Classic Cars: DKW F5. te veel stroom / spanning

Bouwjaar: 1935, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 700, Vermogen (kw): 30

Ik ben in het trotse bezit van een oldtimer DKW F5.
In die auto zit een electrisch uurwerkje.
Aangesloten op de 6 volts accu werkt dat prima.
Als ik ga rijden krijgt hij te veel stroom waardoor hij sneller gaat lopen.
Hoe kan ik dat oplossen?
De klok zit rechtstreeks op een constante stroomdraad vanaf de accu.

nwam

Geplaatst door nwam (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Classic Cars Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Spanningsstabilisator plaatsen .

nwam (0), 7 jaar geleden

Tja, ik weet dat een stroomtrekker een plus en een min nodig heeft, maar wat is in hemelsnaam een spanningsstabilisator?
Hoe ziet zoiets eruit en hoe en waar sluit je dat aan?

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Dit is te koop bij elke goede elektronika zaak , deze zorgt ervoor dat de uitgaande voeding ten opzichte van de ingaande voeding stabiel blijft , als de ingaand voeding zoals in uw geval hoger wordt dan 6v , wat normaal is in een auto de loopt , dynamo gaat namelijk laden , zorgt het stukje elektronika in dit apparaatje er voor dat de uitgaande spanning 6v blijft.
In de dynamo zit ook zo iets , dat noemen ze dan een spanningsregelaar , deze regelt de maximale laadspanning.
Maar het klokje zal toch niet als een malle harder gaan lopen ?

nwam (0), 7 jaar geleden

Hier heb ik wat aan.
Nee, het klokje loopt dan ongeveer 10 minuten per uur sneller, afhankelijk van de bediening van het gaspedaal.
Tijdens een oldtimerrit is het vaak hollen of stil staan .

jvr (0), 7 jaar geleden

Vermoedelijk is het wat Kaleido bedoelt, maar ik dacht aan een 7806. Een elektronische spanningsregelaar die je tussen de accu en het klokje zet (zie afbeelding). Eenvoudig (één draad onderbreken), klein (kleiner dan je duim) en goedkoop (minder dan een euro). Ik ga er vanuit dat het klokje niet meer dan 1 ampère opneemt.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Precies zo iets.

nwam (0), 7 jaar geleden

Mensen bedankt, ik heb zo'n 7806 op de kop getikt (50 ct) en aangesloten.
Het klokje werkt nog gewoon, nu wachten op een mooie dag en een flinke rit.
Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in en ik ben er blij mee.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

De tijd zal het je vertellen , we wachten af.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.