Volvo XC60 2010: XC60 2.0 5cil D verbuikt water

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D 5cil

Constant de melding dat het koelvloeistof niveau te laag is.

Nergens een lekt te bespeuren op de motor.
Geen witte rook in de uitlaat.
Motor verbruikt 100cc op 100km.

Motor trekt verder goed en heeft vermogen.

Wel gemerkt dat als de koelvloeistof op max brengt dit toch een pakt zakt wanneer de motor warm loopt. Er komt wel wat druk op het vat maar dat is mijn inziens normaal. Er zijn geen uitlaatgasen merkbaar/zichtbaar in het koelvloeistofreservoir.

Als de motor warm is en het koelvloeistof niveau staat net boven minimum en je draait dan de dop van het expantievat dan zit er wat druk op en komt het niveau terug naar zin max stand.

m_steenbrugge

Geplaatst door m_steenbrugge (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

rensk001 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk toch aan een lekke koppakking. Komt meer voor.
Neem eens contact op met een Volvo dealer. Er is hier een schrijven van geweest. Slechte serie koppakkingen.

m_steenbrugge (0) PRO, 10 jaar geleden

Zonet even gecheckt bij een 'gezonde' XC60 met 2.5D. Deze heeft beduidend minder druk op het expantievat.

Het niveau variëerd ook een pak minder bij losmaken van de dop tov de 'defecte' XC60.

Ik ga morgen eens een nw dop voor het expantievat proberen.

m_steenbrugge (0) PRO, 10 jaar geleden

Met een nieuwe dop op het expantievat nog steeds hetzelfde.

Uiteindelijk besloten om de motor open te gooien. Er zat een barst in de cilinderwand van de 2e cilinder.

Motor had slechts 108000km en er werd normaal mee gereden.

garagebraeckman (0) PRO, 6 jaar geleden

Is er tussenkomst door Volvo geweest... of nieuw motorblok "gekregen" of zo? Je hoort dit toch regelmatig bij dit model!

m_steenbrugge (0) PRO, 6 jaar geleden

Geen tussenkomst van Volvo, wagen was buiten garantieperiode.

Er is een nieuw blok in gegaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC60 of stel zelf een nieuwe vraag.