Volvo V50: Controlelampje uitlaatgasreinigingssysteem blijft branden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Sinds een paar weken blijft het controlelampje van het uitlaatgasreinigingssyteem branden. Aan de auto merk je helemaal niets tijdens het rijden behalve een beetje inhouden tussen de 50 en 60 km/u. De auto is onlangs naar een Volvogarage geweest en daar uitgelezen. Helaas zonder resultaat.

Er stonden een aantal storingen in die echter niet aktief waren.
BCM-0101
CEM-8F24
CEM-8F01
CEM-DD10
CEM-8D01
CEM-DD02
ECM-2008
EPS-0071
TRM-E010

Na nogmaals de auto te hebben uitgelezen waren alle storingsmeldingen weg en was het controlelampje van het uitlaatgasreinigingssyteem ook uit. De auto hield na deze check en het niet meer branden van het controlelampje niet meer in tussen de 50 en 60 km/u.

De volgende dag ging het controlelampje echter tijdens het rijden opeens weer aan en is sindsdien ook niet meer uit geweest.

De lambdasonde is gecontroleerd en die bleek in orde te zijn. Ook waren er geen sporen van aangevreten kabels door steenmarters.

Heeft iemand ervaring met deze irritante storingsmelding en hoe dit op te lossen. Kan er geen zekering worden verwijderd om het irritante lampje uit te schakelen?

Gerrit VW

Geplaatst door Gerrit VW (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

rensk001 (0) PRO, 11 jaar geleden

284: ECM-2008 Gasklepsysteem. Onjuist signaal, B4184S11
Afdrukken

Informatie over storingscodes ECM-2008

Toestand
De motorregeleenheid (ECM) controleert werveling in het inlaatspruitstuk met behulp van een wervelklep.
De storingscode (DTC) wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) onjuiste signalen waarneemt tussen de motorregeleenheid (ECM) en de controleklep voor de wervelklep.
De storingscode kan worden vastgesteld met contact aan, met een lopende motor en tijdens het rijden.

Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Breuk in de signaalkabel.
Kortsluiting met de massa in de signaalkabel.
Kortsluiting met de voedingsspanning in de signaalkabel.

Storingsbeeld
Storingslampje aan

Wervelkleppen worden geregeld vervangen. nummer 30757400

Gerrit VW (0), 11 jaar geleden

Hallo Rensk001, wat kost het vervangen van de wervelkleppen?

Ik wil de auto waarschijnlijk over een tijdje gaan inruilen maar wil geen grote investeringen meer doen maar een brandend controlelampje is ook niet prettig bij inruil.

mgtje1005 (0), 11 jaar geleden

Beste Gerrit

Renske heeft gelijk , de 2 elektro magneet klepjes rechts boven op het aluminium spruitstuk wordt ontzettend warm , waardoor versneld veroudering optreed
Ik heb het zelfde probleem met mijn V 50 - 1.8 Met de zelfde verschijnselen , wat ook even heeft geduurd voor men er uit was
Nieuw setje voor gemonteerd kleppen gemonteerd, met als extra 4 x 1 cm hoge kunststof Busjes , zodat deze klepjes niet meer zo heet kunnen worden
En ik heb geen enkel probleem in deze meer gehad , en de klepjes worden ook niet meer zo heet door de gecreëerde lucht spleet

Setje zal echt niet zo duur zijn , en kan bij Volvo als bij Ford worden gehaald

groetjes Bart

Gerrit VW (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken wat de onderdelen inclusief montage kosten. Goed om te horen dat het probleem bij jullie daarna opgelost is.

Gerrit VW (0), 4 jaar geleden

Problemen bleven aanwezig en reparaties konden oplopen tot 3000 euro. Daarom auto destijds ingeruild

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.