Volkswagen Bora: uitlaatgas waarschuwingslampje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: aqy, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 85

Uitlaatgas waarschuwingslampje gaat steeds branden. Kennis van mij heeft obd kastje en heeft de volgende storingen uitgelezen: aanwezige dtc : P0411 secundair luchtsysteem hoeveelheid onvoldoende, P0422 Hoofd katalysator onjuiste werking bank 1, P0302 Vonkoverslag cilinder 2 gedetecteerd. Deze storingen heeft hij al een paar keer gewist en lampje gaat dan uit, en dan na een dag of zo gaat lampje opeens weer branden. Motor loopt goed en stottert niet of zo. Ook niet als lampje brandt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Johannis

Geplaatst door Johannis (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Krijg je de foutcodes P0302 en P0422 ook als je op benzine blijft rijden?
Freeze Frame data al uitgelezen van foutcode P0302? Dan geeft misschien een idee onder welke belasting het gebeurt.

Een misfire is het ontbreken van een verbranding en dat kan leiden tot beschadiging van de katalysator.
Een misfire kan veroorzaakt worden door b.v. een slechte bobine of bougie, maar ook door een verkeerd mengsel.

Hoe is de staat van onderhoud? Hoe oud zijn de bougies in kilometers?

Je kan eens proberen wat er gebeurt als je de bougies wisselt van b.v. cylinder 1 en 2.
Als je een bobine per bougie hebt kun je ook proberen om die te wisselen met een andere cylinder.
En dan kijken op welke cylinder de misfire dan komt.

Johannis (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor je reactie oldford. Of hij het op benzine ook doet weet ik niet, dat zal ik eerst uit moeten proberen. (en bobine ook)
Bougies enkele weken geleden vervangen en daarna weer hetzelfde.

Johannis (0), 6 jaar geleden

Wat betekent eigenlijk : secundair luchtsysteem hoeveelheid onvoldoende ?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Het secundair luchtsysteem blaast lucht in de uitlaat vlak na de koude start om de katalysator sneller op te warmen.
De foutcode geeft aan dat dit systeem niet voldoende lucht in blaast.

Johannis (0), 6 jaar geleden

oke, bedankt voor info

Johannis (0), 6 jaar geleden

Vier weken geleden storing gewist, verder nog niets. Lampje ging na twee weken ong. 800 km weer branden. Verder nog geen actie ondernomen. Ik laat wat weten als ik het heb opgelost. Tot zover in ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Dan zal de hoofd katalysator wel overleden zijn. 800 kilometer is een normale afstand voor dat die melding terug komt.

Werking van de katalysatoren kun je beoordelen door rijdend naar de signalen van de lambdasondes te kijken.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
N.B.: P0422 is hier hetzelfde als P0420 uit bovenstaande link.

Johannis (0), 6 jaar geleden

Bovenstaande adviezen van Oldford uitgevoerd, en weer na ong. 7 a 800 km uitlaatgas waarschuwingslampje melding.
Werking van katalysator ( laten) uitlezen.
Was inderdaad niet goed meer.
Katalysator vervangen en probleem was opgelost.
Bedankt oldford, met jouw adviezen heel gericht en doeltreffend storing op kunnen zoeken.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.