Peugeot 508: Olie verbruik

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5F02, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

Ik kreeg vorige week de melding bij 123d km. "oliepeil op niveau brengen". Vreemd de auto heeft namelijk vorige maand bij 120dkm een grote beurt gehad. Vervolgens ben ik naar de Peugeot dealer geweest en die hebben gekeken naar eventuele uitwendige lekkage. Die blijkt er niet te zijn. Er is vervolgens bijna een liter olie (0W30) bijgevuld. 1 liter per 3000 km dus. Er werd door de monteur bijgezegd dat de fabrikant opgeeft, Peugeot dus, de auto maximaal 1 liter olie mag verbruiken per 1000 km. Ik vindt dat niet normaal. Ik heb verschillende merken gereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik keek nooit naar het olie verbruik. Met de dealer afgesproken dat ik na 1000 km nogmaals het oliepeil meet en bekijken of er dan actie moet worden ondernomen. Mij werd aangeraden voortaan een litertje olie standaard in de auto te hebben. Is dit fenomeen bekend en is het wel normaal ?

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 508? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Auto-motoren gebruiken olie. Sommige heel weinig, andere wat meer.
Een maximaal toegestaan verbruik van 1 liter op 1000 kilometer is zo'n beetje de standaard waarde van alle fabrikanten.

Je zult dus ook zelf af en toe olie moeten peilen.
Een litertje olie als reserve in de auto is geen slecht idee, dat heb ik ook bij me.

Leo21 (0), 6 jaar geleden

@Oldford,
Je laat doorschemeren dat dit olieverbruik normaal is. Dit is de eerste Peugeot die ik rij. Met vorige merken heb ik nooit binnen de 20.000 km (reguliere beurt) ook maar een halve liter olie hoeven bijvullen. Dus blijf ik het apart vinden.

Leo21 (0), 6 jaar geleden

Ik heb ergens gelezen dat zou kunnen komen door motor vervuiling van de kleppen. Dit zou opgelost kunnen worden door een additief bij de olie te gooien. Helpt dit en zo ja, wat voor additief moet er dan bij ?

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Beste , u haalt in uw laatste bericht 2 dingen door elkaar .
De ( wel bekende ) vervuiling , wat overigens polymeren word genoemd , komt voor in het inlaattraject en op de inlaatkleppen .Dit word veroorzaakt doordat de klepoverlap ( inlaat , uitlaat ) te groot is , wat weer veroorzaakt word door een onjuiste kleptiming , welke weer veroorzaakt word door de rek van de distributieketting . Da,s 1.
Indien bovenstaande op uw motor van toepassing is ( te controleren dmv uitlezen motorcode,s en logboek en met een endoscoop in de kanalen kijken ) moet er door de Peugeotmonteur tevens met de endoscoop gekeken worden naar de cilinderwanden op eventuele sporen van olie wat dus zou duiden op een olieverbruik . Da,s 2 .
Alle onvolkomenheden welke door de monteur zijn geconstateerd dienen gefotografeerd te worden en opgestuurd te worden naar de technische dienst van Peugeot Nederland.
Deze beoordelen in hoeverre de eventuele schade aan de motor is .
Indien blijkt dat uw olieverbruik buiten de norm valt ( exact over 1000 km gemeten ) kan , en ik zeg het nogmaals , kan , het zijn dat Peugeot adviseert om een nieuwe motor te plaatsen .
De coulance hiervoor bedraagt dat de auto niet ouder mag zijn dan 5 jaar en niet meer dan 150.000 km mag hebben gelopen. Ook dient het gehele onderhoud volgens Peugeot normen te zijn uitgevoerd . Copy van het onderhoudsboekje moet ook meegestuurd worden .
Doe er uw voordeel mee en begin niet met " potjes "en dergelijke te knoeien . PS , uw motorcode is 5FV en niet 5F02.

Leo21 (0), 6 jaar geleden

@René
Olieverbruik is bekend. Grote beurt eind mei bij120.089 km olievervangen 0W30. Vorige week bij 123.051 km bijna 1 liter olie bijgevuld. Dat is dus op 1000 km 0,3 liter. Peugeot zal hier weinig mee doen vrees ik.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

0,3 liter per 1000 km doen ze inderdaad niets mee . Had u voor de onderhoudsbeurt dan geen olieverbruik ? Of is het niet opgevallen ?

Leo21 (0), 6 jaar geleden

@René,

Ik heb de auto in januari gekocht met een km stand van 113.672 km. Hij heeft toen een kleine beurt gehad. Dus olie vervangen. Eind april kreeg ik de melding " olie op peil brengen" ik heb er toen een klein scheutje olie bijgegooid in de veronderstelling dat de auto binnenkort toch een grote beurt moest hebben. Km stand zal toen rond de 118 d km geweest. Dat weet ik niet meer precies. Dus ongeveer 3500 a 4000 km mee gereden sinds aankoop.

Leo21 (0), 6 jaar geleden

Hoog olieverbruik uitgelegd door een "olie expert" van Peugeot: Deze motoren van Peugeot 1.6 HTP zijn zodanig geconstrueerd dat ze zuinig in verbruik zijn door dunne olie 0W30 te gebruiken. De gedachten hierbij is dunne olie minder weerstand heeft dan dikke olie. Nadeel van dikke olie bij dit type motor is dat de motor minder zuinig (meer weerstand) loopt en de olie gaat roeten en daardoor vervuiling optreed op de inlaatkleppen, de al eerder genoemde polymeer vervuiling. Er mag dus in deze auto echt alleen maar 0W30 olie in.Vervuiling bij dunne olie komt minder voor. Echter dunne olie heeft als nadeel dat het door de hoge temperaturen sneller verbrand en daar komt dus het hoge olie verbruik van. Veel meer fabrikanten gaan bij nieuwe olie over op dunne olie. Of dit verhaal is weet ik niet ik denk er het mijne van. Waarom maak je een auto brandstof verbruiks vriendelijk maar zorg je dat het olie verbruik stijgt ? Ik zal er zolang ik deze auto heb mee moeten leven.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.