Opel ZAFIRA: Plotseling uitvallen motor geen foutmeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z20LEH, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 177

Gisteren viel, tijdens de vakantie in Italie, onze zafira B OPC plotseling stil. Alles werkte behalve de motor. Alle zekeringen en stekerverbindingen gecontroleerd maar niets gevonden. Daarna de auto af laten slepen naar een garage. Bij de garage aangekomen liep de motor opeens weer. Het management lampje brandde niet. Daarna is de auto uitgelezen en had totaal geen storing opgeslagen.
De garage wist verder ook niet wat te doen dus zijn we terug gegaan naar de camping (ca 2km), hij liep prima. Vanmorgen gingen we boodschappen doen (ca 3KM) in het stadje vlak voor de camping viel hij opnieuw stil, zo dood als een pier. Na een half uur wachten liep hij weer prima en het managementlampje brand opnieuw niet, dus uitlezen heeft geen zin.
Zaterdag willen we naar huis maar dat zal niet goed gaan, wat kan dit zijn?

Heibel61

Geplaatst door Heibel61 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Symptomen komen overeen met een defecte krukaspositie sensor, vooral dat half uur wachten voor de motor weer aanslaat.
Het gebeurt wel meer dat er dan geen foutmelding is opgeslagen.

Willy4 (0) PRO, 6 jaar geleden

klopt , ik heb het ook voorgehad bij een astra.

ferdinand (60), 6 jaar geleden

Mijn zoon had dit met zijn Dacia.Even wachten en dan startte hij weer.Dynamo goed 14.3v laden.De accu ogenschijnlijk goed .Het glaasje was groen.Maar het bleek toch de accu te zijn ,af en toe te weinig amperage en dus niet starten.Nieuwe accu erin en nergens meer last van.
Ferry

Heibel61 (0), 6 jaar geleden

Heb op de camping zelf, als mogelijke oorzaak, een andere bobine geplaatst. Gisteren tijdens een proefrit viel de auto, toen de oliewarm was, na ca 5km opnieuw uit. De bobine bleek jammergenoeg niet de oorzaak te zijn.
Noodgedrongen de auto naar de garage gebracht met de mededeling om de krukas sensor te laten vervangen. De garage heeft dezelfde diagnose gesteld voor 165 euro. Dinsdag is de bestelde krukassensor binnen en wordt hij gemonteerd voor 185 euro. De vakantie wordt dus verlengd.

Heibel61 (0), 6 jaar geleden

Dinsdag de auto opgehaald. Het vervangen van de sensor koste 316 euro ze hadden 5 uur nodig. Daarna 1200Km probleemlos naar huis gereden

Heibel61 (0), 6 jaar geleden

Oorzaak Krukassensor.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Heibel61 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de oplossing.
Wat ik vreemd, zegt maar slecht, vindt van Opel is dat deze krukassensor fout zonder enige waarschuwwing regelmatig voorkomt. Voor hetzelfde geld was dit mij gebeurt in een tunnel of tijdens een wegwerkzaamheden, wat tot een zeer gevaarlijke situatie had kunnen leiden. Ik vindt het dan ook een kritische fout die niet door het motormanagement of onderhoudsschema wordt opgevangen( dus echt slecht).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.