Peugeot 307: motor loopt niet goed

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Ik heb een probleem dat de auto koud niet goed loopt, hij loopt stationair niet mooi rond en begint hij soms te stotteren, als je wegrijdt dan houdt hij vooral in de eerste en tweede versnelling heel erg in zodat je bijna stil komt te staan, dit doet hij niet altijd. als hij warm is doet hij dat niet meer maar loopt nog steeds niet mooi stationair. uitgevoerd tot nu toe,
uitgelezen, geen foutcodes aanwezig
co gecontroleerd is netjes en lambda is ook goed. zowel koud als warm.
gasklep schoongemaakt.
op aanraden van een peugeot monteur, motorflush toegevoegd en olie ververst met 0W30 en klepstoter toevoeging erin gedaan, hij dacht dat de klepstoters misschien koud niet goed gevuld werden maar het heeft geen enkel effect.
het luchtinblaassysteem is al langere tijd uitgeprogrameerd en afgekoppeld.
caterontluchting werkt goed.
uitlaat is gasdicht.
catalysotor is een poos terug vervangen (omdat het element los lag)
de auto trekt verder goed.
het brandstofverbruik ligt rond de 1:12
nu hoor ik allerlei verhalen wat het kan zijn, bobine, gasklep, klepstoters enz.
heeft iemand dit probleem eens bij de hand gehad of nog ideeën wat te doen, heb geen zin om op voorhand dingen te vernieuwen.

vwfan

Geplaatst door vwfan (5) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

Controleer eens welke waarde de temperatuursensor aangeeft bij koude motor. Verder.....is de afstelling/timing van de distributie al gecontroleerd?

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

Vragen, maar niet reageren? Hmmmmm.......zó 2010.

vwfan (5) PRO, 6 jaar geleden

@hans4074, soms heb je even iets anders aan je hoofd waardoor je niet reageert.

de temperatuur is goed, timing distributie moet ik nog controleren.

harry4203 (430) PRO, 6 jaar geleden

vaak ligt dit idd aan de klepstoters, het verhaal dat de klepstoters niet goed gevuld worden klopt niet, ze lopen juist niet snel genoeg leeg waardoor er compressieverlies optreed bij de volgende koude start. de olieboring is bij de nieuwe stoters ook gewijzigd.

vwfan (5) PRO, 6 jaar geleden

@harry4203,
ze lopen niet snel genoeg leeg?? of ze er 1 minuut of 10 uur over doen maakt niet uit lijkt mij als ik de auto einde dag neerzet en de volgende dag weer pak.
ik denk zelf dat het niet de klepstoters zijn.
als ik namelijk de auto start dan loopt hij gewoon (niet helemaal mooi rond maar dat doet hij ook niet als hij warm is). dan rij ik van de parkeerplaats af in z'n 1 dan kom ik bij een rotonde na ong. 200m dan trek ik op en schakel naar z'n 2 en dan houdt jij vaak erg in tot hij stationair loopt. dan paar keer met het gas spelen dan doet hij het weer. hij heeft het probleem 1 of 2 keer daarna niet meer. mijn gevoel begint meer naar mn gasklep te neigen. ik wil ff uitleescomputer aansluiten en kijken of ik de gasklepstand kan uitlezen en kijken of ik daar een rare waarde zie.

harry4203 (430) PRO, 6 jaar geleden

laat ook zeker even controleren of de laatste softwareversie in de motorcomputer zit. erg belangrijk bij deze motoren/klachten.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Voer na de eventuele update ook nog een initialisatie van de smoorklep uit , en wel op de volgende wijze :

Motor koud . ( minimaal 6 uur stilstand )
Eventuele airco op uit .
Wis de storing in de motor ECU .
Indien geen storing aanwezig , maak een storing ( stekker loshalen oid ) omdat er gewist moet worden voor het opstarten van de procedure .
Na het wissen , start de motor , en laat deze 1 a 2 seconden draaien .
Zet het contact daarna 2 minuten uit .
Zet het contact weer aan en wacht 15 seconden .
Draai daarna de sleutel door ( dus niet terugdraaien ) om de motor opnieuw te starten .
Laat de motor nu warmdraaien totdat de motorventilator inslaat en weer uitslaat .
Maak direct daarna een proefrit waarbij u het toerental in de 2e -3e of 4e versnelling meermaals tot 4000t/m verhoogt en daarna het gaspedaal loslaat , zonder te remmen , om de onderbreking van de injectie in te leren .

Daarnaast vond ik ook nog iets wat wel met uw opgegeven klacht overeenkomt . ( namelijk koud slechter en warm minder slecht voelbaar )
Zie de tekeningen .

En nog even over het klepstoter verhaal .
Heb er al talloze gedemonteerd omdat deze helemaal door verstopping niet leeglopen . Of gewoon vast gaan zitten op een bepaalde stand . Vooral van de uitlaatkleppen .
Meet toch eens de compressie met koude motor , of nog beter , voer een cilinder lektest uit . Kan dit ook eventueel uitgesloten worden .
Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum