Peugeot 406: ESP grijpt steeds ten onrechte in bij rechtsaf

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Mijn net gekochte tweede hands 406coupé 3 liter houdt steevast in, bij een bocht naar rechts, als ik niet hard rij en wat gas wil bijgeven. De auto is inmiddels twee keer uitgelezen en men kan helemaal niets vinden. Ik heb dit probleem hier eerder zien staan maar daar werd geen oplossing vermeld. De auto heeft nieuwe bobines, bougies en alles wat bij een grote beurt hoort. Zo op het oog zijn de ABS-ringen nog heel en schoon. De auto geeft zelf ook geen storing aan in het scherm en ASR en ABS werken zoals het hoort. Alleen het ESP slaat steeds weer in bij het verlaten van een minirotonde rechtsaf en bij korte bochten. Met hogere snelheid komt het eigenlijk niet voor. Heeft iemand een idee? Het verziekt het rijplezier van deze verder perfect rijdende auto. Alvast bedankt voor de reacties.

Mondeofreak

Geplaatst door Mondeofreak (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het ESP ook rijdend uitgelezen? Dat om de diverse sensoren van het ESP te controleren.

jeromtje (0), 12 jaar geleden

de wagen laten uitlijnen en het stuurwiel in het midden/juiste positie laten plaatsen kan een oplossing zijn ..

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

De auto is niet rijdend uitgelezen, wellicht verstandig om dat toch eens te laten doen. Ik hoor ook wel verhalen over kallibratie van de stuurhoeksensor, die zit in de stuurkolom, maar hier was volgens de dealer ook niets mee aan de hand. Het is en blijft allemaal erg vervelend. Bedankt voor de snelle reacties.

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Heb van de week net gehoord dat er een software modificatie voor de ESP-pomp is geweest en dat daarvoor het hele aggregaat moet worden vervangen, dit omdat het een geheel met de elektrische regelunit zou vormen. Kan iemand dit bevestigen?

vht8 (0), 12 jaar geleden

Ik heb dit ook. Ik krijg hier bij alle garages (3 stuks) te horen dat ik dan niet zo hard door de bocht moet gaan.
Met 20 à 30km/h een minirotonde af lijkt me niet snel.

Het treed als het goed is voornamelijk op bij snelle stuuruitslagen van links naar rechts.
(als je de bocht ruimer neemt en daardoor langzamer kan insturen treed het niet op)
Volgns mij is er ook een gyroscopische sensor aanwezig.
Ik heb het maar geaccepteerd aangezien stuurhoek of gyro sensoren zeer duur zijn.

(bij droog weer kan je de ESP natuurlijk uitzetten)

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Ik heb exact hetzelfde, het is precies zoals jij beschrijft. Er staat hier ergens op de site nog iemand met een Coupe met exact hetzelfde probleem. Is jouw auto ook van 2001? Ik ben al even bezig en wordt inmiddels steeds wijzer. Het is nu zo goed als zeker weten de ABS-pomp. Deze wordt ook gebruikt voor het ESP en ik heb me laten vertellen dat het bij Peugeot een erkend probleem is. Vanaf een bepaald org.nummer wordt het verbeterde type pomp toegepast en komt het probleem niet meer voor. Dit is bij de dealer via het chassisnummer te achterhalen, mits ze daar kundig genoeg zijn. Op de pomp zit een zwart kastje met daaraan een grote stekker en dit kastje is voorzien van elektronica met daarop een bepaalde software die van buitenaf niet te beinvloeden is. Je bent dus echt aangewezen op een andere pomp. Ik heb ook gevraagd of het systeem kompleet uit te schakelen is maar dit was niet mogelijk. Ik zie de meerwaarde van ESP met mijn rijstijl niet in, heb hiervoor meerdere snelle zespitters gehad en heb het echt nooit gemist. Echter, als het erop zit moet het wel goed werken. Het vreet nu remblokken en is vreselijk irritant. Ik heb inmiddels een tweedehands pomp met weinig kilometers en van het gemodificeerde type weten te bemachtigen en zal na montage mijn bevindingen hier plaatsen zodat een ander er ook iets aan heeft.

vht8 (0), 12 jaar geleden

De programmatuur in de ABSpomp bepaald wanneer de esp of abs wat doet?
Je zou verwachten dat dit gebeurt vanuit de ECU.
Ik ben reuze benieuwd naar je resultaten.

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Ja, ik ben er zelf ook erg benieuwd naar. Ik heb ook nog even m'n oor te luisteren gelegd bij een paar bedrijven die deze units reviseren. Heel vaak is dit inderdaad de oorzaak. Op een of andere manier geeft het ding verkeerde informatie door. Met de laatste keer uitlezen gaf de kast een gevoelige ABS-sensor RA aan maar na vervanging helemaal geen verandering. De software van de pomp kan de uitleescomputer op het verkeerde spoor brengen en soms gaat dit helemaal buiten het storingsmenu van de auto zelf om zodat de auto zelf niets aangeeft. Om dus gek van te worden! Als je op Google ABS-pomprevisie intikt kom je vanzelf wel wat bedrijven tegen die de elektronische units reviseren/vervangen. Hier staan ook typische storingen aan de auto bij vermeld en bij sommige merken kwam onze storing ook naar voren... Ik weet ook nog steeds niet precies van de hoed en de rand maar ik geloof dat ik nu wel op het goede spoor zit. Revisie van de unit is niet eens heel erg duur en met een dag heb je hem weer terug zoals ik het lees. Was achteraf misschien een goede optie geweest vooral ook omdat ze je huidige unit kunnen testen. I'll keep you posted!

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Wellicht ten overvloede, maar zoals ik het begrepen reageert de unit te gevoelig op signalen van de ESP computer en zullen de toleranties wel niet helemaal meer overeenkomen met de basisinstelling.

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Helaas... Het heeft niets uitgehaald dus alle moeite voor niets. Gelukkig was het maar een klein klusje om het te vervangen maar de storing is nog steeds aanwezig. Auto is tot vervelends toe uitgelezen maar het is domweg nog niet te vinden. Heb inmiddels meerdere eigenaren gevonden die deze kwaal ook hebben maar ook die hebben na vele garagebezoeken ook geen oplossing kunnen vinden. Ik ga nu nog een paar dingen proberen en misschien dat ik het ESP wel definitief laat uitschakelen als er geen oplossing te vinden is. Het schijnt dat de auto te tunen is van de OBD en wellicht dat langs deze weg het ESP ook definitief uitgezet kan worden maar wil eerst wel zeker weten dat dit geen consequenties heeft. Lieve doe ik dit niet en hou me dus ook nog te zeerste aanbevolen voor suggesties. Alvast bedankt voor eventuele reacties.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou in dit geval eens rijden met de testkast er in en en op een rechteweg controleren of alle wielsnelheden gelijk zijn. Verder controleer op het moment van de de storing zoveel mogelijk parameters met de test kast die met esp te maken hebben, controleer de gierhoehsensor in een linkse en een rechtse bocht, de stuurhoeksensor, is die al opnieuw ingeleerd ?

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Nee, de stuurhoeksensor is nog niet opnieuw ingeleerd. Stond volgens de techneuten allemaal volgens het boekje maar inderdaad, het kan misschien geen kwaad om het nog eens te proberen. Gisteren deed de auto het ook linksom op de rotonde maar nu komt het, vandaag was er helemaal niets aan de hand! Kan zoiets ook door een slechte accu komen? Het is maar een theorie maar het was hier vandaag behoorlijk warm en wellicht dat de accu wat meer bij de les is? Ik zal hem deze week even op de zaak testen met de Midtronics, als de accu niet goed is komt deze tester er meteen achter. Bedankt voor je reactie.

vht8 (0), 12 jaar geleden

Als je al een tijdje rijdt zou de spanning voldoende hoog moeten zijn omdat deze tijdens het rijden naar mijn idee bepaald wordt door de dynamo/spanningsregelaar.
Heb wel eens een ESP storing gehad tijdens het rijden kort na het starten.
Waarbij de ESP uitgeschakeld werd en het lampje bleef branden.
Dit was na een reset en nieuwe accu verholpen.

Het inhouden in korte bochten overigen nog niet.
Bochten naar rechts zijn gevoeliger dan naar links.
Zou kunnen zijn doordat in een bocht naar rechts de sensor in de buitenbocht zit en dus meer richtingsverandering voelt.

Heb je overigens niet een knopje bij de handrem zitten om de ESP uit te schakelen?

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Ja, dat knopje heb ik ook en werkt ook goed. Helaas is het zo dat er dan constant een irritant oranje driehoekje op het dashboard brandt dat je er voortdurend aan doet herinneren dat er iets aan de hand is. Het is bij ook inderdaad zo dat het rechts vele malen gevoeliger is dan linksom. Hoe verder ik spit op het internet, hoe vaker deze kwaal voorbij komt. Maar niemand met een duidelijke oplossing... Succes!

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het een spanning probleem is kan het ook een massa probleem zijn. Begin dan bij de basis, pool klemmen, massa op de carosserie en op de bak. Controleer de stekker van de esp unit. De giersensor zit denk ik onder de stoel, toch geen vochtprobleem daar ?

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Alle aansluitingen zijn schoon en degelijk en de auto is overal kurkdroog van binnen. Ik heb vandaag helaas de accu nog niet kunnen testen omdat de meter niet voorhanden was. Bedankt voor je reactie.

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Hoi, ik ben een totale leek, maar heb zoiets ook gehad met een scherpe bocht naar links, dat mijn rechterachterwiel soms blokkeerde. Het euvel bleek een kapotte stabilisatorstang, rechtsachter. Sinds kort heb ik dezelfde klacht als jij. Als ik de esp uitzet, blokkert mijn rechtervoorwiel niet meer, maar bij rechtuit op de snelweg met 110 en een klein rukje aan het stuur gaat de auto zwalken en duurt het even voor ie z'n spoor weer heeft. Gevaarlijk... Misschien heb jij dat ook en misschien is het ook nu weer een stabilisatorstang? ( als die voor ook zitten?)

Mondeofreak (0), 12 jaar geleden

Nee, ik heb niet het gevoel dat er iets blokkeert. Wat me wel opviel na bestuderen van de onderhoudshistorie is dat de auto de storing in het verleden ook al eens gehad heeft en er vlak daarna de accu vervangen is. Ik zal het deze week ook eens proberen, wie niet waagt die niet wint. Heb heb niet goed kunnen testen omdat er geen sticker op de accu zit en het niet de standaard accu is, hij is hoger dan het origineel namelijk. Om goed te kunnen testen heb je op z'n minst de EN of DIN waarde nodig.

Bram-84 (0), 6 jaar geleden

Mondeofreak, heb je het probleem uiteindelijk op kunnen lossen?

Ik heb hetzelfde probleem, en ook niemand weet hoe het komt.

j@n-willem (0) PRO, 6 jaar geleden

Je zegt op het *oog* te zien de de Abs ringen schoon en niet gebroken zijn. Lees nergens ook niet bij dat dit is uitgesloten.......
Een haar scheurtje is al afdoende. Lijkt mij begine bij de basis......
Gr jw

j@n-willem (0) PRO, 6 jaar geleden

Al enige vordering betreft de auto?
Gr jw

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

j@n-willem,
dit topic is van 2012...zal inmiddels wel opgelost zijn.

j@n-willem (0) PRO, 6 jaar geleden

Sorry Hans ik had gereageerd op mondeo
16/12/2017.
Nooit gezien dat de huidige uit 2012 liep.....
Gr jw

Mondeofreak (0), 6 jaar geleden

Excuses voor mijn late reactie maar ik heb inmiddels de oplossing gevonden! Er zit onder de passagiersstoel een ESP-computer en hier zit de fout in. Er is een serie van deze computers waarop de verkeerde software zit. Ik meende dat het op de ABS-pomp sloeg maar niets is minder waar.
De computer die onder de stoel zit is bij Bosch van verkeerde software voorzien en is daardoor te gevoelig. Ik ben hier achter gekomen via het Engelse forum. Er is destijds ook een schrijven naar alle dealers/werkplaatsen geweest maar in Nederland wist men hier zogenaamd niets van. Aan de hand van het Dam-nummer wat vermeld staat op de veerpoot is er achter te komen of jou auto deze verkeerde Ecu ook heeft, tevens is het aan de Ecu zelf ook te zien aan de hand van het Bosch nummer wat hierop vermeld staat. Ik ben nu niet in de gelegenheid dit te geven aangezien ik op het werk ben, maar heb het thuis op de computer staan. Deze gegevens zal ik hier plaatsen. Dit is honderd procent zeker weten de enige juiste oplossing. De computer kan gewoon gewisseld worden met de accu nog gemonteerd. Hij zit dmv een grote stekker gekoppeld aan de kabelboom. Met een kwartier is het klusje geklaard. Na 100 meter was ik er al achter dat het goed zat. Hier bij mijn werk is een rotonde waar het altijd mis ging maar het was nu in een keer goed. In de pauze gemonteerd en NOOIT meer last gehad. Jaren zoeken maar de oplossing gevonden gelukkig. Nieuw is de Ecu erg duur maar ik had de mijne via de onderdelenlijn voor 8 tientjes te pakken.
Ik zet de gegevens hier zo snel mogelijk neer zodat iedereen weer zonder ergernis kan rijden!

Mondeofreak (0), 6 jaar geleden

Hier de uitleg en oplossing:

Wel, na HEEL ERG LANG zoeken, proberen, ergeren en iedereen om raad vragen is de storing nu eindelijk gevonden en definitief verholpen! Het lag dus wel aan de ESP-ecu. Zoals eerder vermeld ben ik hier achter gekomen na het posten van mijn probleem op het Engelse forum, want als je leest wat ze daar zoal meemaken dacht ik dat daar misschien de oplossing was maar ook hier tastte men in het duister. Er zijn daar verschillende mensen die dit euvel ook hebben en door de vasthoudendheid van 1 persoon daar is naar voren gekomen dat dit een bij Peugeot bekend probleem is. Het document hiervan heb ik hiervoor gelinkt. De ECU zit onder de passagiersstoel en die heb ik nu vervangen door een ECU met het Bosch artikelnummer 0.265.109.089. Dit is het enige juiste ECU en is gemonteerd in alle modellen van de 406 met ESP vanaf Dam-nummer 8918, alles daarvoor veroorzaakt problemen of gaat dat in de toekomst doen. De unit is gewoon plug & play en er hoeft niets ingeleerd te worden. Ik heb de pp2000 er nog wel even op losgelaten maar de auto is geheel storingsvrij en alles functioneert naar behoren.
Ik hoop dat ik hiermee mensen heb kunnen helpen bij het oplossen van het probleem.

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is, maar de link werkt niet...

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Mondeofreak @ wil je de laatste 8 cijfers eens van het chassisnummer plaatsen ? Ben erg benieuwd ivm uw opmerking dat dit een bekend probleem is bij Peugeot .

Bram-84 (0), 5 jaar geleden

@Mondeofreak

De 406 met dezelfde storing waar ik het eind vorig jaar over had was bestemd voor mijn moeder. Zij heeft deze auto nieuw gekregen in 2000 en ik heb hem wonderwel na 17 jaar teruggevonden met een kilometerstand van net over de 100000 km.

Dolblij heeft ze er inmiddels bijna een jaar opzitten in haar oude/nieuwe V6 en ik heb haar nooit meer over de storing gehoord. De wagen moet binnenkort weer gekeurd worden en toen kwam er naar boven dat het lampje toch nog dikwijls brandt bij het onterecht ingrijpen van de esp.

Hierdoor ben ik weer op dit forum terechtgekomen en zie nu dat je er in bent geslaagd om het probleem op te lossen! Super!

Ik ga deze week nog op onderzoek uit en ik dank je hartelijke voor het delen van je gevonden oplossing!!

Groet Bram

Bram-84 (0), 5 jaar geleden

Na het lezen van het artikel van Mondeofreak heb de origineel gemonteerde ECU met artikelnummer 0.265.109.414 nu vervangen door een ECU met het Bosch artikelnummer 0.265.109.089.
(Gekocht bij van de Laar in Gemert)
Precies zoals beschreven draai je met drie schroefjes de plaat onder de bijrijderszitting los. De ECU zit met 2 schroefjes aan deze plaat vast. Je klikt de grote connector los en de bron van alle ergernis is gedemonteerd. ;)
Je kunt de goede ECU gewoon weer aansluiten zonder de accu los te halen.
Hoe lastig het was om de oplossing voor dit probleem te vinden, zo kinderlijk eenvoudig is de uiteindelijke oplossing.
Schroefjes vast, auto starten, geen lampjes die een eventuele storing aangeven, de straat uit, eerste bocht naar rechts........geen lampje of ingrijpende ESP. Na veelvuldig testen ben ik er zeker van dat dit de enige juiste oplossing is.

Ik heb bij zeker 5 garages gevraagd om een oplossing voor dit probleem, maar nergens kwam men verder dan de conclusie dat de wagen geen storing aangeeft. Ik ben dan ook heel erg blij met zowel dit forum als ook met de vasthoudendheid van Mondeofreak.

Heel erg bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum