Fiat DUCATO KAMPEERWAGEN: Melding "versnellingsbak niet beschikbaar"

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: F1AE3481D, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 96

Mijn motorhome Fiat Ducato diesel 2.3 automaat van 2015, heeft nu 13000 km. Tot nu toe nooit enig probleem gehad, en de automatische versnellingsbak is echt een aangename ervaring.
Daarjuist wou ik vertrekken en ik ondervond iets vreemds aan de versnellingen (zo precies dat hij niet in achteruit wilde) er kwam een melding op het display "versnellingsbak niet beschikbaar" en kon het voertuig niet meer in versnelling krijgen.
Hierop zet ik de motor stil, en zet hem opnieuw opgang, (zoals men doet met een computer die niet slecht opstart) de motor start onmiddellijk, en de versnellingsbak schakelt opnieuw normaal zoals het hoort. ik rij ongeveer 120 km zonder probleem.
Thuis aangekomen zet ik de versnellingsbak op "N", ik trek mijn handrem op, ik open mijn garagepoort, en toen ik hem wou binnenrijden was er weer die melding "versnellingsbak niet beschikbaar". Onmogelijk om hem en versnelling te krijgen, niet in "R" niet in "1".
Ik leg de motor terug stil om hem daarna weer te starten, maar de versnellingsbak weigert om in versnelling te gaan.
Dus ik sta nog steeds in panne.
Weet iemand waar het probleem kan zijn.
Groetjes.

rymenvi

Geplaatst door rymenvi (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

J. Launy (0), 6 jaar geleden

Probeer eens de accupolen los te halen en dit na ca. 15 minuten weer aan te sluiten.
Op deze manier zal de computer zich gaan resetten.

Succes.

Highway (65) PRO, 6 jaar geleden

uitlezen zou een oplossing kunnen geven. Ik ken alleen een probleem met de remlicht schakelaar. probeer eens een paar keer in te trappen. misschien dat hij daarna weer reageert.

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Dag Launy en Highwag,
Eerst heb ik de accupolen 15 minuten losgekoppeld, zonder resultaat, toch bedankt voor de info Launy.
Dan het rempedaal enkele keren ingetrapt, werkte eerst niet, maar na herhaaldelijke pogingen en tot mijn grote verbazing was de melding plots weg. Dus ik denk, dat het stoplichtschakelaar de boosdoener is.
Highway 1000x bedankt voor de gouden tip, je hebt mij honderden Euros laten besparen aan sleep en garagekosten.
Voor alle zekerheid ga ik hem nog wel laten uitlezen bij Fiat.
Bedankt Problemcar voor jullie site.
Groetjes, Vincent.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Bouwjaar 2015 met 13.000km op de klok.
Daar zit toch nog garantie op?.
Ik zou de auto bij de garage neerzetten en hun vragen het probleem op te lossen.

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Verleden week mijn Ducato 2.3 130pk met automaat laten uitlezen door Fiat maar geen foutmelding.
Ondertussen enkele honderden kilometer gereden zonder problemen, tot ik gisteren na 200km aankwam in Ouddorp (NL).
Ik wil de camper parkeren en wil de pook in R plaatsen, en plots terug de melding "versnellingsbak niet beschikbaar".
De technieker van de takeldienst heeft de wagen uitgelezen, maar geen foutmelding. hij heeft via de batterij een reset gedaan, zonder resultaat. nog enkele contacten nagezien maar de versnellingsbak bleef defect.
Na herhaaldelijke handelingen met de voetrem, contactsleutel en versnellingspook heeft hij het voertuig toch in versnelling gekregen, en hij waarschuwde ons dat we best de camper onmiddellijk naar de garage moesten brengen zonder de wagen stil te leggen. Hierop heb ik 200 km probleemloos terug naar de garage gereden.. Hopelijk vind de Fiat technieker het probleem, want ik ben echt niet meer zeker als ik met de camper onderweg ben.

LOWLAND (0), 6 jaar geleden

Hallo Fiat ducato gebruikers van uit Nieuwe Zeeland,zo just jullie verhaal gelezen met de versnellings bak dit is ons ook over komen twee weken geleden..
We hadden al een takelwagen besteld maar weer afgebeld(het gebeurde thuis ) om dat zo iets niet zo maar gebeurtben ik onder zoek gegaan en vondt het vloeistof bakje wat boven op de versnellings bak is gemonteert hele maal leeg met DOT 4 vloeistof .HYDRRAULIC FLUID DOT4.
Het op vullen van het voorste bakje houdt niet in dat het achterste bakje wordt bijgevult dus moet je de schroefdop van het achterste bak je los hallen zo dat je dat kan op vullen ,
Het kan zijn dat je lucht in het sysytem hebt gekregen en dat geeft wat problemen als je de auto weer start,maar na een paar muniuten de auto weer te laten draaien zakt de vloeistof en begint de versnellings bak weer gewoon te werken.Of de melding op het dash board verdwijnt vanzelf weet ik niet ,maar heb mijn accu los gemaakt voor een paar munuiten en de melding is nu ook weg,
Twee dagen later gaf de versnellings bak aan nog niet zo happy te zijn ,maar na twee minuten laten draaien is vermoedelijk de lucht uit het system gepompt en werkt het nu weer Ok,,We zullen toch wel even een afspraak maken om de ontluchting in de garage te laten doen maar hebben nu geen takelwagen nodig wat bespaart $500 Bedankt voor jullie publicatie.Vriendelijke groeten van uit NEW ZEALAND,Rolf

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Dag Rolf,
Bedankt voor de info,
Ik was echt verrast nieuws te krijgen (zeker in het Nederlands) vanuit New Zealand.
Momenteel staat mijn Camper nog steeds in de garage voor herstelling, volgens Fiat België zou het de koppelingspomp zijn.
Deze is in bestelling, en ik verwacht deze week goed nieuws van de garage.
Hopelijk verlengt Fiat mijn garantieperiode voor het systeem van de automatische koppeling.
Ik hou jullie zeker via Problemcar op de hoogte.
Groetjes,
Vincent.

Highway (65) PRO, 6 jaar geleden

@lowland. Ik denk dat bij jou het druklager lek is. Deze bakken zijn eindelijk robot bakken. Een handgeschakelde bak waar ze een robot op gemaakt hebben en die dan voor jou schakelt. De koppeling wordt bedient door de robot wat normaal door je voet zou gebeuren.

LOWLAND (0), 6 jaar geleden

Hi Vincent.

na veel gepraat en onder zoek kan ik geen lek vinden wwar om mijn twee hydrolic kamer op de versnellings bak leeg zijn geraak.
Vorig week alle bij weer op gevult ne schakelen is geen probleem meer ,ook geen melding dat de versnelling niet ge bruikt kan worden ,
Wel vindt ik dat het grote resorvior lager wordt als de motor aan staat ,het level komt weer terug als je de motor af zet,
Morgen gaan we rijden onder weg naar de garage die dan een monteur beschkbaar heeft ,hoop dat we niet stil kome te staan en dat we de trip halen zonder een sleep auto nodig te hebben.dit bespaart ons 350 euro.
Hopen dat het probleem wordt gevonden,maar denk als ik jou en mijn verhaal hoor en het inter net lees zijn we niet de enige en lijkt het een FIAT probleem en moet als we de rekening krijgen maar eens kijken wat ik daar mee doe ,,21.000 km is niets en hadden toch wel gedacht dat we met een nieuwe FIAT toch wel wat langer konder rijden zonder probleem .
We houden je op de hoogte wat de garage vindt Gr van uit een zonning New Zeeland

LOWLAND (0), 6 jaar geleden

Goede morgen Vincent

Now we hebben onze auto terug van de garage en met het op vullen van de twee aparte bakje boven op de versnellings bak is de Fiat weer goed gekeurd
Er schijnt een kliene lek geweest te zijn die wij niet hebben kunnen zien in maar de monteur zag het direct.
De twee bakjes zijn gevult met verschillende vloeistof het bakje met de het ronde dekseltje heeft rem vloeistof dit heet DOT4 en het bakje er achter is Hydraulic vloeistof van een speciaal type dat Fiat voor schrijft wat heet TUTELA DEXRON 3 wat de versnellings bak gebruikt.
De bakjes staan dus niet in verbinding met elkaar en hebben een aparte fuctie
Onkosten om het na te laten kijken en een computer check te doen was onder de 140 euro dus wij blij dat we geen grote onkosten hebben.
Hoop dat jou Fiat ook niet teveel gaat kosten .groeten van uit New Zealand

Wim S (0), 6 jaar geleden

Ik heb een zelfde camper net 12000 km en de zelfde verschijnselen. Echter is er bij mij nagenoeg geen vloeistof weg en de dealer geeft aan dat hij na ontluchten met de testkast weer schakelde. Het hydrolisch druklager is daarna vervangen maar sta nu in Oostenrijk met de melding versnelling niet beschikbaar. Zijn jullie verder gekomen met een oplossing? Bvd Wim

LOWLAND (0), 6 jaar geleden

Hi Wim ,nadat we beide vloeistof bakjes hadden op gevult bleef er een melding dat de versnellings bak niet beschik baar was,we hebben de batterij kast binnen bij de voor stoel open gemaakt en de stroom kabel los gemaakt ,vergeet niet dat misschien ook je huis batterij daar op is aan gesloten en nog stroom kan leveren aan de computer,na 10min hebben we het weer aan geloten en de melding was verdwenen,toen konden we weer schakelen.Na een bezoek aan de garage was er geen computer fout te vinden en alles werkt weer als normaal we hebben nu 4000km gereden na het probleem en houden een oogje op de twee vloeistof reservors groeten van uit nieuwe zeeland

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Dag iedereen,
Hier het vervolg van mijn camper probleem.
Historiek.
Eerst melding "versnellingsbak niet beschikbaar" mijn Fiat dealer vindt geen foutmelding. hierop vervangt hij in opdracht van Fiat Italië de bovenste koppelingspomp. Het probleem leek opgelost.
Hierop vertrekken wij op vakantie. Na 1100 km vallen we in Avignon panne op een vrijdagmiddag (dikke pech).
Europ Assistance ter plaatse kan niet doen, en takelt mij naar de dichtbijgelegen Fiat dealer.
Daar vinden ze geen foutmelding en deze vreesde voor een koppelingsplaat breuk, die ze de eerste 5 dagen niet konden herstellen. >>> na 3 dagen einde reis.
Na 1 volle maand was mijn camper bij mijn Fiat dealer in België. Deze demonteert de versnellingsbak, en stelt vast dat de koppelingsplaat gebroken is. Na het vervangen van deze plaat lijkt het probleem opgelost. ik heb foto's van de gebroken koppelingsplaat, maar kan ze onmogelijk aan deze tekst plakken, als jullie deze foto willen zien stuur mij dan jullie e-mail adres door, ik stuur ze dan met veel plezier door.
Groetjes,
Vincent.

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Voor de foto's: vincentvanrymenant@hotmail.com
Groetjes,
Vincent.

Highway (65) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de foto's. Heeft de dealer een oorzaak kunnen vinden? Breekt niet zomaar af.

rymenvi (0), 6 jaar geleden

Dag Ducato rijders,
Volgens de dealer was er waarschijnlijk een constructiefout in de koppelingsplaat ???, laat ons hopen dat het hierbij blijft.
Die Fiat mekanieker (waar ik echt vertrouwen in heb) verzekert mij dat hij nog geen noemenswaardige koppelingsproblemen gehad heeft met andere Ducato's met automaat, enkel een tuinaanlegger die bijna altijd met een beladen aanhangwagen rijdt heeft een gelijkaardig probleem gehad na meer dan 150000km.
De camper rijdt nu prima, schakelt heel zacht zonder schokken, echt een plezier om mee te rijden.
Maar !! soms als hij van tweede naar eerste versnelling schakelt pakt de koppeling nogal brutaal aan, > vb. ik nader langzaam een kruispunt die iets bergop gaat, terwijl ik heel heel langzaam blijf rijden kijk ik links en rechts om te zien dat er geen wagens aankomen. OK, het kruispunt veilig om over te steken en trap (niet brutaal) het gaspedaal stilaan in (zoals een verantwoordelijke huisvader), en dan niet altijd, kan het zijn dat de koppeling nogal brutaal aanpakt.
Dit is ook het geval bij haarspelbochten bergop, je weet wel,,, er komen geen tegenliggers aan en je geeft iets gas bij en dan kan hij ook soms brutaal zijn.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk.
Groetjes,
Vincent.

voyager (0), 6 jaar geleden

Had je dat "brutaal"grijpen vanaf de eerste dag? Zo ja, zou daaraan oorzaak kunnen liggen voor de gebroken koppelingsplaat.Camper is zwaar en de koppeling krijgt dan een geweldige klap te verduren.
Toch dan maar terug naar de dealer om te kijken waaraan het kan liggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.