Ford Ka: niet meer starten na herstelling ECU

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Bizarre panne. Deze draaide op 2 cilinders bij wijze van spreken. De 2 en 3 hadden geen ontsteking. Blijkbaar is dit een gekend probleem bij dit type wagen. Inlichtingen ingewonnen bij AC en inderdaad ECU defekt. Deze opgestuurd met sleutel, sleutelring en ECU. Panne herkend en hersteld.
Nu alles terug gemonteerd en auto slaat niet meer aan, niettegenstaande er ontsteking is en benzine.
Geen foutcodes aanwezig blijkbaar volgens hersteller (doe het zelver met kennis van zaken)
Morgen komt auto bij ons binnen. Moest iemand dit defekt herkennen, alle tips zijn welkom.

jhl

Geplaatst door jhl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Boss302 (0) PRO, 6 jaar geleden

Beste , Ooit 1 keer voorgehad , geen ontsteking op 3de cyl , was de bobijn die tegen de achterkant van de moter hangt andere gemonteerd en rijden . Maar deze wagen heeft misschien een immobilizer , dan zou ik eerst zeker willen zijn dat de ecu via het alarm de sleutel wel herkent , moet echter te zien zijn als je hem uitleest. Is wel niet logisch dat hij en ontsteking en benzine heeft en toch niet aanslaat . Eerst eens terug uitlezen denk ,
mvg

Heino4267 (195), 6 jaar geleden

Eerste controle lijkt mij dan of de startblokkering goed wordt uitgeschakeld.

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Heeft 1 te verwaarlozen foutcode : P1000
Sleutel, lezer en ECU werden opgestuurd naar AC, daar werd hersteld, maar sedertdien start hij niet meer.
Als je de fiche uit de leesring trekt gebeurt er niks, dus herkend hij de sleutel wel normaal gezien.
Nu heb ik ook gezien dat er een model bestaat met immobilizer .....
Bij AC werd de "panne" herkend en de ECU in die zin hersteld.

Heino4267 (195), 6 jaar geleden

Het bewijs dat de startblokkering er af gaat, is het uitgaan van het rode lampje in het instrumentenpaneel. Dat zou je m.i. nu als criterium moeten hanteren (want daardoor start hij evt. nu niet), niet wat allemaal vooraf is gerepareerd/gecontroleerd.

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Om alle verwarring te vermijden. Dit voertuig is door eigenaar zelf hersteld geweest. De ECU + leesring en sleutel zijn door ons opgestuurd naar AC. Daar werd de fout herkend en dus ook hersteld. Eigenaar heeft alles terug gemonteerd. Sedertdien slaat auto niet meer aan. Eigenaar is geen leek maar werkt zelf in de autobranche.
Vandaag is auto eindelijk bij ons in de garage zodat we deftig verder kunnen kijken : 1 enkele foutcode nl. de P1000, zoals eerder gezegd.
Maar anders dan de eigenaar beweerde : nu is er geen ontsteking meer.
Wij checken deze week verder.

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Alles opnieuw gecheckt. Wij hebben ontsteking op de 4 bougies. Benzinepomp draait. Compressie ok, maar de derde cilinder heeft iets minder, maar genoeg. Enkel foutcode P1000.

Highway (95) PRO, 6 jaar geleden

geprobeerd met remmenreiniger of aan slepen?

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Inderdaad "start pilote" en remmenreiniger. Geeft geen krimp. Soms een plof, maar dat is ook alles. Heel bizar.
Ik begin in de richting van slechte benzine te gaan, maar dan nog zou hij effe moeten starten met remmenreiniger.
Wat ik wel bizar begin te vinden is dat de motor zo snel ronddraait bij het starten met de booster.

Highway (95) PRO, 6 jaar geleden

Wat ik ooit mee gemaakt heb, is een jonge volvo die niet wilde aan slaan. Daar hadden we de bougies uitgedraaid een beetje olie in de bougie gaten gespoten en even doorstarten zodat de cilinderwanden onder olie zaten. bougie er in en de motor liep. We kregen de volvo binnen, omdat die niet wilde aanslaan en was hersteld van een schade.

Je hebt het ook over soms een plofje staat de boel op tijd? Weet je de historie was de ECU zomaar ineens defect of is er iets aan gedaan omdat hij op 2 cilinders ? Is er bijvoorbeeld toen het een en ander gecontroleerd en is daar een fout gemaakt.

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Om een lang verhaal kort te maken. Is autootje dat 4 jaar stil gestaan heeft in garage en naar de sloop ging. De eigenaar is hem gaan ophalen en auto draaide op 2/3 cilinders. Had geen ontsteking op 2 en 3. ECU/leesring/sleutel opgestuurd naar AC omdat dit een gekend defect is. Defect werd herkend door AC en ECU hersteld. Eigenaar heeft alles terug gemonteerd en sindsdien krijgt men er geen leven meer in. NIeuwe bobijn, bedrading en bougies zijn ook een feit.
Dus auto is nu bij ons. Is motor met distributieketting. Heb al overwogen om het kleppendeksel te demonteren om te checken of nokkenas wel meedraait. De tip met de olie in de cilinders ken ik, maar dan zou hij in feite geen compressie mogen maken, maar het is het overwegen waard.

Heino4267 (195), 6 jaar geleden

- compressietest uitvoeren op alle cylinders (dan weet je gelijk of de nokkenas nog ongeveer op tijd staat). Dat snelle ronddraaien tijdens starten geeft trouwens wel te denken in deze richting.
- alle bougies vonken?
- dan alsnog starten op remmenreiniger als de rest in orde is.

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Vandaag injectoren/verstuivers gelost. Geven perfecte straal. Het misterie blijft. Ontsteking, brandstof, compressie, aanzuiging, ........

jhl (0) PRO, 6 jaar geleden

Auto gaat naar schroot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.