Peugeot 206: Peug 206 bonkt bij hoge snelheid

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EW, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Goedenavond,

Inmiddels een week lang in het bezit van een fraaie rode Peugeot 206 GTI uit 2003. Auto was een koopje, maar wel met een hoge km-stand (275k). Motorisch leek 'ie oké en ik had een nieuwe APK bedisseld dus durfde het wel aan. Uiteraard rekening gehouden met feit dat zich wel het een en ander aan zou dienen qua onderhoud, want dat geld heb ik in m'n zak gehouden bij de aanschaf.

Probleem is dat 'ie sinds gisteren vrij plotseling ineens 'bonkt' tijdens het rijden. Bij rijden in de stad merk je dat eigenlijk niet, maar op prov. wegen en de snelweg wordt het geluid harder, volgt het gebonk zich sneller op, en is het net het geluid van een wasmachine die met 1200 toeren staat te schudden. Beetje genant, want had passagier mee dus niet echt prettig. Je voelt ook wel wat trillingen doorkomen in het interieur. Verder (motorisch) doet de auto niks anders dan normaal. Aparte is dat als je naar rechts stuurt het geluid bijna weg is, en bij naar links sturen meer wordt. Ook bij optrekken of afremmen vermindert het. Dacht eerst dat t wel een lekke band zou zijn, maar is niet zo. De schokkers lijken ook niet echt kapot (auto schommelt niet na na op de hoeken hangen). Dus misschien iets met de homokineet / aandrijfas? Helaas net weekend dus kan niet even langs de garage om hun mening te vragen, maar wat denken jullie?

Zou het gewoon kunnen dat zo'n as incl de homokineet na een x aantal km gewoon versleten is (las ergens 180,000?) Viel me bij zoeken naar een evt vervangen onderdeel op dat linker en rechter as niet even lang zijn, klopt dat? Kan ik gewoon af met alleen de kapotte vervangen of moeten ze net als bij schokbrekers gelijk allebei?

En in het algemeen: zou het ook iets onbenulligs kunnen zijn wat ik over het hoofd gezien heb?

mpc007

Geplaatst door mpc007 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 6 jaar geleden

Zou ook een wiellager kunnen zijn , de rechter , maar een homokineet is ook zeker een optie , zet de auto eens op een krik en controleer het wiellager eens op speling of lawaai als je hem draait.
Controleer de as hoezen op defecten , als deze lek zijn gaat het vet er uit.
Rechter as is langer dan de linker , dat komt omdat de bak links in de auto zit , de weg naar je wiel dus langer is.
De APK keuring zegt mij niets , verkoop apkaatje van appie op de hoek meestal met dat soort auto s. , maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

mpc007 (0), 6 jaar geleden

Hm, als een kapot wiellager klinkt zoals in dit YouTube fragment is het in ieder NIET wat ik heb:

https://www.youtube.com/watch?v=m9spGGJy...

Want dat is echt een monotoon gierend geluid, waar dat mij echt van kebonk-kebonk gaat, alsof de auto op rails rijdt. En dat met steeds snellere kebonk's als ik harder rijdt.

Als de ashoezen nog heel zijn, betekent dan dat het toch niet de homokineet is? Heb gelezen dat je aandrijfas ook gewoon krom kan zijn, wat lawaai oplevert..

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

Kan inderdaad een homokineet zijn. Als dat zo is hoef je ze niet beide te vervangen trouwens.


Maar, is het geen band waar een breuk in zit? Is makkelijk te controleren als je met je vlakke hand over de band gaat en dan voel je wel of er een breuk in zit want dan is er een golf in het loopvlak te voelen.

voyager (0), 6 jaar geleden

Of evt een kapotte remschijf?

mpc007 (0), 6 jaar geleden

[quote=Siem Bijman]Kan inderdaad een homokineet zijn. Als dat zo is hoef je ze niet beide te vervangen trouwens.


Maar, is het geen band waar een breuk in zit? Is makkelijk te controleren als je met je vlakke hand over de band gaat en dan voel je wel of er een breuk in zit want dan is er een golf in het loopvlak te voelen.[/quote]

Ik ken dat fenomeen niet, wat is een breuk in de band dan precies? Zelfde voor die remschijven, ze lijken niet krom maar hoe kom ik erachter of ze misschien kapot zijn?

Ik heb trouwens even de wielen naar buiten gedraaid en de ashoezen gecheckt, maar die aan wielzijde lijken allebei nog best wel oké te zijn, kon geen scheuren oid vinden en waren ook niet echt heel warm na het rijden. Kan het ook nog de fuseekogel zijn of niet?

voyager (0), 6 jaar geleden

Schijfbreuk kan ook aan de binnenzijde zitten.Het beste is remklauwen afhalen en schijven controleren. Visueel, maar evt met een meetklok(slinger).Wat een breuk in de band betreft, kun je het zien als je wiel draait dat de band slingert.

mpc007 (0), 6 jaar geleden

Even korte update: garage één heeft even meegereden en dacht aandrijfas, maar had pas over drie weken tijd om 'm op de brug te zetten, dus dat werd het niet. Toen maar even de Kwikfit geprobeerd, die hadden wel tijd om wat beter te checken. Hun voorlopige conclusie:
- zitten verkeerde wielbouten op voor stalen velgen die dolgedraaid zijn waardoor er speling op de velg zit > gebonk / geklapper.

Even gevraagd of het ook remmen / banden / assen konden zijn maar zij dachten van niet want de ashoezen zijn allemaal nog intact en zonder scheuren, assen niet zichtbaar krom, schijven ook nog oké, en banden zitten geen zichtbare bulten of oneffenheden op.

Heb akkoord gegeven voor het bestellen en monteren van de juiste lm-velgbouten, want ook al lost dit het probleem niet op heb ik er weinig trek in met dolgedraaide wielmoeren over de Autobahn richting Noord-italië te rijden straks. Bovendien kost het m'n kop niet, ze doen het voor dezelfde prijs als waarvoor ik de boutjes zelf ook kan bestellen.

Ben benieuwd of dit het probleem echt oplost, dat meld ik nog zodra ik het kan testen!

mpc007 (0), 6 jaar geleden

Kan gelukkig melden dat het probleem opgelost lijkt te zijn. Met de nieuwe bouten erin + afgesteld volgens het correcte aanhaalmoment hoor ik eigenlijk niks meer, behalve wat andere bijgeluiden die er altijd al in zaten. Tevreden met de service van Kwikfit, ondanks dat men wat extra arbeid rekende omdat de boutgaten extra schoongemaakt moesten worden.

Totale kosten €65 waarvan circa de helft voor 16 nieuwe (en dit keer de goede, aanbevolen) wielbouten.

kaleido 1 (1610) PRO, 6 jaar geleden

Zou het goed in de gaten houden , vaak is de naaf ook beschadigd qua schroefdraad .

mpc007 (0), 6 jaar geleden

Ga ik doen, hoop dat het over is maar we zullen zien!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum