Renault KANGOO 1.4 AUT EURO 2000: Distributie . . . of toch niet?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorcode: E7J 635, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Bedankt voor de feedback.

Ourobouros

Geplaatst door Ourobouros (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Ourobouros (0), 6 jaar geleden

Hallo,

Mijn Kangoo 1.4 8V Expres Automaat uit 2002 (motorcode E7J 635 als ik het goed heb) op LPG G3, met 278 dkm heeft een vreemd probleem.

Eerst stukje voorgeschiedenis:

Gekocht voorjaar 2015 met 228 dkm. Maand later koppakking er uit. Naar garage in het dorp waar ik bijna ging wonen (zat net midden in verbouwing voor verhuizing, een nieuwe baan met enkel nachtdiensten, dus had echt de tijd niet om zelf wat te gaan doen). De garage heeft de kop er af gehaald. Deze was al een keer gevlakt, maar ook niet echt goed gedaan, want een klep was geraakt met vlakken, dus einde oefening kop. Nieuw was niet meer te krijgen, een goed gebruikte was op dat moment niet echt te vinden of voor astronomische prijzen, dus een probleem. Ik ben toen gaan spitten op internet en uitgevonden dat Dacia de zelfde blokjes heeft gebuikt. Op dat moment staat er toevallig op Marktplaats een Dacia met achterschade met nog geen 50dkm op de teller die in onderdelen wordt verkocht. Kop gekocht, opgehaald en naar garage gebracht. Deze hebben de kop laten vlakken, de hele boel gemonteerd, gelijk nieuwe distributie set er op en gaan . . . . en rijden maar weer!

Blok draaide super, gebruikt totaal geen olie. Twee jaar prima gereden, beurtjes gehad, verleden maand kleppen laten stellen (waren wat teruggelopen) tot afgelopen week . . . .

Onder rijden wegvallen. Naar de kant geduwd, opnieuw proberen te starten, startmotor draaide veel sneller rond dan normaal . . . . mijn eerste gedachte: ¨distributie ellende¨ (eigenlijk mijn tweede gedachte, maar de eerste was niet voor herhaling vatbaar). ANWB gebeld, wegenwacht langs geweest en die zij het zelfde. Afgesleept naar garage.

De garage heeft niet gekeken en nam conclusie van wegenwacht over. Ze gaven ook dat garantie claimen t.a.v. de distributie riem sowieso niet haalbaar was gezien de termijn (net iets meer dan 2 jaar en 50dkm). Ze gaven aan dat er altijd door de fabrikanten wordt gezegd; 2 jaar en XXdkm garantie, maar dat het in de praktijk bijna nooit wordt toegekend. Het schijnt dat een riem dan moet worden opgestuurd, ze altijd wel iets vinden (olie op de riem, koelvloeistof, andere vervuiling of beschadiging die bewijst dat het niet aan het product lag) en als het al wordt toegekend dat dit enkel binnen het eerste jaar is en dan nog onder het kopje van ¨coulance¨. Poging zinloos en dat geloof ik ook wel . . . en eerlijk, twee jaar is twee jaar.

De Kangoo is uit 2002, heeft bijna 280dkm gedaan, half jaar terug ook nog flinke zij schade als gevolg van een jongedame die dacht dat appen en de bocht om gaan wel moest lukken, dus de financiële waarde van de Kangoo hangt ergens rond de paar honderd Euro nog maar. Dus de garage de zelfde exercitie laten uithalen als twee jaar terug (wat dik 2000,00 heeft gekost) is niet meer zinvol. Echter, ondanks dat het een ¨oud ding¨ is, ben ik super blij er mee; grijs kenteken met G3 LPG installatie (lage wegenbelasting, ook voor particulier), 450km voor 20,00 brandstof, automaat, airco, elektrische ramen, trekhaak en een lel ruimte om spullen te vervoeren waar de meeste veel duurdere auto op moeten afhaken; vindt het maar (met een beperkt budget).

Dus, ik wil de Kangoo nog niet niet gelijk opgegeven en het leek mij ook leuk om eens te kijken wat nu het werkelijke effect was van een gebroken distributie op kop, kleppen en de rest. En . . . veel erger dan dit kon het toch niet worden, dus kom op met dat avontuur. De Kangoo voor de deur gezet en besloten zelf de kop er af te halen. Ik ben zeker geen pro, maar heb vroeger toen er nog niet zo veel computers en elektronica in de auto zat aardig wat zelf gedaan aan onderhoud en ben ook al ruim 30 jaar aan het hobbyen met oude motoren, dus een kan een beetje sleutelen (een beetje he? verbeeld me niks).

Vandaag, tussen de buien door (geen garage helaas), mee begonnen. Het eerste wat me opviel was dat het koelvloeistof reservoir bijna helemaal leeg was. Dit is vreemd, wat ik controleer maandelijks alle vloeistoffen. Vreemd, we gaan zien waar dat door komt denk ik nog (waterpomp??). Ik verder ; luchtfilter, bobine, klepdeksel, gas injectoren gedemonteerd, kleplichter rail er af gehaald, motorsteun er af, wat elektronica op zij gelegd, hitteschild over uitlaatspruitstuk er af, tot zover alles voorspoedig.

Bij het losdraaien van de moeren waarmee het uitlaatspruitstuk vast zit, ondanks de WD40 er op, problemen met het losdraaien vanwege roest en vuil, dus 2 tapeinden draaide mee er uit, geen probleem . . . . tot er gelijk na verwijderen een dikke straal roestwater uit de kop komt via het tapeind gat (gelijk teruggedraaid, om rommel op straat ter voorkomen) . . . ook vreemd. Volgens mij hoort er geen koelvloeistof kanaal in verbinding te staan met het tappeind gat t.b.v. het uitlaat spruitstuk, tenzij te diep geboord net (geloof ik niet), corrosie (cilinderkop is ook nog niet zo ¨oud¨ net 100dkm) of scheur.

Morgen eerst opvangbak regelen, die er onder zetten en sowieso systeem leeg laten lopen (zowel olie als koelvloeistof).

Verder met het bovenste distributiedeksel er af halen, bovenste twee bouten gaan prima, onderste twee niet de zelfde maat en slecht bereikbaar (heb heimwee naar mijn Volvo 240´s van vroeger, simpel, lekker veel ruimte en overal plek voor. :-) :-). Ik heb het een en ander aan maten gepast, maar nergens voldoen grip mee om te proberen de boel los te draaien . . . . is dit een speciaal type dop of zo? (of zit ik gewoon te klootzakken?)

Echter, zag inmiddels wel de distributie riem zitten via de opening aan de achterzijde van het distributie deksel en deze zat er nog netjes op. Met een grote, platte, schroevendraaier gevoeld en ook nog netjes onder spanning . . . ik het nokkenastandwiel een stukje draaien en dan draait de riem netjes mee, ziet er ook niet verkeerd uit. Dan toch geen gebroken distributie?

Ik vraag mijn buurman of hij even wil starten zodat ik kan kijken en als hij dit doet, zie ik de riem gewoon draaien, de nokkenas ook en de oliepomp olie geven (en goed ook) . . . ??

Hoor wel een vreemd geluid tijdens het starten (was me eerder nog niet opgevallen langs de kant van de weg en samen met de wegenwacht), maar gezien de losbrekende onweersbuit, de boel snel dicht gedaan en naar binnen . . . . maar zit nu voor mij uit te malen een beetje; wel distributieriem, draait rond, nokkenas ook, vreemd geluid uit het ¨vooronder tijdens het starten¨ . . . waterpomp, spanrol, krukaspoelie? Distributie wellicht tanden kwijt en doorgeschoten? Iemand suggestie tot nu toe?

Morgen / overmorgen ga ik verder om te kijken of ik in ieder geval het bovenste en het liefst alle distributiedeksels er af kan krijgen om een te kijken wat er aan het licht komt . . . maar zit wel al met aantal vreemde zaken.

Wordt vervolgd, als je info hebt, advies of als ik zaken over het hoofd zie, dan lees ik het graag.

kaleido 1 (1400) PRO, 6 jaar geleden

Dat er koelwater uit je tapeindgaten komt is normaal , hoe raar het ook klinkt .
Je kunt kijken of de distributie nog op tijd staat maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Je kunt verder controleren of de riem geen tanden kwijt is , zijn er tanden weg , weet je genoeg.
Als de waterpomp defect is , je had koelwater verlies , dan is de riem waarschijnlijk doorgeschoten en van tijd .
Je kunt ook compressie meten , dan weet ook of de riem van tijd is , want de kleppen zijn dan krom en dus geen juiste of geen compressie.

check

Beste antwoord, geplaatst door Ourobouros (0), 6 jaar geleden

Wat laat, maar dank voor bericht Kaleido 1.

Het was even een klusjes om je redelijk moeilijk bij het bovenste distributie deksel komt (en de bout die het slechts bereikbaar is altijd het meeste vast zit :-( ).

Distributie mist inderdaad flink aantal tanden, dus hoef niet echt meer verder te gaan en kop te lichten . . . . wel was ik nog nieuwsgierig waarom dit is gebeurd. waterpomp lijkt soepel mee te lopen als ik met de hand draai, dus verdenk dat spanner van misfunctioneren . . . . . maar dat ga ik niet helemaal uitzoeken meer. Heb nog een paar knutselprojecten staan, genoeg te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.