of jij de discussie die we verder hebben gevoerd bij Peugeot nog hebt gevolgd, maar we meten voor het brandstoffilter 4 bar druk en na het brandstoffilter 1,5 bar. Volgens GOVA, de peugeot/citroen man daar is dit correct. Is jou dit ook bekent?

akin (0), 15 jaar geleden

ik werk zelf bij suzuki dealer ik heb het 2 keer mee gemaakt bij een grand vitara hdi 8v zelfe probleem ik heb er nieuwe accu ingezet was probleem over wel iets een zwader accu inzetten probleem opgelost

FWL (0), 15 jaar geleden

Hoi Siem,
Sorry dat ik zolang niets heb laten horen, was er even tussenuit.
De brandstofdrukken moeten voldoende zijn.
Wat Akin schrijft kan ook een oorzaak zijn, heb het pas geleden met een astra gehad, een accu die te weinig vermogen leverde en daardoor ontstonden en een aantal storingen.

Ik hoop dat je inmiddels iets verder bent gekomen.

Gr. ferry

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Update: nadat we 1,5 jaar geen probleem meer hadden,(heel vreemd, want we hebben toen eigenlijk niet echt iets gevonden) is hij nu voor een beurt geweest, waarbij we ook het brandstoffilter hebben vervangen en gaat hij weer in noodloop met foutkode P0230.

Nieuw filterhuis besteld , compleet, maar geen soelaas. Nieuwe akkku gemonteerd en nu eerst weer een paar dagen afwachten om te zien of dat mag helpen. Kan dit niet verklaren dat we de auto een servicebeurt hebben gegeven en dezelfde klacht weer terug is, maar ook niet dat het zonder echte oplossing zolang is goedgegaan.

Siem Bijman (140) PRO, 7 jaar geleden

Auto is waarschijnlijk al naar de sloop, maar we hadden het probleem uiteindelijk gevonden.

De bedrading van de brandstofregeldruksensor loopt via een stekkerverbinding in de buurt van het brandstoffilter en nadat we de stekkerverbinding hebben vervangen door nieuwe stekkertjes was het probleem definitief over. Blijkbaar gaat de diesel, die gelekt wordt bij het vervangen, op een gegeven moment toch die stekkerverbinding aantasten met de fout en noodloop tot gevolg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.