Mercedes-Benz E-Klasse: Achter wiel staat gelijk met de carrosserie

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 w211 automaat

Beste,

zoals vermeld in de betitteling, zijn de achterse wielen gezakt in de carrosserie.
Voorig jaar was er nog opening tussen de banden en de spatborden.
Ik dacht aan de schokbrekers, maar dan moest de wagen echt wiegelen dacht ik.

alvast bedankt voor de reacties,
mvg,
Z.Y.

zuriye

Geplaatst door zuriye (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De wagenhoogte wordt bepaald door de veer, en de belasting erop.. Daarnaast zijn er nog wat factoren welke er voor zorgen dat voornoemde evenwicht verstoord kan zijn. bv een te zwaar gaande (bewegende) schokdemper, of de zg silentblocs. Deze dienen te zijn gefixeerd in de gemiddelde stand van de wieldraagarm.

Het lijkt me verstandig om te controleren of ergens een veer gebroken is. Let op het afgebroken deel kan foetsie zijn..

kaleido 1 (1385) PRO, 11 jaar geleden

Auto heeft toevallig geen luchtvering die niet meer goed werkt ?

zuriye (0), 11 jaar geleden

beste,

wagen heeft geen luchtveringen.
Nadat we zijn teruggekeerd van de vakantie, hebben we gemerkt dat deze gezakt is.
Wel heb ik ook gemerkt dat er tik tik lawaai komt van achterzijde indien ik over een drempel rij.
Het zal mij verbazen dat de twee veren gelijk stuk zijn maar de mogelijkheid zit er in natuurlijk want
tis precies dat de veer uit kom gaat en terug op zijn plaats komt.

Qua rubbers of silent blocks, wat zit er allemaal op de achteras zodat ik die alles samen zal veranderen.
Een goeie adres dat ik kan bestellen (al dan niet via internet).
Hebben jullie toevallig een technische schema dar mijn werk zal vergemakkelijken.

mvg,
Z.Y.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De wagenhoogte wordt bepaald door de veer, en de belasting erop..
De belasting van de veer wordt mede bepaald door de belasting op de andere veren..
Meestal zijn de veren zwaarder aan de kant waar de motor is geplaatst..

De breuk in de veer kan zowel voor als achter zitten..
Toch eerst maar eens kijken. hoef je niet moeilijk te doen met een technisch schema..

zuriye (0), 11 jaar geleden

Breuk aan de voorste veren zal me echt verbazen, dan zou het eerder aan de voorkant zakken.

Probleem bij ons was dat de spatie tussen de banden en de carrosserie verdween (achterkant).
Hoe kan ik weten dat een veer verzwakt is of niet?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ZAoals ik al meldde kijk eerst maar eens of beide veren nog heel zijn..

zuriye (0), 11 jaar geleden

Beste,

ik heb gekeken... en inderdaad veer rechts achter is gebroken aan de bovenkant.

Mijn vraag is nu hoe ik die eruit moet halen, moet de ophanging ook losgemaakt worden aan de onderkant met veerspanner op natuurlijk?
Heeft er iemand een idee welke rubbers boven en onder moet kopen?

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Mercedes heb je een speciale veerspanner voor nodig. En sowieso per 2. Rubbers kan je bij de dealer vaak los kopen

zuriye (0), 11 jaar geleden

Voila,
de veren zijn veranderd en de wagen staat nu op een normale hoogte.

bedankt voor de reacties...

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Ook uitgelijnd en camber gesteld

zuriye (0), 11 jaar geleden

De wagen is uitgelijnd.
Wat is camber?

Hans4040 (290) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ernhemmer]Ook uitgelijnd en camber gesteld[/quote]
Dat hoeft niet na het vervangen van de veren...als je verder niets los gehad hebt.
Het is gewoon een kwestie van veren indrukken met veerspanner, uitnemen en nieuwe veer plaatsen...hoeft verder niets voor los.

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Das knap Hans. Als je iets aan je wielophanging stuur inrichting vv moet je hem altijd opnieuw uitlijnen. Je kan ook zo eigenwijs zijn doe je het niet kost het je de banden

Hans4040 (290) PRO, 11 jaar geleden

Michael,
verdiep je eens in de wielophanging van deze auto....om een veer te vervangen hoef je niets los te halen.
Auto uit de veren laten hangen, veer opspannen met veerspanner en veer uitnemen.
Nieuwe veer plaatsen en klaar.

Heeft niets te maken met eigenwijs...

mvg.
Hans

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Maar nu weet zuriye nog niet wat camber is.....
Camber of wielvlucht is de afwijking welke een wiel heeft tov het loodrecht op de weg staan... Als het wiel boven meer naar buiten staat dan onder, praten we over positieve camber. Tegenwoordig hebben de meeste wielen onder een auto negatieve camber. Dus de bovenkant staat meestal minder dan een halve graad naar binnen. Door het scheef staan van het wiel wiel het niet rechtuit maar aan cirkel gaan draaien. Beide wielen een andere kant op.... Bij de voorwielen zou dat mogelijk zijn. Maar de wielen worden door de spoorstangen vastgehouden en het stuurhuis vastgehouden. Met het stuurwiel kun je het stuurhuis verstellen zodat beide wielen naar links of rechts kunnen draaien..

Het een andere richting uitwillen en toch niet kunnen vraagt energie en zorgt voor extra slijtage van het loopvlak. Daarom wordt er ook sporing voorgeschreven. de sporing is hoofdzakelijk om de wielen een zodanige stand te geven dat de slijtage (door de camber) minimaal wordt.

Om dit te verduidelijken nam ik 2 plastic koffiebekers. leg je die 2 bekers met de onder kanten recht tegen elkaar, dan zijn de openingen de buitenkanten van de wielen.. Je ziet direcct dat de bekers positive canber hebben. Als je zenu wil rollen? rollen ze van elkaar af.. Maar als je de twee bekers aan de voorkant naar elkaar toe laat wijzen gaat het rechtvooruit rollen een heel stuk eenvoudiger. toespoor heet dat.

zuriye (0), 11 jaar geleden

:),

bedankt voor je mooie uitleg.
Als hobby werk ik aan auto's die in de buurt staan.
Inderdaad, met je uitleg ben ik volledig mee eens en het is logisch.
Over uitlijnen heb ik veel gehoord maar niet echt veel over camber instelling
Ik weet ook niet dat ze automatisch ook de camber instelling controleren want de kerel zei dat we een uitlijning moesten doen.

Hans4040 (290) PRO, 11 jaar geleden

Hieronder de regelwaarden voor/achter van deze auto; Voor alle duidlijkheid, Camber achter is niet afstelbaar.
Er van uitgaande dat de zaak goed stond [b]voor[/b] het vervangen van de veren,
hoeft er niets opnieuw afgesteld te worden [b]na[/b] het vervangen van de veren...
Het is uiteraard goed om de auto uit te lijnen, te beginnen met de achterwielen want die moeten goed staan voordat je de voorwielen doet,
maar nogmaals, dat hoeft niet omdat de veren vervangen zijn.
Het enige wat eventueel opnieuw afgesteld moet worden is de koplamphoogte regeling (indien van toepassing)

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/15/...][img]http://img15.imageshack.us/img15/6986/e2...[/img][/url]

zuriye (0), 11 jaar geleden

Inderdaad koplampen, ene probleem volg na het andere.
We wilden de koplampen laten afstellen, maar beide kanten... niet te geloven maar de beide kanten zowel de normale als de grote lichten kunnen niet afgesteld worden omdat die zot draaien.... tis beetje om zot te worden.
Ik ga een nieuwe toppic hiervoor openen.

Bedankt voor de reacties.

Mercury (0) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt groot gelijk Hans, maar de meesten hebben schijnbaar nog nooit zo een achterophanging van een e_klasse hebben gezien, laat staan een veer vervangen.....

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

intussen voel ik me ook aangesproken. Ik herinner me de pendelassen van mercedes in de jaren 60 en 70 Later ben ik het merk een beetje uit het oog verloren, maar wil dat zeggen dat de achterwiel ophanging inmiddels bijzonder was geworden???? En wat was dan zo bijzonder??? Heb ik echt een van de weinige innovaties van mercedes gemist? Degelijkheid en kwaliteit waren de sterke punten van dat merk, heb ik altijd gedacht...

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit had ik echt niet gedacht Hans, geen wielen , geen fuseestukken en wielen meer. Maar goed stuurt het een beetje??

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Gelijk op de kast. Als je het zo interpeteer genoeg e klasse 's c klasse"'s aan gesleuteld dus weet wel waar ik over praat. Ervaring is aanwezig afkatten doen we in de echte wereld

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Michel wie zit er op de kast?? ik niet en ook Hans niet (denk ik)

w124-200 (0), 11 jaar geleden

Ps. En toch mis ik hier nog een rubber... in het overzicht van achter ophanging ed.. De voorste diff rubber, staat niet vermeldt.

Mercury (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zoek er morgen een plaatje van..... en andrs maak ik een foto.....

zuriye (0), 9 jaar geleden

De veren waren gebroken... na vervangen van veren zijn ze goed gekomen.

zuriye (0), 4 jaar geleden

Zie boven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.