Classic Cars: Afstellen vacuumvervroeging

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100 cc

Hoe stel je de vacuumvervroeging af? Ik heb een oldtimertje gekocht waar de vacuumdoos van ontbrak. Nieuwe gemonteerd, die echter nog afgesteld kan worden. Hoe kan ik controleren af dit moet en hoe doe ik dat dan? Ik kreeg de tip, dat met een stroboscooplamp te doen. Die heb ik wel.

Alvast bedankt.

Marius

Marius_J

Geplaatst door Marius_J (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Classic Cars Simca 1000 GLS? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

Meestal is een vacuumvervroeger niet af te stellen. Al weet ik niet hoe het met alle merken en types zit.

Je kunt er een vacuum pompje op zetten dan moet je de onderplaat zien verdraaien.
Als je de juiste gegevens hebt van je auto staat er meestal in de gegevens bij een bepaald toerental heb je zoveel vervroeging en dat kun je controleren met de stroboscooplamp.

Als je geen gegevens hebt van de auto merk en type en en motor in je vraag plaatsen dan zal er wel iemand de gegevens hebben. Anders naar de biep daar hebben ze vaak een vraagbaak van het type staan.
Misschien is er een forum op het internet of club van je auto.

Marius_J (0), 16 jaar geleden

De gegevens heb ik allemaal van de auto. Wat ik niet weet, is hoe ik met een stroboscooplamp de vervroeging bij een bepaald toerental moet meten. Afstellen bij stationair voor het ontstekingstijdstip kan ik wel, dus da's duidelijk. Maar welke stappen moet ik allemaal doorlopen, om de vervroeging bij een bepaald toerental te meten?
Het gaat trouwens om een Simca 1000 met een 1100 motor.

Marius

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

rallay 1 of 2
1 dubbele weber of 4

Ruud10657 (0) PRO, 16 jaar geleden

Devacum doos kun je checken door met je mond aan het slangetje te zuigen. Je moet de grondplaat dan zien bewegen. Houd het slangetje dicht met je tong, de grondplaat moet dan blijven staan. Gaat hij terug dan lekt de doos.
De vervroeging kun je bij sommige stellen door het excentriekje binnen in de doos te verdraaien. Je moet dan met de stroboscoop kijken wat de verdraaing is. Laat hem stationair lopen en zuig met je mond aan de vervroeger (losse slang ff afdoppen). De juiste vervroeging kan ik je wel opzoeken als ik weet welke motor erin ligt (352/3D1, 350S LC:350, 3G2 of 3G4). Als je me ff mailed, stuur ik je een afdruk van de gegevens.

Marius_J (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. De gegevens die ik nodig heb, die heb ik wel, ik weet alleen niet hoe ik met de stroboscoop de vacuumvervroeging moet meten. Wie kan mij dat uitleggen?

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat hoeft niet, als het ontstekingstijdstip bij ralenti goed is dan is het OK.
Bij sommige wagens echter moet het ontstekingstijdstip afgesteld worden met de vacuumslang los, zie hiervoor een vraagbaak of iets dergelijks.

Ruud10657 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je de gegevens al hebt, gewoon toerenteller monteren, de strobelight er op, vacum slang vast en gas geven. De motor de toeren laten maken volgens je gegevens en de graden aflezen bij je strobelight. Dit moet dan conform je tabelletje zijn (ik doe je nogmaals het aanbod om je de gegevens te mailen uit een Autodata boek van 1984).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Simca 1000 GLS of stel zelf een nieuwe vraag.