Peugeot 3008: P0140

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Deze auto kwam binnen met foutcode P0140 en nog een ongedefinieerde code. Blijkt dat de katalysator op de lasnaad lekte. Deze hebben we gelast. Foutcode P0140 komt echter na een paar kilometer rijden weer terug en na een paar dagen gaat het motorstoringslampje weer branden. De code geeft aan dat de achterste lambdasonde geen juist signaal geeft. De 4-gastest is echter perfect.

Met de scoop heb ik het signaal gemeten en dat blijft op de 0,45 V lijn zoals in de afbeelding is te zien.

Robbie Jensema

Geplaatst door Robbie Jensema (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 3008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Meet de inwendige weerstand van de lambdasonde bij een temperatuur van meer dan 600 graden . Weerstand moet minder dan 40000 ohm zijn .
Indien hoger , lambda sonde vernieuwen .
Geen kameraden ( steenmarters ) aan de bedrading gepeuzeld ?
Verwarming van de lambda sonde werkt wel ?

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Marter zou best kunnen Rene, maar ik heb een bloksignaal op de verwarming en die is in overeenstemming met wat ik van GMTO heb als voorbeeld en een voedingsspanning van 12 Volt.

Tussen welke draden moet ik de weerstand meten? Grijs en zwart?

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ja , de zwarte is de + kabel en de grijze de - .
De stekker is bij u blauw ( foto ter voorbeeld )
P0140 betekend ook letterlijk : geen activiteid gedetecteerd .
Of te wel uitval .

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

We meten daar ongeveer 8 ohm.

Het lambda signaal blijft onveranderd als we de stekker loshalen, dus sensor doet zo te zien niks. Als het een zgn. sprongsensor is dan lees ik dat deze een signaal vanuit de ECU krijgen van ong. 4,5 V. En dan zou de sensor dit signaal moeten beinvloeden en dat laatste gebeurt niet. Bedrading ziet er netjes uit.

Gaan eerst toch maar een nieuwe monteren.

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Probleem is hier niet mee verholpen, maar klant rijdt eerst door.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

En wat doen de meetwaarden als je hem uitleest.

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Meetwaarden weet ik niet meer Arjan, maar na een paar weken is het lampje uitgegaan en niet meer gaan branden.
Klant belde zelf en we kunnen het niet echt verklaren, of er moet toch nog wat lekkage zijn geweest bij de lasnaad en dat die nu door uitlaatgassen is dichtgekoold.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat komt wss doordat de adaptiewaarden niet zijn gereset na vervanging. Nu zullen de waarden weer binnen de grenzen vallen door inleren tijdens rijden.

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Oke, zou inderdaad goed kunnen. Bedankt voor je reactie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.