Volkswagen GOLF: Computerprobleem?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Deze Golf sloeg plotseling af tijdens het rijden. Naar de garage gesleept en weer starten en lopen. Ging 3 weken goed en nu weer hetzelfde.Maar nu slaat hij niet meer aan. Krijgt wel benzine en ook is er een vonk. Maar de gasklep, electronisch, reageert niet. Houden we de klep iets open loopt hij wel, maar niet mooi.

Krukassignaal gemeten met de scope en dat was er maar een zeer onregelmatig signaal.De voeding en massa gemeten op de krukassensor en we hebben geen voeding en massa (komen uit de computer).

Massa en plus op de computer zijn er wel. Iemand ervaring met deze computers, want lijkt me dat daar het probleem in moet zitten.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Geen condensatie gehad in ecu? 1 pinnetje lichtjes geoxideerd is soms al genoeg. Heb dat ooit bij en BMW voorgehad, vandaar.

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Zit wel onder de parafan Jan, maar nietzo als met de Caddy's vroeger op de bodem, maar aan de bovenkant. Zie zo ook niet een probleem met die stekkerverbinding en een pennetje kan alleen maar als de stekker eraf is geweest en daar is geen sprake van.

Maar bedankt voor het meedenken!

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo,ik vraag mij af,hoe kan de krukassensor signaal geven zonder voedingsspanning,is een hall gever.
Blijft de egr klep niet openstaan.
De gasklep hoor je doorgaans bij in en uitschakelen van contact zich positioneren in de startstand,is iets geopend en bij niet stationair draaiende motor gaat de klep mee met het gaspedaal.(handig bij compressie meten)
De positiesensor van de gasklep en de egr klep krijgen allemaal dezelfde 5v spanning uit de ecu,dus als met een component iets mis is (sluiting) valt de gehele 5v spanning weg.
Hopelijk heb je hier ets aan

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Dankje Jaker.

Krukassensor doet het wel goed. Ik ging er ten onrechte van uit dat er een gezamenlijke voeding ging naar EGR, Temperatuursensoren, Nokken en Krukassensor en dat die ontbrak, maar ik kwam er achter dat dit geen gezamenlijke voeding was, maar een gezamenlijke massa. De voeding is niet gedeeld en komt apart uit de computer en ik meette dus op de verkeerde signaaldraad.

Echter is het probleem nog niet opgelost. De voeding en massa van de gasklep stelmotor en ook van de gaskleppositiesensor is goed, maar als het klopt dat op contact deze moet reageren op het gaspedaal, dan zit daar wel een probleem.

Want op contact krijgt de gasklep een signaal en beweegt zich in de startstand, maar reageert niet op het gaspedaal. Maar als hij loopt (soms slaat hij aan en loopt stationair beroerd) dan reageert hij er wel op. Kan nog wel zijn dat de egr open blijft staan, maar ook daarvan zijn de voeding en massa in orde.

Wordt vervolgd.

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Welke foutcodes krijg je?

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Dag Arjen, zitten en zaten geen foutcodes in.

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Vandaag weer even wat tijd aan deze Golf besteed. Probleem zit hem in de gasklep en / of computer. Ik krijg geen terugkoppeling van de gasklepaansturing in mijn diagnose toestel bij de data, ook niet als hij wel loopt en reageert op gasgeven. Scoop aangesloten om te kijken of ik wel een signaal kreeg vanaf het gasklephuis en tot mijn verbazing liep hij nadat ik dit had aangesloten weer als een zonnetje...

Twijfel dus aan gasklephuis of ECU aangezien ik af en toe geen reactie zag van de gasklep na het op contact zetten. Ook geen aansturing op dat moment en dat zou vanaf de ECU moeten komen lijkt me, maar als ik de stekker van de gasklep losgooi heb ik ook geen aansturing, dus die redenering gaat denk ik niet op.

Wordt vervolgd.

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Is de klemkracht van de connector op de gasklep dan wel in orde? Beste even voelen met een losse mannetjes pin of deze goed klemmen.

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Goeie tip. Heb het getest en lijkt wel goed te zijn.

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

We hebben een gebruikte computer gemonteerd en rijdt al een week probleemloos. Praktijk zal leren of dat de oplossing is geweest.

wkhoek (0) PRO, 5 jaar geleden

Hallo Siem,
kun je je misschien nog herinneren of de gasklep wel bedient kon worden met ingeschakeld contact en motor uit?

Siem Bijman (140) PRO, 5 jaar geleden

@whoek,

ik was dit topic even uit het oog verloren.

De gasklep positioneert zich bij het op contact zetten en ik weet niet meer of hij bij motor uit ook reageert, volgens het antwoord van Jaker zou dat het geval wel moeten zijn.

Maar uiteindelijk bleek de tip van Jaker wel de oplossing, want het probleem bleek inderdaad te zitten in de EGR-Klep die vast ging zitten. Dit is te meten door de signaalspanning te meten op de EGR-Klep. Als hij vast blijft staan dan varieert die niet meer.
Stationair moet dat 0.85 Volt zijn en is dan gesloten. Als die spanning hoger is dan staat de klep ietsje open.

Ik heb er eerst een plaatje tussen gezet destijds en de auto heeft nooit meer een probleem gehad. Echter brandde het motorstoringslampje continu en uiteindelijk een andere EGR-klep gemonteerd.

Misschien helpt je dit. De EGR-klep is , las ik later, een veelvoorkomende klacht. Als die openblijft staan dan start hij niet meer of loopt hij heel beroerd stationair. Even loshalen en je ziet wel of hij open staat, is niet veel werk.

wkhoek (0) PRO, 5 jaar geleden

Dank je!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.