Peugeot 306: Kachelventilator/Airco/Luchtrecirculatie werken niet.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 16V XSi

Nu het wat kouder begint te worden wil ik dit probleem toch ook snel oplossen.

Het probleem is dat de kachelventilator niets doet, en op een of andere reden doen de knoppen van de airco en de luchtrecirculatie het ook niet. Dit heeft wel allemaal gewerkt toen de fan eruit was want volgens de vorige eigenaar was deze stuk.
Ik heb hem toen aangesloten op de stekker en hij begon gewoon te draaien, toen heb ik hem weer ingebouwd en heeft hij misschien 20 seconden gedraait, toen kwam er ergens een plof vandaan en sindsdien doen de airco en recirculatie knop ook niets meer (toen de fan er nog niet inzat kon ik ze alle 2 gewoon bedienen en werkte in ieder geval de recirculatie klep nog).

Zekeringen zijn nog allemaal heel!!

Zou dus graag willen weten waar ik moet zoeken om in ieder geval de airco en klep weer aan de gang te krijgen, want dan ben ik teminste weer terug bij af zeg maar.

Is er misschien ook iemand met een schematje ervan zodat ik weet wat ik allemaal moet controleren, heb al gezocht maar kan alleen maar info vinden over de radiator fan, of maar een heel klein schematje zonder airco en klep erop.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet
Scartie

Scartie

Geplaatst door Scartie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

206gti (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer in de zekeringkast de relais en de stekkers daarvan. Grote kans dat één van deze varbrand is.

Scartie (0), 13 jaar geleden

Ok zal nog eens goed kijken, er is namelijk wel 1 relais waarvan bij de voet 1 stekker is verbrand maar dat zit al een nieuw relais in, toch eens meten of dat relais intern goed is.
Kan het trouwens kloppen dat dat relais altijd klikt? want er zit 1 relais in dat klikt ook al is het contact uit.

Scartie (0), 13 jaar geleden

Ok relais doorgemeten en relais is goed (waarvan ik dacht dat hij slecht was), ook meteen maar even de voet doorgemeten en het verbrande contact "werkt" gewoon nog.

Nu weet ik alleen niet of ik het goede relais heb doorgemeten dus ik heb op een plaatje (niet mijn zekeringkast komt hier van het forum af) aangegeven welk relais ik doorgemeten heb, en welke ik dan eigenlijk zou moeten hebben.

[url=http://img684.imageshack.us/i/relaiskast...][img]http://img684.imageshack.us/img684/4123/...[/img][/url]

Hoop dat dat het relais van de kachelventilator is, zoniet kan iemand aangeven welke het wel zou moeten wezen, ook wat de andere zijn, ik weet dat het grijze relais het knipperrelais is (of was het die oranje), in deze zekeringkast zitten ook meer relais dan in mijn zekeringkast heeft dit met de opties te maken?

206gti (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt inderdaad het juiste relais te pakken. Als je aan de achterkant van de voet kijkt en je verbind de 2 dikke draden van de voet door dan moet je spanning naar je kachelmotor krijgen. Meet dan op je kachelmotor of de spanning daar ook op staat. Als je de zwarte draad op je kachelmotor loshaald en een aparte draad vanaf de motor op massa legt en de motor gaat dan draaien weet in iedergeval dat je een goede voeding hebt en dat de kachelmotor goed werkt. De kachelmotor is namelijk massa gestuurd. Als je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer hebt kan ik kijken voor een schema.

Scartie (0), 13 jaar geleden

Ok, zal daar naar kijken als het weer een beetje knap weer is.

Laatste 8 cijfers zijn: 32132501

Scartie (0), 13 jaar geleden

Even een update, alles werkt weer!!!!

Ik heb de tip van 206gti uitgevoerd en nu werkt alles weer, en met een beetje hulp van een relais wat ik meegenomen had van de sloop ben ik erachter gekomen dat er een verkeerd relais inzat, vandaar dat ook zoals in de eerste post staat het relais aanging zelfs als het contact uit was (dit kwam namelijk omdat de spoel van het relais tussen de massa en een constante voeding (misschien vanaf de fan) zat.

Nu heb ik alleen nog 2 kleine vragen, namelijk:

Wat ik al zei het relais blijft aan (dus die is verkeerd) maar het goede relais blijft altijd uit, dus ik ga er vanuit dat er een schakeldraad zit die dus niet meer werkt (heb het nagemeten maar die blijft gewoon netjes 0V) , maar waar moet die draad vandaan komen (vanaf contactslot?).

En dan vraag 2:

De aircopomp gaat niet aan, kan dit komen doordat er misschien geen druk is? (heb daar nog niet naar gekeken) of wordt hij aangestuurt door een ander relais (kijken of daar wel de goede inzit :-P ) in de zekeringkast.
Maar als de druk te laag is kan ik dan misschien de sensor overbruggen om alleen even te kijken of de pomp aangaat?

Alvast bedankt voor de reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum