Mercedes-Benz C 200 CDI: donkere rook bij kruissnelheid, weg bij gas geven

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM611?, Motorinhoud (cc): 2148, Vermogen (kw): 85

Hallo,

Ik had wel eens een zwarte rookpluim na gas geven na langdurig in de 6de versnelling onder de 120 te hebben gereden. Lijkt me ergens logisch. Roetvorming in uitlaat die bij extra hitte verbrand. Verdween na even blazen weer voor een aantal uur of dagen.
Maar sinds enkele dagen merk ik dat ik juist tijdens KRUISSNELHEID (maakt niet uit hoe hard) rook in de achterruit zie blazen. Als ik gas bijgeef is de wolk meteen weg! Auto trekt ook lekker door naar de 190 en dan geen rook tot ik stop met accelereren. Dan komen er meteen weer redelijk dikke pluimen!
Wie o wie heeft een goed idee over de oorzaak hiervan? Ik dacht zelf aan lamme injectoren/verstuivers, maar dan zou denk ik ook bij accelereren de boel moeten roken.. Motor loopt verder ook als zonnetje en geen vermogensverlies:-/

Oja, de rook oogt donker, kan niet bepalen of zwart of blauw...

Daniel000002

Geplaatst door Daniel000002 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Daniel000002 (0), 6 jaar geleden

Hallo, hier nieuwe ontwikkeling.

De auto bleef de afgelopen week roken, bij kruissnelheid. Bij flink gasgeven niks geen rook (alleen als ik eerst een half uur op cruise control had gereden wat ergens normaal is dat 'ie dan even een korte pluim laat zien. Maar vanmorgen reed ik 180 (autobahn) uiteraard weer roken zodra je gaat kruizen, maar bij 180 zie je daar een stuk minder van dan met 130:-)
Ineens ging de auto in noodloop. Max 300 toeren en niet harder dan 130. Het gekke is. Totaal geen kwalm meer! Ik zou zelf als leek zeggen dat in noodloop de turbo uitgeschakeld wordt en er daar dus iets niet snor gezeten heeft, De rook was immers weg.
Wat kan er bij de turbo aan de hand zijn dat bij kruissnelheid kennelijk olie verbrand wordt??
Bij flink gasgeven zal de lekkende olie door meer hitte beter verbrand zijn lijkt me, vandaar geen zichtbare rook bij gassen en dikke pluimen bij rustig rijden...

Ralf_Jensen (0) PRO, 6 jaar geleden

Laat je turbo controleren.
Wat is de km-stand?

Daniel000002 (0), 6 jaar geleden

Hallo Ralf, bijna tot de maan... 360.000km

Daniel000002 (0), 6 jaar geleden

Uit laten lezen. LMM (luchtmassameter) geeft storing. Is nog redelijk nieuw. Verder gekeken LINKS VOOR ONDERIN zit een dikke slang met scheur erin. Je hoort bij gas geven daar lucht ontsnappen. Ik weet niet wat dat voor een slang is, maar is zeer waarschijnlijk de reden van de storing op de LMM en dus ook de abnormale rook bij kruissnelheid.
Ik rij nu met een trucje. Geef om de 2 seconden heel licht gas bij en dan los en dan aai ik weer gas bij. Auto rijdt dan 120/122 km/u en gek genoeg is de rook dan compleet verdwenen, Laat je het gas op exact 120 dan lijkt het achter me wel oorlog. Arme mensen achter me...
De slang zit goed weggestopt. Voorbumper moet er denk ik af om er bij te kunnen... dat ga ik zelf niet doen.

Daniel000002 (0), 6 jaar geleden

Ja was luchtslang turbo. Klein minigat. Het mooie is dat nu heleaal niks meer rookt. Er heeft kennelijk al jaren een gat gezeten, maar is dan recent zo groot geworden dat de auto bij 90+km/u extreem ging roken.

Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.