Mercedes-Benz W204: c 200cdi w204 stilvallen

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 200cdi

Hoi,

weet iemand raad met deze?
Het betreft en c-klasse 200cdi bouwjaar 2010.Auto heeft 81000 gelopen en heeft sinds 2 maand volgende probleem:
Wagen valt constant uit.
Tijdens het rijden valt die uit en direct weer aan.Buiten een snokje komen er volgende meldingen:esp niet beschikbaar en
bandenspanningsbewaking werkt niet.Dit kan ie soms wel 10 keer in 1 ritj hebben.
Bij stilstand(relantie) valt ie uit met dezelfde meldingen.
Het is zo dat het lijkt alsof het contact af en aan word gezet,tijds het rijden pakt de motor weer op,bij stilstand is het toerental te laag en valt ie uit.
Het vreemde is dat als het contact aan staat(motor draait niet!) zich hetzelfde probleem voordoet.
Telkens is er een uitval van de motorcomponenten en weer aan.Iedere keer een zeer kort moment.
Wat ook opvalt:de toerenteller en temperatuurmeter vallen uit en aan,na uitval begint de dieselpomp in de tank te draaien alsof het contact pas opstaat.

Welnu,na zelf diagnose te hebben gedaan,leek het om een slecht contact in de motor-ecu te lijken gaan.
Constant de volgende fout:onderbreking circuit 87.(stroomvoorziening ecu)
Zeker is:die stroom valt helemaal niet weg,massa ook goed.Relais circuit 87 overbrugt,ecu rechtsreeks onder stroom gezet,allemaal geen resultaat.
Enfin,naar Dealer gebracht om die gasten eens hun mening te weten.
Na ruime diagnose zelfde antwoord: er moet een slechte verbinding in de ecu aanwezig zijn.
Hebben ze daar een nieuwe ecu in geplaatst,zonder resultaat!
Als wagen op contact staat,komt uitval soms wel 20 keer voor in 5 minuten,iedere keer op dezelfde korte manier.
Het lijkt om een slecht contact of massa te gaan,maar alles lijkt goed.
Alle aansturingen (voor zover te controleren)lijken goed.Het lijkt alsof de communicatie met de ecu telkens onderbroken wordt.

Iedereen is zowat ten einde raad hier;;

Alvast bedankt iemend dit eens wenst te lezen

Frederiek

Dedobbelaere

Geplaatst door Dedobbelaere (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Voertuig uitgelezen ?

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi,

wagen werd uitgelezen met Star.
Heb zelf een,alsook bij Mercedes-dealer uitgelezen geweest.(was daar ook bij)
Telkens komen dezelfde fouten.
Ik heb de codes nu even niet: onderbreking circuit 87 (stroomvoorziening Ecu)
communicatie Esp,onderbreking gloeirelais,stroomonderbreking luchtmassameter en nog wat andere die op 1 stroomcircuit circuit in de ecu lijken te zitten.
Het is dus effectief zo dat bij uitval de stroomvoorziening naar die componenten ook eventjes wegvalt.
Als de wagen op contact staat,doet die dat even goed,dus kan ik meten zoveel ik wens.
Wat ook opvalt is dat telkens bij uitval volgende gebeurt:(het is dus zo dat de wagen gewoon op contact staat en constant een stroom uit en aan gaat,als zou er iemand een schakelaar uit en aan doen)
_temperatuurmeter valt naar beneden en weer op
_toerenteller ook(tijdens het rijden slaat de motor uit/aan maar pakt weer op door het hogere toerental)
_voorgloeilampje gaat aan zoals een koud start(dit enkel bij niet draaiende motor)
_pomp in dieseltank begint opnieuw te draaien(alleen bij motor af)Bij draaiende motor knippert de stroom even weg.
_bij niet draaiende motor hoor je klep aan inlaat uit en aanslaan zoals bij contact aanleggen.

Er is geen wegval van stuurstroom te meten,zodat ik begin te denken het een communicatieprobleem betreft,misschien tussen contactslot en ecu.(canbus)
Als ik tijdens het rijden de relais van circuit 87 verwijder en terugsteek,hebben we precies dezelfde symptomen en foutcodes.
Feit is dat de stroomvoorziening circuit 87 ten allen tijde constant blijft,en toch lijkt het zeker dat die wegvalt.
De ultieme test was:alle drie de stuurstromen(en 3 massa's) van de ecu rechtstreeks op de batterij aangesloten,valt toch stil met foutcodes over wegval circuit 87..
Vandaar ze bij de dealer(en ikzelf) overtuigd waren dat het probleem in de ecu zat.Die is nieuw sinds 1 week,niet opgelost.

En toch valt de ecu uit,misschien dan toch contactslot?Zou een gokje van zo'n 800 Euro zijn,weet het niet goed.

Alvast bedankt om mijn probleempje eens te bekijken,

Frederiek

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Welke ecu is er vernieuwd? Lijkt mij toch dat het probleem in de stroomvoorziening zit. Misschien een defect SAM?

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik sluit me aan bij jager automotive. Ik hebt dit namelijk zelf eerder meegemaakt ,
Alleen had ik de klacht er continu in. De motorvin draaide ook vol vermogen.
De oorzaak Was een defecte SAM Voor deze was binnengedrongen door
Regenwater.
Omdat je ook een ESP fout hebt en de aansturing naar ne brandstofpomp
Uitvalt ga ik er bijna zeker vanuit dat de SAM voor het probleem is.
Wanneer de storing er ook in zit zijn deze regeleenheden niet uit te lezen.
Mocht je de SAM voor vervangen vraag dan of er een bijlevering voor deze
Voertuig is.deze bijlevering is een kabel die tussen 2etekkers komen te zitten.
Deze dient voor het bekrachtigen van je startrelais.

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi,

wat betreft de SAM vooraan,deze is reeds vervangen geweest.
Direct stilvallen...
Heb nu wel sinds deze namiddag een nieuwe theorie: misschien zorgt een van de componenten die de ECU aanstuurt
voor een kortsluiting waardoor de ECU-werking uit en aan gaat.(zonder duidelijke registratie in het foutgeheugen)
Welnu:communicatie met alternator was een van de fouten.
Vermits de alternator met 1 draad aangestuurd word door de ECU blijkt de motor niet stil te vallen met de fiche van de alternator uitgetrokken!

Hebben net de motor half uurtje laten draaien,geen probleem.Fiche alternator er terug op,direct stilvallen.
Dit nog 2 maal gedaan,telkens zelfde resultaat.
Ik vraag me af hoe dit mogelijk is?
We zijn nu dat ding aan het demonteren,misschien kan de mijn elektro-hersteller een slechte werking vaststellen op zijn testbank.

Alvast bedankt om mee te denken,ik hou jullie op de hoogte!

Frederiek

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Ligt er een OM651 motor in dat je weet ?

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Yep,om 651 met delphi motorsturing.

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Probeer eens de stekker terug te plaatsen op de generator.
Doe de zelfde test maar dan de stekker loshalen van de
Voorgloei relais. Niet de dikke plus maar de meer pins stekker

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi,

als u de relais met zekeringen bedoelt die aan de batterij zit,die hebben we alsook afgekoppeld zonder resultaat.
Maandagnamiddag heb ik een nieuwe regulator van de alternator beschikbaar,zal het resultaat posten na montage.

Gr.

Frederiek

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

S65 AMG bedoelt het voorgloeirelais, DYAC😉

Houd ons maar op de hoogte.

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Achja,te snel gelezen denk ik..

Wel,deze had ik ook al afgekoppeld door het feit communicatie met voorgloeirelais een van de aanwezige fouten was.

Ik hou me voorlopig vast aan de alternator,maar regulator of complete was vrijdag niet te vinden.(of toch niet aan een normale prijs..)

Gr.

Frederiek

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Had je deze storingen ook


U010600 communicatie met regeleenheid voorgloeirelais N14/3 en U012000 communicatie met startmotor en generator.

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi,

voorgloeirelais en generator wel,startmotor niet.

Betekent dit iets?

Gr.

Frederiek

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi


Heb je al geprobeerd de stekker van de voorgloeirelais te verwijderen zoals je
Bij de generator hebt gedaan ?

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Met de stekker van de voorgloeirelais te verwijderen hadden we geen resultaat..

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi


Komt de storing ook meteen terug ? Generator en voorgloeirelais

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Vanaf je de wagen start of enkel op contact zet,begint het probleem direct of na enkele minuten.
Op contact hoor je aan de motorzijde als zou er iemand constant het contact aan en af zet.
Na starten valt ie gewoon stil,soms direct of na tijdje.(30 sec,1 min, 1.5min...).Tijdens het rijden valt ie uit en aan,maar door het hogere toerental kun je blijven rijden.
Soms blijft ie eventjes goed,maar nu tegenwoordig nooit langer dan 5 minuten.Eerder was het eventjes wachten.
Het is effectief de aansturing van injektoren,egr,luchtmassameter en nog wat componenten die eventjes wegvalt en weer oppakt,
en dit altijd met dezelfde korte frequentie.Soms 10 keer achter elkaar,dan weer met tussenpozen:uit en aan.
Als ik een schakelaar tss circuit 87 zou zetten en constant aan en uit zou knipperen heb ik hetzelfde effect en foutcodes.

De gedachte achter de alternator is dat deze een kortsluiting heeft en dat dit circuit in de stuurdoos "uit en aanslaat".

Tja..

Gr.

Frederiek

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je geprobeerd te rijden met losse stekker van de generator (LIN-bus )

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee,rijden hebben we niet gedaan.
Best wel jammer eigenlijk...
Zullen deze namiddag kunnen testen met herstelde alternator.

Gr.

Frederiek

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Spannings regelaar kan de boosdoener zijn .

Dedobbelaere (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi,

regulator van de alternator vervangen en prima!
Reeds zo'n 30 km. gereden,uurtje of 2 laten draaien en van stilvallen geen sprake.
Blijkbaar moet er op de data-draad toch een soort van kortsluiting zitten waardoor
de ecu een circuit deed afslaan.Vreemd dat er geen duidelijke fouten in het geheugen
aanwezig waren.
Toch blij hier dat dit opgelost is.

Bedankt om mee te denken,

Gr.

Frederiek

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Toch fijn die electronica die in de war raakt door iets wat je niet meteen verwacht. Bedankt voor het melden.

gert3659 (280), 6 jaar geleden

hallo
heb ook zelfde probleem w204 2.1cdi 646.811bwj2009 met 150dkm maar niet zo erg stilvallen paar keer op lang termijn wat ik weet is de gloeirelais defect al een tijdje, was niets aan de hand met stilvallen tot deze maand juni ik ga die maandag vervangen en dan nog zien wat kan zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.