Volvo V50: Geur van brandend rubber (hete koppelingsplaat ?)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Onlangs heeft mijn vriendin 2x keer met een paardentrailer op een erf op een kleine ruimte moeten keren. Hiervoor moest ze regelmatig steken om dit voor elkaar te krijgen.

Nadat ze de trailer had gekeerd en weer op de plek had gezet (op hetzelfde erf) stonk de auto ontzettend naar brandend rubber. De 1e keer dacht ik dat er misschien een rem aanliep maar na een controle bij de garage bleken alle wielen "los" te draaien zonder enige speling.

Afgelopen weekend was het voor de 2e keer raak en ook nu stonk de auto na het steken enorm naar brandend rubber. Na opening van de motorkap bleek dat de stank bij de motor vandaan kwam. Gisteren rook het in de auto nog wel wat naar verbrand rubber maar de geur begint net als na de 1e keer wel weg te trekken.

Ik heb het idee dat de stank wordt veroorzaakt door te hete koppelingsplaten omdat ze misschien tijdens het keren met slippende koppeling i.c.m. een behoorlijk toerental heeft gereden.

Zou de stank inderdaad veroorzaakt kunnen worden door de koppelingsplaten en zo ja wat kunnen na 2x de gevolgen hiervan zijn?

Gerrit VW

Geplaatst door Gerrit VW (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

De stank kan i.d.d.van de koppelingsplaten afkomstig zijn. (geslipt)
Gevolgen kunnen zijn dat de koppeling gaat slippen doordat die niet meer (genoeg) aangrijpt, hierdoor kunnen de koppelingsplaten verbranden.

Dat is ook de ellende van de oplooprem die wordt ingedrukt bij het achteruitrijden, hierdoor treed de remwerking in van de trailer, dus de auto duwt met zijn gewicht tegen de trailer aan, en die komt in feite niet meer van de plaats.
Een ander kan zijn dat de oploopdemper (een soort schokbreker) versleten is.
Je kunt ook controleren of er een zogenaamde terug rij automaat voorzien is op de remmen van de trailer, als je die niet hebt informeer dan of ze te verkrijgen zijn of toegepast kunnen worden op de trailer.
De terug rij automaat, zorgt ervoor dat de remschoenen bij achteruit draaiende wielen een stukje los komen van de remtrommel, en werkt alleen als de wielen achteruit draaien.

Gerrit VW (0), 12 jaar geleden

Hallo TheoStek, het probleem wordt idd veroorzaakt door het achteruit rijden met de trailer waardoor de oplooprem er op schiet.

We gaan de trailer eens aan een inspectie onderwerpen.

Topic mag gesloten worden.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Oke, je weet nu waar het aan ligt, dan denk ik dat de trailer GEEN terugrij automaat heeft, veel caravans hebben dat wel.
Ik heb zelf een aanhanger gehad (dubbel assser) die dit namelijk ook had, bij terugsteken naar mijn inrit blokkeeerde meteen de oplooprem, en als je dan regelmatig moet terugsteken hebben de remschoenen/banden te lijden plus de auto.
Plezierig is het niet, ik heb toen navraag gedaan bij de constructeur van de aanhanger of de mogelijkheid aanwezig was om dat te verhelpen/oplossen, toen hebben ze een terugrij automaat geplaatst, koste wel iets, maar je steekt met plezier terug en koppeling blijft bespaard.

Gerrit VW (0), 4 jaar geleden

Koppelingsplaat vervangen en trailer verkocht :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.