Audi A6: Koelvloeistof & olie verbruik

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110PK

Beste,

Na vervangen van distributieriem + waterpomp ben ik op reis geweest zonder probleem. Goed doorgereden zonder enige verlies.
Na een half jaar had ik koelvloeistof verlies (1l op 1000km) op de pomp zelf. Daar zag ik een gaatje van 5mm (origineel) waar regelmatig afloop is geweest dat teken van afloop vertoonde.
Pomp heb ik vervangen, ze hebben de pomp opgestuurd en hebben ze mijn geld terugbetaald (niet mijn werkuren natuurlijk).

De wagen doet nu elke dag 3 à 4 keer per dag korte ritjes waar de motor nog amper warm wordt.
Nu heb ik onlangs liter olie bijgevuld (5W40) na 3 à 4 duidend kms en mijn water stond op min.
Ik heb nog niet naar mijn watermomp kunnen kijken (winter.... en uit angst voor werk).
Ik ben van plan om 10W60 olie te gebruiken.
Heeft winter invloed erop, en vooral die kleine ritjes...

mvg,
Z.Y.

zuriye

Geplaatst door zuriye (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

volgens mij moet er 5w30 olie op die motoren.... of 0w30
Koppakking al gecontroleerd? zit er witte sludge bij de olie? of aan de vuldop?
bouwt het koelsysteem druk op?

Maris A3 (0), 9 jaar geleden

een bekende van mij had dit zelfde probleem met een A6 1.9 TDI uit 1998 en dat bleek de koppakking te zijn. (Ondanks geen drap bovenop de koelvloeistof of aanslag op de oliedop)

zuriye (0), 9 jaar geleden

Mijn koelvloeistof ziet er proper uit.

Hoe controleer ik de koppakking of beter gezegd op welke punten moet ik letten? Moet ik de culas volledig demonteren hiervoor?
Als de olie vers is, kan er snel witte sludge gevormd vormen. Ik vermoed dat dit mayonaise bij het aflaten van de olie moet gezien worden.
Wat bedoel je met druk opbouwen van het koelsysteem.

We hebben hier nog een audi a4 2002 130 pk pd die ongeveer 1liter water verbruikt op een week.
Tis precies ziekte voor deze merk.

alvast bedankt voor de reacties
mvg,
Z.Y.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

als het koelsysteem druk opbouwt worden de radiateurslangen (darm) keihard en kan je ze bijna niet samenknijpen als de motor op bedrijfstemperatuur is.

zuriye (0), 9 jaar geleden

Koelvloeistof is onder de min gezakt op een avond tijd.
Ik heb nu dezelfde probleem als 6 maanden geleden waar mijn waterpomp met garantie een nieuwe kreeg.

Degene die dat weten... er is een origenele gaatje op de waterpomp, ik zou het niet weten waarvoor het dient.
Daar loopt het koelvloestof gewoon uit.
Met het vervangen van distributieriem had ik de waterpomp uit voorzorg meevervangen spijtig.
Na 6 maanden had ie dezelfde probleem als nu, pomp was verstuurd en kreeg mijn geld terug en nu na 6 maanden terug hetzelfde.

Naar mijn weten is merk G*T*S een goede merk. Nu ga ik een andere merk proberen.
Al mijn werkuren en al dat miserie tel ik niet erbij.

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Dat is een gaatje waar de koelvloeistof uit komt lopen als je keerring defect is , en voorkomt dat de koelvloeistof ook helemaal door de lagers gaat en je pas echt te laat in de gaten hebt dat de waterpomp het aan het begeven is.
Snaar staat niet te strak en de juiste koelvloeistof wordt gebruikt ?
Dikke olie zou ik zeker af raden , oorzaak aanpakken.

Hans4040 (300) PRO, 9 jaar geleden

Het gaatje dient ervoor om lekwater vanaf de mechanical seal af te voeren, zodat de pomplagers droog blijven.
Een mechanical seal lekt altijd een klein beetje omdat het koelmedium tegelijk de smering en koeling van de seal verzorgt. Onder normale omstandigheden is die standaard lekkage echter zo minimaal dat je hier niets van terugziet.
In jouw geval van duidelijk zichtbare lekkage is de seal defect en ben je helaas aan een andere pomp toe.

Succes.

Hans4040 (300) PRO, 9 jaar geleden

Sh.... net te laat

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Volgende keer zal ik even wachten hans .

zuriye (0), 9 jaar geleden

Beste,
de multiriem heeft een automatische spanner
De spanning kun je toch niet regelen naar mijn weten.
riem kan ik zeer moeillijk een kwartslag draaien, is dit normaal voordat ik de nieuwe pomp zet...

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Als de automatische spanner goed is dan is het goed zou ik zeggen.

zuriye (0), 4 jaar geleden

Er was hogere druk dan normaal in de leidingen, hierdoor deze lek.

Er was ook een vieze geur bij koude motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.