Volkswagen Tiguan: 1.4 tsi cava inhouden vanaf 3500rpm

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAVA, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 110

Beste collega's,

Ik heb een Tiguan 1.4 tsi 110kw cava motor met de klacht dat hij inhoud vanaf 3500 rpm.
Hij had een foutcode op de synchronisatie krukas nokkenas (ketting)
Deze is inmiddels vervangen en hij is foutcode vrij maar het inhouden blijft.
Bij even een korte inspectie blijkt de vacuumpot van de wastegate op de turbo niet te werken als je hem vacuum geeft, asje is wel te bewegen met de hand (lek?)
Het inhouden doet hij ook al langer, ook voor de ketting problemen gaf.
En nogmaals, geen foutcodes of vreemde zaken in de fueltrim.

Iemand een idee?
Hij komt over een paar dagen terug.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Roy C

Geplaatst door Roy C (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Tiguan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

johnny nieste (0) PRO, 6 jaar geleden

Al even roetfilter gecontroleerd( Drukverschil)?

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Pas vanaf modeljaar 2017 heeft de 1.4 TSI een roetfilter.

Roy C (0) PRO, 6 jaar geleden

Deze is niet aanwezig.
Het inhouden gebeurd ook abrupt. 50pk minder lijkt het.
Het is ook niet afhankelijk van de belasting van de motor maar gebeurd steeds bij hetzelfde toerental, ongeacht de gaspedaalstand.
Drukverschil word ook als foutcode geregistreerd naar mijn mening.

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Je geeft zelf al aan dat de turboregeling niet werkt. Ik zou dat eerst oplossen.

Roy C (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat gaat ook gebeuren alleen mijn gevoel zegt dat dit niet de oplossing voor dit probleem is. Het lijkt me dat dan de druk te hoog blijft of het schoepenrad niet versteld en dit als foutcode geregistreerd word met iets als regelverschil bv.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 6 jaar geleden

Turbo wordt geregeld op druk en niet op vacuüm uit m'n hoofd bij dit blok. Bougies wel de juiste? (Geen Bosch, moet NGK zijn, anders krijg je zeker problemen)

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Roy C (0) PRO, 6 jaar geleden

Geen idee zal de bougies controleren maar het is geen overslag oid.
Het is gewoon abrupt afkappen van het vermogen. Alsof er een turbo of compressor mee stopt.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 6 jaar geleden

Oké, hij wordt echt traag dus. Dan idd richting turbo gaan zoeken
Mvg diagnoseoplocatie.nl

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Wastegatecapsule testen op druk/onderdruk. Kijken of hij op druk/onderdruk reageert. Overigens is 3500 toeren het toerental waarbij de compressor wordt uitgeschakeld. De turbo moet het dan alleen opknappen; en dat doet-ie niet...

ricky (0) PRO, 6 jaar geleden

Inderdaad werkt deze pot op druk ipv vacuum maar ik denk dat de wastegate klep van de turbo stuk is, het asje krijgt teveel speling waardoor de klep open blijft staan en dus geen druk opbouwd.
Zie deze topic, is dezelfde princiepe motor:

https://www.problemcar.nl/nl/particulier...

Ook kan de elektrische omloopklep op de turbo stuk zijn en/of de magneetklep van de turbo kan stuk zijn (deze zit ter hoogte van de bobine 2e cilinder)

Maar controleer eerst even wat er in dat topic wordt gezegd.

Roy C (0) PRO, 6 jaar geleden

Oke ga daar mee aan de slag.
Wordt vervolgd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.